Menininkų gyvenimo koma

2012-04-06 Metai, 2012, Nr. 1
„Kipro Petrausko” tualetinio muilo reklama tarpukario Lietuvoje

aA

Petras Mendeika

Mūsų visuomenė gyvena principu „Duonos ir žaidimų". Ji meną priskiria žaidimų kategorijai. Tai suformuoja požiūrį į menininką kaip į žmogų, užpildantį ir praturtinantį mūsų laisvalaikį, tačiau tiesiogiai nedalyvaujantį duonos gamyboje.

Žinoma, išsilavinusi visuomenė suvokia meno svarbą ugdant žmogų ir jo intelektą. Maža to, visuomenė net pripažįsta išskirtinį meno vaidmenį kuriant tautą vienijantį mentalitetą. Iškiliausi tautos atstovai netgi teigia, kad  mus vienija ne ekonomika ir ne ji sutelkia mus vienybei. Ne ekonomika nulemia mūsų tautinį identitetą. Ir netgi ne tikėjimas - nes daug yra katalikiškų kraštų. Pripažįstama, kad lemiamas bendrumo požymis yra kalba ir ypač - papročiai, kuriuos formuoja dvasinis gyvenimas ir jo raiškos viršukalnė - menas. Jame - ir liaudies kūryba, ir meno profesionalai. Sunaikink kalbą  ir ypač -  papročius, ir sunaikinsi tautą, nutrauksi ją vienijančias gijas. Tai labai gerai žino visi okupantai.

Tačiau šiandieną  - ne apie meno vaidmenį ir svarbą, paliesiu   kitą temą - menininko savijautą „duonos ir žaidimų" visuomenėje. Menininko visuomeninį aktyvumą.

Dažnai girdime klausiant - kodėl šiandienos menininkai tokie pasyvūs visuomeniniame gyvenime?

Priežasčių, kodėl nepanaudojamas šis milžiniškas kūrybinis potencialas visuomeniniuose judėjimuose, daug. Tarp jų - ir nusivylimas tokios veiklos rezultatais, ir kitos priežastys. Tačiau manau, svarbiausia - pačios visuomenės požiūris į kūrybinį darbą. Į  kūrybininkų indėlį, sukuriant nacionalinį ūkio produktą, dar kitaip vadinamą BVP. O tai jau ekonominė kategorija, nulemta  didžiosios visuomenės daugumos požiūrio - esate išlaikytiniai! Esate remiami ne savo, o mūsų uždirbtais pinigais. Esate prašytojai. Ir sunkiais ekonominiais laikais mes nors ir vertiname jūsų kūrybą, menkai tegalime jus paremti. Todėl paremsime tik pagal išgales.

Išanalizavau visų pagrindinių partijų rinkimines programas ir ypač atidžiai tą jų dalį, kuri skirta menui ir kūrybai. Todėl drąsiai  galiu konstatuoti, kad visų partijų programos nusirašytos nuo TSKP partijos suvažiavimų ir viena nuo kitos. Nes visos jos pagrįstos teiginiu - remsim kultūrą. Visose -  primityvus kultūros indėlio visuomenės gyvenime supratimas, gal išskyrus Tėvynės sąjungos (Lietuvos konservatorių), kurie kultūrinio proceso analitinei daliai ir kultūros reikšmės įvertinimui skyrė rimčiausią dėmesį. Tačiau ir jie  pasirodo bejėgiai, pagrįsdami tos programos ekonominį įgyvendinimą, nes lygiai taip pat kaip ir kitos partijos mano, kad kultūrą reikia paremti.

Belieka konstatuoti faktą, kad nuo komunizmo eros iki dabar požiūris į kultūrą visiškai nepasikeitė. Partijos ir toliau priskiria kultūrą tik laisvalaikio ir švietimo funkcijai atlikti. Visiškai neanalizuodamos ekonominio kultūros poveikio ir reikšmės.

Bendraudamas su įvairių visuomenės sluoksnių atstovais, įsitikinau, kad ir jie mąsto panašiai. O ir kaip kitaip galima mąstyti, kai tau nuo gimimo jau tiek dešimtmečių kalama, kad kultūra yra išlaikytinė. Ir tai kala jau savi, o ne svetimi.

Tačiau tai būtų dar pusė bėdos. Baisiausia, kad taip ėmė galvoti ir patys menininkai. Dažnas jų tikrai pasakytų, kad be paramos kultūra ir ypač profesionalusis menas neišgyventų. Manau, kad paklausti ir jie beveik vienu balsu teigtų, jog šiandien kultūra labai menkai remiama, todėl vegetuoja. Kad ją būtina gausiau kitų uždirbtais pinigais paremti.

Todėl ir Prezidentės iniciatyva sukurtų „Kultūros politikos kaitos gairių" niekas entuziastingai nesutiko, tvirtindami, kad begalės tų gairių jau sukurta ir nieko iš to gero nebus. Menininkai net neišgirdo aptariant gaires Prezidentės pasakytų žodžių, kad  kultūrai reikia sugrąžinti jos uždirbtus pinigus. O gal nenorėjo girdėti, manydami, kad kultūra labai mažai uždirba, yra išlaikytinė  ir Prezidentė kalba niekus.

Kodėl tokia reakcija?

Nieko nuostabaus. Ilgametė kvailinimo misija pasiekta - menininkai jau visuotinai tiki, kad jie - našta visuomenei. Nors suvokia, kad  dirba labai reikalingą darbą, bet pritaria, kad iš savojo triūso negali išgyventi.  Tačiau, būdami orūs, išmaldos neprašys, tenkinsis tuo, ką duos, o eiti ir reikalauti  neturi moralinės teisės.

Štai čia, manau, ir slypi  visuomeninio pasyvumo priežastis, vedanti į atsiribojimą ir nenorą   dalyvauti aktyviame visuomeniniame gyvenime. Tai ne dvasinio, o ekonominio  visuomenės  menininkų nuvertinimo  pasekmė.

Tačiau gal jau gana?! Užteks kvailinti ir kvailintis. Laikas suskaičiuoti kultūros uždirbtus pinigus. Tokią  būtinybę suvokiam visi. Nes kaip galima duoti pinigus tam, kuris jų neskaičiuoja? Tačiau to padaryti, pasirodo, nenorima. Kodėl mūsų politikai ir  Kultūros ministerija to nedaro ir nepasitelkia į pagalbą specialistų? Kodėl skaičiuoja ir paskirsto tik iš biudžeto skirtus 250 milijonų ir kontroliuoja tik valstybinių kultūros įstaigų  uždirbtus pinigus? Kodėl nenorima ir nesistengiama suskaičiuoti viso BVP, kurį sukuria kultūra?

Gal kuris nors iš jūsų matėte Lietuvoje kultūros sukurtos BVP dalies paskaičiavimus? Juk kultūros žmonės BVP kuria  ne tik Kultūros ministerijai priklausančiose kultūrinėse įstaigose.

Drąsiai galiu  teigti, kad be kultūrininkų žlugtų visa Lietuvos pramonė.

Vaizdumo dėlei  noriu paklaust, ką austų audimo fabrikai be dailininkų - bespalvę ar vienspalvę drobulę? Ką siūtų siuvimo fabrikai be modeliuotojų? Ką gamintų mūsų lengvoji pramonė be dizainerių? Ką statytų statybininkai be architektų, interjero ir eksterjero specialistų? Kokius baldus gamintų mūsų baldžiai? Ir taip toliau, ir taip toliau. Visų nacionalinio produkto kūrimo sričių , kuriose dalyvauja menininkai, nevardinsiu. Net žemės ūkis gamina tik žaliavą. O kad ji virstų produktu, reikia  kad ir ne tokio didelio kaip kitose gamybos sferose,  bet vis dėlto - ir menininkų indėlio. Faktai liudija didelį menininkų indėlį, kuriant nacionalinį BVP. Bet kažkodėl  vis dar manome, kad menininko indėlis - tik sukurti turiningą dirbančiojo laisvalaikį, kad jis našiau dirbtų, kultūringai pailsėjęs? Vertinimas toks  kaip komunistiniais laikais.

Kodėl niekas nė nebando sukurti mechanizmo, kaip šį BVP paskaičiuoti? Dviračio išradinėti nereikės. Štai kad ir suomiai - jie seniai paskaičiavo ir konstatavo, kad kultūra Suomijoje sukuria vieną  didžiausių šalies BVP produkto dalių.

Mūsų nepriklausomi ekspertai taip pat pabandė skaičiuoti. Skaičiai įspūdingi, nors tik apytikriai. Jų teigimu, kultūra Lietuvoje sukuria iki 7 procentų bendrojo BVP. O tai - apie 7 milijardai litų. Taip. Milijardai, ne milijonai.

Kalbantis su dabartiniu kultūros ministru ponu Arūnu Gelūnu, tiesiogiai dalyvavusiu  minėtų kultūros politikos gairių kūrime, jis apsiribojo 5 milijardais.

Štai kodėl būtina ne tik išgirsti, bet ir per visas  visuomenės informavimo priemones kartoti Prezidentės raginimą kultūrai sugrąžinti jos uždirbtus pinigus. Tačiau kaip raginsi, jei net nesirengi tų pinigų paskaičiuoti ?

Netikiu, kad išsilavinę menininkai neišgirs ir nepabus iš  juos kvailinančios komos. Bet ar visuomenė pakeis savo požiūrį į menininkų indėlį, ekonominį indėlį ? Nežinau, nežinau...Tikriausiai negreit, kaip ir Seimo nariai, kuriems tokį kultūros ekonominio vertinimo modelį ne vienam net raštiškai pateikiau . Jų atsakymas - nė mur mur ...Tik ponas Mantas Adomėnas atsakė - „Gal ir taip. Bet sunku paskaičiuoti". O aš ir nesakau, kad lengva. Bet kad niekas nenori skaičiuoti, nes tektų keisti kultūros finansavimo modelį ir šaltinius... Patogiau gyventi nieko nekeičiant, nes gali sugriūti kažkam labai patogi pinigų plovimo sistema. Tuomet ir menininkai gali pradėti ne prašyti, o reikalauti...

Tik paskaičiuokit, kaip apvagiami meno žmonės. Kultūrai iš biudžeto atseikėjama vos 250 milijonų. Nors  iš gerbiamo ministro pripažintų 5 milijardų  pusę atskaičiavus mokesčiams, liktų apie 2,5 milijardo mūsų uždirbtų  ir mums grąžintinų pinigų. Tačiau grąžinama tik 10  procentų ir dar ciniškai tvirtinant, kad mes jus remiame ir išlaikome.

Nemanykit, kad ponas ministras ar kiti valdžios atstovai to nesupranta ar nežino. Aš pats jiems per kultūros įstaigų vadovų susitikimą, skirtą Kultūros politikos kaitos gairių svarstymui, dalyvaujant ne tik aukščiausiems Kultūros ministerijos vadovams, bet  ir Seimo Kultūros komitetui, visiems girdint, į akis sakiau - ką ten sakiau, šaukiau, ir nieko... O į mano klausimą, ar bent bandoma ministerijoje suburti įvairiose gamybos srityse menininkų sukurtą BVP paskaičiuosiančią grupę, į kurią būtų pakviesti teisininkai, ekonomistai bei kultūros atstovai, atsakyta  tiesiai šviesiai  -  ne. Ką bepridursi...

Tuomet jūs, gerbiamieji, man atsakykite -  kaip galima reikalauti iš menininkų  visuomeninio aktyvumo, šitaip juos kvailinant ir apvagiant? Šitaip žeminant jų orumą.

Ir kas galėtų paneigti, kad daug patogiau vogti pinigus, kai jie neskaičiuojami?

Maža to, naujai kuriama Meno taryba, atsižvelgiant, kaip ji formuojama, sugalvota menininkams sukiršinti, nes tuomet bus galima teigti - patys gi dalijate pinigus. Aiškinkitės tarpusavyje. O kad daugumą toje taryboje sudarys savi partiečiai, nesvarbu. Ir kad dalinsitės tik 10 procentų jums priklausančių pinigų - tai taip pat visiškai nesvarbu... 

Ir tai daroma visiems mums tylint ir, kaip sakė klasikas, stovint po medžiu.

Todėl, prašau, nekaltinkime  menininkų dėl jų  visuomeninio pasyvumo, nes mes visi  juos tokiais padarėme.

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.