Mano draugas Karantinas

Jūratė Visockaitė 2021-01-25 Literatūra ir menas, 2021-01-08
Laidų ciklo „Žiemojimas su opera“ diskusijos apie „Rigoletą“ filmavimas. D. Umbraso nuotrauka iš LRT archyvo
Laidų ciklo „Žiemojimas su opera“ diskusijos apie „Rigoletą“ filmavimas. D. Umbraso nuotrauka iš LRT archyvo

aA

„Kvėpuojame drauge“ (LRT plius, 21 d.) - LRDT dokumentinis spektaklis. Iš Baltarusijos teatrų atvažiavo 14 aktorių, papasakojo, ką matė ir ką pajuto, rašytojas Marius Ivaškevičius tuos pasakojimus patvarkė, keli režisieriai, irgi atvykėliai, sudėjo į sceną. „Skausmas tik­ras, o mes juk galime viską subanalinti, - jau pradžioje sako kažkuris iš kamertono ieškančių veikėjų. - Dabar, antrą sykį, mes tą gatvės video paleisime be garso, o tu ką nors „ant viršaus“ pagrok, gali būgnais, gali gitara.“ Muzikantas atsisako. Žinoma, teisingai. Tačiau spektak­lio-koncerto-akcijos kūrėjai turi suktis iš padėties, prisidėti prie taikios baltarusių tautos kovos prieš diktatūrą.

To prisidėjimo nauda - kaip žegnonės šventu vandeniu išeinant iš bažnyčios. Įspūdingiausiai mano ausims nuskambėjo paviešinta, matyt, nemažos dalies baltarusių nuomonė, kad labiausiai tautą paveikė Lukašenkos dar pavasarinis skeptiškas požiūris į atslenkantį virusą: „Tai ko gi tas senis išėjo į gatvę, reikėjo jam namie sėdėti!..“ Jeigu jų Batka būtų bent imitavęs meilę, susirūpinimą ir jeigu būtų sumažinęs tą kvailą laimėtų rinkimų procentą, nieko nebūtų įvykę! Panašu į tiesą?

„Kvėpavimas“ mėgina parodyti ilgų, ilgų vaikštynių ir peštynių kvėpavimą Minsko prospektuose, mikrorajonuose, gal ir kituose miesteliuose. Nesipriešinimas jėgai jėga - sena kovos metodika. (Manau, ir lietuviai - jeigu ką! - taip pat jos, o ne kokios nors prancūziškos imtųsi.)

Taip, sunku įforminti ir jautriai perteikti tai, kas vyksta šiandien tavo panosėje. Tobulas baltarusiškas spektaklis, atgimimo pradžių pradžia, žinoma, buvo 1863 m. sukilėlių laidotuvės Vilniuje - jų vėliavų upė į Rasas... Dabar ypač apmaudu, kad mūsų tokia kovinga rusų atžvilgiu valdžia nepasikrutino ir pabijojo pasidalinti su mums artimesniais rusais per stebuklą rastais sukilėlių kaulais. Dabar jie turėtų gerą atspirties - įkvėpimo - tašką. 

„Žiemojimas su opera“ sekmadieniais - ne tik neįtikėtiną renesansą patiriančios pasaulio operos transliacijos, bet dabar ir pokalbiai apie operą LRT mėlynojoje studijoje. Į ją ilgametė radijo laidų apie muziką autorė Jūratė Katinaitė (ir kiti jos pagalbininkai) įpūtė vėjo ne iš kondicionieriaus - pradedant nuo studijos apšvietimo ir baigiant kalbančiomis galvomis, kurių norisi įdėmiai klausytis. Neatsimenu, kada tai patyriau iš viso, nes, pavyzdžiui, „Kultūros dienos“ glot­nučio nebegaliu praryti vienu kartu, neatsistojusi ir nenuėjusi ko nors aštresnio į virtuvę.

Iš radijo laidų pažįstamas Šarūnas Nakas vėl sužavėjo erudicija ir gebėjimu laisvai eteryje mąstyti (opera „Vanesa“). TV kanalų vadai daro nusikaltimą neprisikviesdami jo sau kad ir už didžiausią honorarą, nesuteikdami jam periodinės laisvės. Pamokytų ir tautą, ir mūsų tarybinio beasmenio stiliaus neatsikračiusius muzikologus. Dar didesnėmis muzikinėmis įžvalgomis pritrenkė, matyt, senas operomanas, psichoanalitikas Tomas Kajokas - tuo labiau kad sėdėjo studijoje ir komentavo šalia vienos pavyzdinės muzikologės (opera „Elektra“). Per grandiozinio pastatymo (ežero pakrantėje) operos „Rigoletas“ aptarimą pasigedau specialaus vien išorės, scenografijos vertintojo (gal kažkurio mūsų „Skrajojančio olando“ Klaipėdos elinge statytojo?). Vertingiausias man pasirodė kalbėjusiųjų nesusitarimas iš anksto - kiek­vieno nuomonė apie spektaklį buvo skirtinga, bet neišryškinta, senamadiškai porinama. Analizuodamas mūsų visai užmirštą „Halką“, moterų trio įsiaudrino ir sužadino apetitą. Nuostabu. Jų juodai raudonoje „uvertiūroje“ pasigedau nebent specifinių muzikinių akcentų - nuorodų, į ką ir kurioje operos vietoje atkreipti dėmesį.

 

Sausio pirmosios rytą atsidariusį paštą radau laišką iš Gyčio P.

Galinga užsklanda

Mus skiria nuo kito pasaulio;

Giliom raukšlėm viliodama,

Tarp jo ir mūsų uždanga sunki.

Osipas Mandelštamas

 

Traviata

Kai pandeminio vėjo gūsis

lyg Alfredas, priklaupęs Ramybės parke,

bučiuoja žvakelę ant Floros-Veronikos kapo,

užmarštim atsikrenkštęs, sugroja lemties motyvą

Muzikinį teatrą lyg surūdijusiu korsetu

apglėbusiais geležiniais pastoliais,

praslysta tarp Adelės ir Kipro namų Vydūno alėja,

sušiugždėdamas džiovos kamelijom puošta Violetos suknia,

pranyksta Kauno fortų kelio tamsoje, -

pakelkim pakelkime taurę linksmybių

naujagimėj šimtametės scenos tyloj!

-----

Gytis Padegimas

Kaunas, 2020 m. gruodžio 31 d.

literaturairmenas.lt

Komentarai
  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

    Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos kertinis principas, įteikiant apdovanojimus. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė Rūta Oginskaitė ir Paulius Markevičius.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?

  • Ceremonija bėgte

    Nominacijų sąrašai tampa kompasu. Kad ir ką parodytų rodyklė, visi paminėti kūrėjai tampa metų verčiausiais, sugebėjusiais išsiskirti iš nemenko būrio kolegų. Tad kokį vaizdą šiemet atvėrė Lietuvos teatras?

  • Pažvelgti į akis Dionisui

    Ar teatro rampos šviesos gali nušviesti visuomenės traumą, užuot toliau klaidingai nušviesdamos vien pačios save? Nėra aiškių atsakymų, nes teatras egzistuoja ir išlieka būtent dėl neatsakytų klausimų.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIV)

    Krystiano Lupos teatras [net iš nufilmuoto spektaklio – vaizdo įrašo „Slėptuvė“] suteikia malonumą lukštenti intelektualias veikėjų pokalbių nuorodas ir sekti subtilius jų santykių bei jausmų niuansus.