„Naujojo cirko savaitgalio“ atradimai ir iššūkiai

2020-10-05 menufaktura.lt
Stovi: teatrologė Ramunė Balevičiūte, scenos menų kritikė Aušra Kaminskaitė, teatro kritikas Vaidas Jauniškis. Sėdi: teatrologė Vlada Kalpokaitė ir teatro kritikė Ingrida Ragelskienė. Nuotrauka iš MF archyvo
Stovi: teatrologė Ramunė Balevičiūte, scenos menų kritikė Aušra Kaminskaitė, teatro kritikas Vaidas Jauniškis. Sėdi: teatrologė Vlada Kalpokaitė ir teatro kritikė Ingrida Ragelskienė. Nuotrauka iš MF archyvo

aA

Scenos menų naujienas ir refleksijas pristatanti interneto svetainė „Menų faktūra“ kviečia klausytis pirmosios šiais metais radijo laidos. Joje kalbėsime apie 2020 m. rugsėjo 8-12 dienomis Vilniuje vykusį jau šešioliktąjį tarptautinį festivalį „Naujojo cirko savaitgalis“, pristatantį vieną jauniausių (o galbūt vis dar patį jauniausią) ir neabejotinai įspūdingiausių scenos menų žanrų.

Lietuvoje tai tikriausiai vienas iš nedaugelio šiemetinių tarptautinių renginių, įvykusių tomis dienomis, kuriomis ir buvo planuotas. Vis dėlto, tikėtina, kad festivalio programą lėmė ne tik organizatorių skonis bei finansinės galimybės, bet ir pandemijos padiktuotos sąlygos. Ne vienas tarptautinis renginys nukentėjo ir privalėjo keisti atlikėjus, pavyzdžiui, dėl privalomos keturiolikos dienų saviizoliacijos iš tam tikrų valstybių atvykusiems asmenims. „Naujojo cirko savaitgalio“ organizatoriai apie tokias pasekmes neskelbia, tačiau galima numanyti, kad privaloma saviizoliacija buvo viena priežasčių, dėl kurių Lietuvoje negalėjo pasirodyti Švedijoje gyvenantis amerikietis žonglierius Jay´as Gilliganas - jo žongliravimo pamoką nutarta pristatyti tiesioginės transliacijos metu „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje. Nesėkmių neišvengta ir dėl vienos trupių artistų traumos, dėl to teko atšaukti spektaklį likus vos kelioms dienoms iki festivalio.

Užtat kitiems penkiems spektakliams pavyko pasiekti Vilniaus scenas „Menų spaustuvėje“ ar Lukiškių kalėjimo cerkvėje. Tai - Nathano Israëlio ir Lunos Rousseau „Molio žmogus“ iš Prancūzijos, Jungtinėje Karalystėje sukurtas Nikki&JD spektaklis „Mazgas“, vokiečių trijulės „Still Hungry“ darbas „Varnos“, suomių „Agit-Cirk“ diptikas „Stipruolis / Lidija“ bei prancūzų „Cie Aléas“ duetas „Meteoras“.

Nepaisant sudėtingų aplinkybių, festivalis įvyko, todėl įdomu aptarti, kokiu cirku džiaugtis ir ko mokytis pakvietė šiemetinė programa, kokius iššūkius ji pasiūlė žiūrovams ir ką apie visa tai mano profesionalūs scenos meno vertintojai. Todėl apie tarptautinio šiuolaikinio cirko festivalio programą ir jai keliamus lūkesčius kalbėsimės su teatrologe Ramune Balevičiūte, teatro kritiku Vaidu Jauniškiu, teatrologe Vlada Kalpokaite ir teatro kritike Ingrida Ragelskiene. Pokalbį moderavo scenos menų kritikė Aušra Kaminskaitė.

Tinklalaidės kūrimą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Twine: Be a better creative

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.