Pamatė save lyg iš šalies

Rasa Paukštytė 2009-08-05 Lietuvos rytas, 2009 08 05
Teatro „Utopia” projekto „Dekalogas” scenografija (dailininkė Marta Vosiliūtė). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Iš kelionės po Vokietijos, Prancūzijos ir Italijos aukštąsias teatro mokyklas sugrįžo grupė Lietuvos studentų. Tai buvo pirmoji tokio užmojo būsimųjų teatralų pažintis su kolegomis Europoje.

„Po šios kelionės jau galime sakyti, kad priklausome tarptautiniam aukštųjų teatro mokyklų tinklui, nors dar ne oficialiai", - džiaugėsi projekto „DekalogasDialogas" koordinatorė, teatro „Utopija" direktorė Giedrė Kabašinskienė.

Grupės, kuri birželį ir liepą lankėsi Frankfurto, Strasbūro, Liono ir Milano teatro mokyklose, pagrindą sudarė režisieriaus Gintaro Varno aktorinio meistriškumo studentai, teatro „Utopija" aktoriai. Bet joje buvo ir būsimųjų režisierių, akademijos dėstytojų, administracijos darbuotojų.

Proga pasimokyti

„Siekėme, kad kuo daugiau teatro profesionalų, dirbančių pedagogikos srityje, užmegztų ryšius su patyrusiais kolegomis Europoje. Tai ypač aktualu dabar, kai vykdoma aukštojo mokslo reforma, - aiškino G.Kabašinskienė. - Užsienyje įsitikinome, kaip svarbu derinti aukštąjį mokslą su profesionalių teatrų veikla, atsižvelgti į jų poreikius".

Didžiausią įspūdį projekto dalyviams paliko Liono aukštoji teatro mokykla, į kurią priimami tik žmonės, jau turintys universitetinį išsilavinimą.

Kelionėje išlaisvėjo

Anot projekto koordinatorės, kelionė buvo naudinga ne tik dėl pažinties su Europos profesionalų darbo metodais, bet ir tuo, kad leido studentams išsiveržti iš uždaros erdvės. „Aš mačiau „Utopijos" jaunimą kelionės pradžioje ir paskutinėje „stotelėje" Milane. Tai buvo skirtingi žmonės. Keliaudami jie atsikratė uždarumo, pajuto bendravimo su kolegomis skonį.

Milano mokykloje „Utopijos" aktoriai jau patys vedė improvizacijų seminarus, rodė, ką gali geriausia. Visų mokyklų, kuriose lankėmės, dėstytojai pabrėžė mūsų studentų sugebėjimą laisvai improvizuoti scenoje. Bet kelionės pabaigoje jų profesinius sugebėjimus tarsi papildė žmogiška, psichologinė laisvė", - dalijosi įspūdžiais G.Kabašinskienė.

Apnuogino ir trūkumus

Pasak koordinatorės, ir studentai, ir dėstytojai tarsi pamatė save iš šalies, galėjo įvertinti savo privalumus ir silpnąsias vietas. „Nekart girdėjome, kad mūsų mokyklos privalumas - scenos judesys. Bet skaudžiai pajutome ir bene didžiausią jos trūkumą - scenos kalbos kultūros stoką, nepakankamus įgūdžius valdyti vieną pagrindinių aktoriaus instrumentų - balsą", - neslėpė projekto globėja.

Vienas didžiausių aplankytų mokyklų privalumų G.Kabašinskienei pasirodė jų atvirumas įvairių šalių teatro patirčiai. Tose mokyklose, ypač paskutiniuose studijų kursuose, studentams dažnai dėsto režisieriai ir kitų specialybių pedagogai iš užsienio šalių. Po pažinties su G.Varnu ir jo studentais Strasbūro teatro mokyklos dėstytojai panoro pasikviesti lietuvių režisierių padirbėti su Prancūzijos studentais.

Pajuto sunkmetį

„Dekalogą" Frankfurte ir Lione vaidinę aktoriai sulaukė gana netikėtos publikos reakcijos. „Nemanėme, kad žiūrovus gali taip šokiruoti šis spektaklis, - prisipažino G.Kabašinskienė. - Publikai pasirodė, kad mūsų teatro mokyklos jaunimas labai tamsiomis spalvomis piešia savo šalį Lietuvą".

Tačiau „Utopijos" direktorė sakė įžvelgusi tamsių spalvų ir Europos teatro gyvenime - sunkmetis jam daro įtaką. „Visos šalys išgyvena tam tikrą sumaištį - ten juntamas nerimas, kaip reikės gyventi ir kurti toliau", - teigė G.Kabašinskienė.


 

Projektą vainikuos festivalis

* „Dekalogas-Dialogas" - vienas edukacinės meno programos „Europos menų mokykla" projektų, nacionalinės programos „Vilnius - Europos kultūros sostinė 2009" dalis. Jame dalyvauja Italijos, Lietuvos, Prancūzijos ir Vokietijos aukštosios teatro meno mokyklos.

* Lietuvių teatralų viešnage Milano dramos akademijoje liepos 27-rugpjūčio 1 d. baigėsi pirmoji šio projekto dalis. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai ir dėstytojai pasisėmė patirties senų tradicijų Europos teatro mokyklose.

* Projektą vainikuos tarptautinis Europos aukštųjų meno mokyklų festivalis „DialogasDekalogas" Vilniuje spalio 26-lapkričio 1 d. Jame savo „Dekalogo" spektaklius pristatys projekte dalyvavusios mokyklos. Vyks ir kūrybinės laboratorijos, diskusijos, publikos susitikimai su kūrybinėmis grupėmis.

* Festivalio metu bus rengiamos diskusijos ir atviri pokalbiai švietimo reformos, kultūros politikos, kūrėjo ir visuomenės santykių temomis su Europos aukštųjų teatro mokyklų vadovais, kultūros ir švietimo srityje dirbančiais politikais, švietimo reformos architektais, filosofais, menininkais.

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.