Mūzos netyli

Rūta Oginskaitė 2008-08-18 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2008 08 18
Kadras iš Tengizo Abuladzės filmo „Atgaila“

aA

Ar mūzoms tas pat, kad Gruzija jau vienuolikta diena gyvena karo sąlygomis? Vienuolikta siaubo diena – XXI amžiuje!

Šiandien, kai daug kas dar maloniai atostogaujame ar jau tingiai darbuojamės, aptarinėdami olimpiados ar kelionių įspūdžius, ruošdami vaikus į mokyklas, graži Gruzija virsta pragaru. Ar tikrai mūzos nutyla prabilus pabūklams?

Vilniuje praėjusią savaitę prie Gruzijos ambasados rinkosi šią šalį palaikantys žmonės. Tarp jų buvo matyti menininkų. Praėjusį trečiadienį, kai politikai kvietė į mišias ir mitingą už Gruziją, „Meno avilys“ pakeitė repertuarą savo tradiciniame „Kine po atviru dangum“ ir priminė gruzinų kino klasiko Tengizo Abuladzės filmą „Atgaila“.

Šiandien vakare bent jau Vilniuje prabils būtent mūzos – kaip tik todėl, kad jas išprovokavo pabūklai. Keistuolių teatro suburti artistai koncertuos Vilniaus mokytojų namų kieme, o prie Rotušės koncertą surengs Vilniaus universiteto choras „Pro musica“ su kviestiniais solistais.

Kas tie koncertai prieš pabūklus? Juk aplanko ir tokia mintis. Agresijos menininkai nesustabdys. Pasaulinis rankų kėlimas ir skandavimas, gerų filmų rodymas, gražios dainos susprogdintų namų neatkurs.

Tačiau net ir Tbilisyje per mitingą skambėjo dainos. Ne dėl to, jog gruzinams linksmiau būtų, kaip paaiškino lietuvių žurnalistui senas tbilisietis, o tam, kad ši muzika sielą sustiprina.

Tiesiogiai jokie koncertai jokiam agresoriui nebaisūs. Bet Keistuolių teatro rengiamas labdaros koncertas turi tikslą ne tik atkreipti dėmesį į didelę neteisybę, vykstančią mažoje šalyje. Per koncertą Raudonojo Kryžiaus draugija rinks aukas. Vadinasi, nors keli Gruzijoje nukentėję žmonės bus pamaitinti ar pagydyti. Koncertas prie Rotušės gal paskatins jo klausytojus konkretiems žingsniams. Kad ir skambinti aukojimo telefonais. Paskatinimas kartais padeda kalnus nuversti.

Svarbi šiuo atveju pati menininkų pozicija – jiems ne tas pat. Jie tiki, kad savo poelgiais galima ką nors pakeisti. Kaip tikėjo Aidas Giniotis, šiemet per Teatro dieną nusiimdamas Auksinį scenos kryžių – sunkiai tada sirgusio šviesaus atminimo artisto Prano Piauloko garbei. Lietuvoje tokie menininkų gestai ir toks tikėjimas savo poelgių galia pasitaiko retai.

O kai lietuviui, kaip senais laikais, pasiūlomi keli vaidmenys Rusijos kino filmuose – tai tik meno ar ir politikos dalykas? Kai lietuvių filmas pakviečiamas dalyvauti Rusijoje vykstančiame festivalyje – tai šaunu ar gėdinga, žinant, kas šiandien vyksta Gruzijoje?

Šitie klausimai nėra tušti, o atsakymų į juos mes vis dar nesame pratę ieškoti.

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.