Pavasaris Garliavoje

Valdas Gedgaudas 2012-04-30 Literatūra ir menas, 2012 04 27

aA

Keistai pasijunti skaitydamas tą patį straipsnį, publikuojamą dviejuose kultūrinės spaudos leidiniuose, pasirodančiuose pagrečiui. Įvairiausių minčių šauna į galvą - susimąstai, ar čia tekstų krizė, ar autoriaus noras tokiu neįprastu būdu kuo plačiau paskleisti žinią apie savo aptariamą objektą ir save, ar tai naujausio pavyzdžio redakcijų konkuravimas (kas pirmesnis?..), ar, neva, meniškas išsiblaškymas, paprasčiausias nesusipratimas, o gal tiesiog reaktyvinis smegenų žievės perkaitimas ar užkietėjimas, provokuojantis aterosklerotinių ciklų padažnėjimus?..

Šitokį įsidėmėtiną, pasigėrėtiną dupletą pavyko atlikti Remigijui Vilkaičiui, šių metų kovo „Kultūros baruose" ir naujame „Lietuvos scenos" numeryje publikuojančiam tą patį, žodis žodin, nemenkos apimties rašinį, skirtą žymiai kalbininkei, pedagogei, akcentologei Valerijai Vaitkevičiūtei (1929-2011) atminti.

Baisiai keistas pojūtis. Lyg po narkozės bustum ir prabust negalėtum. Tarsi ir pasivaidena kažkokie Dainavos šalies senų žmonių bendruomeniniai atavizmai apie pagarbą skaitytojų jausmams, lydimi nevisai sėkmingų bandymų suprasti veiksmo prigimtį.

Na, pavyzdžiui, galbūt autorius galvoja, kad „Lietuvos scenos" ir taip niekas niekada neskaitė, neskaito ir neskaitys - tai ir nepamatys, nesuuos to inmemorinio jo dublio. Ir bus savaip teisus, nes Aleksand­ro Guobio ir Algio Matulionio tandemas tą teatro žurnalo idėją su vėjeliu nuvarė iki Tamošiaus Bekepurio kupletinių paraščių.

Grūmėsi, pešėsi mūsų gimtosios teatrologijos valstiečiai liaudininkai su išmaniaisiais liberalais dėl teatrinio žurnalo koncepcijos, lėšų monopolio, o kas išėjo?.. Šviesios atminties „Scenos" leidyklos įkūrėjos ir vadovės, žurnalo leidėjos Rasos Andrašiūnaitės laikais lyg ir buvo bandoma ieškot kompromisų. Veltui.

Tą valstiečių liaudininkų pergalės (pilvo) šokio skonį skaudžiai pajunti atsivertęs „Lietuvos sceną" - toks žvarbus Anykščių šilelio skersvėjis pertraukia, perkošia... Gaili ašarėlė beplauna skruostus ir mėlynas temdo akis vienas klausimas - kaip gi šitaip?..

Tuomet pagalvoji, kad gal ir gerai, jog stokodami originalių, privalomo lygio medžiagų „Lietuvos scenos" darbininkai stengiasi kai ką vertingesnio perspausdinti iš kitų leidinių. O gal ši pogrindinė veikla suaktyvėjo artėjant A. Guobio aštuoniasdešimties metų jubiliejui?..

Suprantu, kad labai nesinori, bet vis dėlto, užsiimant šitokio pobūdžio kūrybiniais antraktais, reiktų nuorodų, nes turiu įtarimų, kad „Kultūros barų" vyriausiajai redaktorei Laimai Kanopkienei toks slaptas, produktyvus bendradarbiavimas, tokie perspausdinimai labai nepatinka.

Ji netgi gali nebeapsikęsti, R. Vilkaičiui kokį negražų žodį pasakyti ir nebe­spausdinti daugiau jo poetinių opusų, kad ir kaip puikiai jis bepasirodytų Eimunto Nekrošiaus-Dantės Alighieri „Dieviškosios komedijos" antreprizėje.

Juo labiau, kad „Kultūros barai" medžiagų požiūriu nebadauja. Ko verta vien praėjusių metų paskutiniame numeryje pradėta ir šių metų ketvirtame numeryje pasibaigsianti Eglės Wittig-Marcinkevičiūtės straipsnių tetrologija „Nacionalinės etikos griuvėsiai, arba kaip nužudyti valstybę jos intelektualų rankomis".

Kliūva ten donskiams, kuoliams, girniams, valatkoms, mažeikiams, medalinskams, šliogeriams, juozaičiams ir kitiems nerūdijančio mūsų politinio viešnamio šveicoriams, pasiuntinukams, liokajams, drąsiems, stipriems, vikriems viešosios erdvės politrukams, kasdien apvaisinantiems, dosniai apsėklinantiems mūsų neišgalvotus gyvenimus savo neblėstančia „teise žinoti".

Desovietizacijos, liustracijos, elementaraus moralinio instinkto atrofijos, moralinio tranzito, lietuvių elito amnezijos, dominuojančio reliatyvistinio istorijos diskurso, vertybinės istoriografijos metodo, bendruomeniškumo dvasios išsaugojimo ir ugdymo, požiūrio į pokario rezistenciją klausimai E. Wittig-Marcinkevičiūtės rašiniuose keliami labai paprastai, skaidriai, aiškiai, principingai ir turbūt todėl sminga visu aštrumu, autorei vis grįžtant prie pagrindinių leittemų - tiesos, teisingumo ir pagarbos režimo aukų jausmams.

Suprantama, kad mūsų intelektualai, kurie, pasak E. Wittig-Marcinkevičiūtės, dažnai elgiasi tarytum dalyvautų slaptame rašinėlių konkurse - „Rask įtikinamą Lietuvos nuosmukio priežastį, neįvardydamas tikrosios!" - reaguoja skausmingai: „Rašinys ne tik akivaizdžiai neatitinka tikrovės, bet ir prasilenkia su elementaria etika... Apmaudu, kad išvaduotoje tėvynėje kultūros mėnraštis skleidžia destruktyvią politinę mitologiją, spausdina neatsakingų ir nekompetentingų asmenų rašinius..."

Pažįstamos konstrukcijos... Kažkur girdėta visa tai ne taip seniai. Tai ką daryti?..

Melskimės. Saugokim savo vidines mergaites nuo įvairiausio raugo pedofilų!.. Juk Garliavoj rudens, žiemos ar vasaros sezonų nebebūna jau - ten amžinas pavasaris.

LITERATŪRA IR MENAS

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.