Pramonines zonas užkariauja menas

2007-05-22 Kauno diena, 2007 05 19

aA

Lina Navickaitė

Kaunas gali pasididžiuoti bene daugiausiai nuveikęs industrinius objektus verčiant kultūros centrais

Buvusi gamykla, sandėlis, katilinė ar net laivas gali transformuotis į kultūros erdves, kur vyksta spektakliai, renginiai, organizuojamos parodos. Tokios pramoninių pastatų panaudojimo „mados“ jau veržiasi ir į Lietuvą, nors entuziazmo kol kas esama daugiau nei finansinių galimybių.

Kailių fabrike vaidinami spektakliai

Buvusio kailių fabriko erdvėse jau seniai statomi spektakliai. Nuotrauka iš www.dramosteatras.lt

„Meno ir kultūros fabrikai“ – taip vadinamos bankrutavusios gamyklos ir pramoninės patalpos, kur vietoje staklių atsiranda molbertai, o darbininkus keičia menininkai.

Tokių meno fabrikų esama ir Lietuvoje, nors realiai veikiančių – vos vienas kitas. Vakar sostinėje, Šiuolaikinio meno centre, nepriklausomų Europos kultūros centrų atstovai pirmą kartą turėjo galimybę pasidalyti patirtimi ir įsitikinti, kad pramoninių erdvių transformacijos į kūrybos citadeles vyksta ne taip sparčiai, kaip norima.

Tiesa, Kaunas šį kartą turėjo progos pasigirti bene daugiausia nuveikęs „jaukinantis“ apleistus pramonės objektus.

Kauno valstybinis dramos teatras dar prieš 17 metų įkėlė koją į šalimais esantį kailių fabriką, kur jau seniai įrengta Ilgoji salė, nuo 2005 metų veikia Sriubos teatras, vaikų teatro mokyklėlė. Pirmasis gamyklos patalpomis susidomėjo režisierius Jonas Jurašas, kuris Ilgojoje salėje pastatė legendinius „Smėlio klavyrus“.

Teatro direktorė Ina Pukelytė pripažino, kad fabriko patalpos suteikia teatralams naujų saviraiškos formų, o žiūrovams – naujų pojūčių netradicinėje erdvėje.

Preciziškas remontas nėra būtinas

Prieš kelerius metus Kauno valstybinis dramos teatras puoselėjo nemažai vilčių, kad buvusiose fabriko patalpose pavyks įkurti meno inkubatorių, tačiau tokie planai žlugo, taip ir nepavykus rasti lėšų patalpų renovacijai ir nesulaukus miesto valdžios paramos.

„Manau, kad ateityje fabriko patalpos vis tiek taps kultūrinės ir socialinės veiklos erdve. Mes labai pasistengėme, pritaikydami gamybinius pastatus teatrui. Vadinamoji kultūros industrija jau sulaukia pritarimo ir tarp valdžios atstovų. Belieka tikėtis, kad ir daugiau apleistų gamybinių patalpų bus pritaikyta meno ir kultūros reikmėms, kultūriniams-socialiniams projektams“, – vylėsi I. Pukelytė.

Teatro direktorė nemato jokios būtinybės preciziškai suremontuoti gamyklos patalpas ir pritaikyti scenos reikmėms – specifinė ir šiek tiek apleista aplinka kaip tik gali labiau traukti žiūrovus.

Kad menui kol kas nėra lengva įsitvirtinti industrinėse zonose, „Kauno dienai“ patvirtino ir dar vieno Kauno meno fabriko „Potiomkinas“ savininkas Arūnas Matulis.

Kai prieš 7 metus A.Matulis įsigijo Aleksote esančias buvusio mėsos kombinato patalpas, jam iš karto kilo mintis čia įkurdinti meno ir verslo sąsajas turinčią viešąją įstaigą.

Bendruomenės kultūros centras

„Potiomkino” kaimo erdvės. Nuotraukos detalė iš www.ekos.lt

Pirmiausiai teko įdėti nemažai jėgų ir lėšų, kol buvusios katilinės teritorijoje ryžtasi įsileisti menininkus – iš patalpų teko išvežti šimtus tonų metalo laužo ir šiukšlių.

Dabar čia veikia netradicinių būsto elementų projektavimo ir gamybos studija, kur gaminami židiniai ir įvairūs metalo dirbiniai, o po tuo pačiu stogu organizuojami renginiai, festivaliai, parodos, veikia dirbtuvės, mokyklos, prie vieno stalo diskusijai gana dažnai susėda menininkai ir verslininkai.

„Kol kas sekasi sunkiai. Nors tapome Aleksoto bendruomenės kultūros namais ir darome tai, ko turėtų imtis valstybė, iš valdžios jokios finansinės paramos nesulaukiame. Stengiamės suktis patys, bet uždirbti iš to kol kas neįmanoma. Dirbame iš entuziazmo“, – pripažino A. Matulis.

Nors privati kultūros įstaiga veika ne vienus metus, jos savininkas nėra garantuotas dėl jos ateities.

„Atrodo, kad kaip tik šiuo metu vyksta persilaužimas. Milijonų, aišku, neuždirbsime, bet gal bent jau išsilaikysime iš savo veiklos“, – vylėsi įstaigos savininkas.

Šiuo metu „Potiomkinas“ išgyvena iš metalo, židinių gamybos, interjero kūrimo. Įstaigoje dirba 15 asmenų, o renginių metu čia suplūsta šimtai kauniečių.

Idėjų kurti kultūros fabrikus turi ir klaipėdiečiai bei šiauliečiai. Tikimasi, kad sutvarkyti buvusių gamyklų teritorijas padės ir valstybinės institucijos, ir privatūs asmenys.

Bene labiausiai šioje srityje lietuviai galėtų pasimokyti iš kaimynų latvių. Rygoje meno centrai kuriami net laivuose – paaiškėjo, kad tokia aplinka jaunimą vilioja kur kas labiau nei oficialios paveikslų galerijos.

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.