„Naujojo cirko savaitgalio“ atradimai ir iššūkiai

2020-10-05 menufaktura.lt
Stovi: teatrologė Ramunė Balevičiūte, scenos menų kritikė Aušra Kaminskaitė, teatro kritikas Vaidas Jauniškis. Sėdi: teatrologė Vlada Kalpokaitė ir teatro kritikė Ingrida Ragelskienė. Nuotrauka iš MF archyvo
Stovi: teatrologė Ramunė Balevičiūte, scenos menų kritikė Aušra Kaminskaitė, teatro kritikas Vaidas Jauniškis. Sėdi: teatrologė Vlada Kalpokaitė ir teatro kritikė Ingrida Ragelskienė. Nuotrauka iš MF archyvo

aA

Scenos menų naujienas ir refleksijas pristatanti interneto svetainė „Menų faktūra“ kviečia klausytis pirmosios šiais metais radijo laidos. Joje kalbėsime apie 2020 m. rugsėjo 8-12 dienomis Vilniuje vykusį jau šešioliktąjį tarptautinį festivalį „Naujojo cirko savaitgalis“, pristatantį vieną jauniausių (o galbūt vis dar patį jauniausią) ir neabejotinai įspūdingiausių scenos menų žanrų.

Lietuvoje tai tikriausiai vienas iš nedaugelio šiemetinių tarptautinių renginių, įvykusių tomis dienomis, kuriomis ir buvo planuotas. Vis dėlto, tikėtina, kad festivalio programą lėmė ne tik organizatorių skonis bei finansinės galimybės, bet ir pandemijos padiktuotos sąlygos. Ne vienas tarptautinis renginys nukentėjo ir privalėjo keisti atlikėjus, pavyzdžiui, dėl privalomos keturiolikos dienų saviizoliacijos iš tam tikrų valstybių atvykusiems asmenims. „Naujojo cirko savaitgalio“ organizatoriai apie tokias pasekmes neskelbia, tačiau galima numanyti, kad privaloma saviizoliacija buvo viena priežasčių, dėl kurių Lietuvoje negalėjo pasirodyti Švedijoje gyvenantis amerikietis žonglierius Jay´as Gilliganas - jo žongliravimo pamoką nutarta pristatyti tiesioginės transliacijos metu „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje. Nesėkmių neišvengta ir dėl vienos trupių artistų traumos, dėl to teko atšaukti spektaklį likus vos kelioms dienoms iki festivalio.

Užtat kitiems penkiems spektakliams pavyko pasiekti Vilniaus scenas „Menų spaustuvėje“ ar Lukiškių kalėjimo cerkvėje. Tai - Nathano Israëlio ir Lunos Rousseau „Molio žmogus“ iš Prancūzijos, Jungtinėje Karalystėje sukurtas Nikki&JD spektaklis „Mazgas“, vokiečių trijulės „Still Hungry“ darbas „Varnos“, suomių „Agit-Cirk“ diptikas „Stipruolis / Lidija“ bei prancūzų „Cie Aléas“ duetas „Meteoras“.

Nepaisant sudėtingų aplinkybių, festivalis įvyko, todėl įdomu aptarti, kokiu cirku džiaugtis ir ko mokytis pakvietė šiemetinė programa, kokius iššūkius ji pasiūlė žiūrovams ir ką apie visa tai mano profesionalūs scenos meno vertintojai. Todėl apie tarptautinio šiuolaikinio cirko festivalio programą ir jai keliamus lūkesčius kalbėsimės su teatrologe Ramune Balevičiūte, teatro kritiku Vaidu Jauniškiu, teatrologe Vlada Kalpokaite ir teatro kritike Ingrida Ragelskiene. Pokalbį moderavo scenos menų kritikė Aušra Kaminskaitė.

Tinklalaidės kūrimą iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Twine: Be a better creative

Komentarai
  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.

  • Trys vaizdai iš Baltijos vizualinio teatro vitrinos

    Stebiuosi estų neprisirišimu prie tradicinės dramaturgijos. Jų du spektakliai patenka į konceptualiojo teatro kategoriją, savo ansambliškumu mesdami iššūkį aktoriniam teatrui.

  • Gėlės ir žmonės: „Quanta“ ir „Requiem“

    „Quanta“ ir „Requiem“ laikosi saugaus atstumo nuo pasaulio blogio: abu kūriniai tik apmąsto, kaip paveikslėlį ar peizažą apžiūri istoriją ar istorijos galimybes, praėjusį ar gresiantį siaubą.