Maironis ir teatras

Petras Bielskis 2012-06-25 bernardinai.lt, 2012 06 21
Maironis (1862-1932)

aA

Šie metai išimtinai paskirti Maironiui. Visi ir visur stengiasi pagerbti savo garsų tėvynainį: rengiamos konferencijos, skaitymai, simpoziumai, poezijos vakarai. Kalbama apie Maironio mąstyseną ir elgseną poezijoje, jo poetinę kalbą, erotinius moters motyvus, gyvenimą tarp sapno ir pabudimo net apie Maironio sociologiją. Bet čia dar ne visas Maironis. Yra dar didelis ir daugumai nepažintas jo dramos pasaulis.

Jo didžioji trilogija apie Lietuvos kunigaikštį Vytautą buvo sukurta kunigaikščio penkių šimtų metų jubiliejiniais metais ir vienintelį kartą režisieriaus Boriso Dauguviečio pastatyta Kauno valstybės teatre (Kęstučio mirtis - 1924, Vytautas pas kryžiuočius - 1925, Didysis Vytautas - karalius - 1930). Įvairūs „frontai ir vėjai" labai stengėsi sunaikinti Maironio autoritetą ir paskutiniai jo gyvenimo metai buvo užtemdyti pjudymo, atmetimo ir neigiamų nuostatų. Teiginys, kad Maironis joks dramaturgas, gyvybingas iki šių dienų. O kitaip kaip suprasti dabartinę mūsų kultūros situaciją, kai minėdami poeto 150-mečio sukaktį nė vienas respublikos teatras nesugalvojo atversti jo didžiųjų dramų? Gyvename tarsi kultūriniame vakuume. Iki tokio abejingumo arba neapšvietos nenusileidžia nė viena save gerbianti visuomenė.

Gal dėl to Klaipėdos universitetas pabandė suburti dvasininkus, mokslininkus ir teatralus bei iš naujo pakelti Maironio dramaturgijos problemą. KU Humanitariniame fakultete sušaukta mokslinė konferencija Maironiui atminti (2012 06 07)..

JE Panevėžio vyskupas Jonas Kauneckas, pasiremdamas Maironio asmenybe ir jo kūrybos pavyzdžiais, ieškojo tautos pranašo vizijos.

Prof. dr Rimantas Balsys nagrinėjo Maironio kūrybos įtakas ir ryšius su mitologiniais tautos įvaizdžiais. Grupė magistrų (Laura Rojūtė, Vaida Anusauskaitė) pakėlė kultūrologinį Maironio dramų klodą, aptarė prieš šimtmetį statytų Kauno dramos teatre spektaklių teatrologinį palikimą. Pranešimuose gyvai diskutuota apie kultūroje suformuojamas subjektyvias nuostatas, kurios trukdo iš naujo ir objektyviai vertinti kultūrinį paveldą. Maironiui irgi be rimtų argumentų primetamos nuodėmės, kurių jis nepadarė. Režisūrinės analizės būdu pateikti motyvai, kurie Maironio dramas iškelia į europinį lygmenį.

Nudžiugino naujas doc. dr. Marijaus Šidlausko požiūris į Maironį. Bandoma naujai pažvelgti į Maironio libretą „Kame išganymas", kurį klasikas laikė savo mėgstamiausiu ir labiausiai neįvertintu kūriniu. Būtent neįvertintu. Aktualizuojamas autobiografinis Maironio kontekstas ir siūloma pažvelgti į šį kūrinį kaip į poeto intelektualinės autobiografijos variantą. Parodomos aktualaus kūrinio perskaitymo galimybės postmodernistinės vertybių krizės kontekste.

Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto mokslininkas Egidijus Daugnora kalbėjo apie Maironio kūriniams būdingus religinės dramos bruožus. Dievo malonės veikimas ir tai, kaip žmogus jį suvokia Maironiui svarbiausia ne tik dramose, bet ir poezijoje. Iškeliamas Maironio vaidmuo kuriant ir formuojant lietuvių poetinę dramą.

Tų pačių tikslų vedami universiteto teatras drauge su miesto teatro aktoriais pastatė antrąją Maironio didžiosios trilogijos dalį „Vytautas pas kryžiuočius". Neseniai drama suvaidinta Šilalėje, Klaipėdos senojoje piliavietėje, Palangoje. Ir kaip sudėtinė Maironio skaitymų dalis suvaidinta dekano sodybos sode, Varduvos upės kilpoje Sedoje. Antra - drauge su Maironio muziejumi ir Raseinių kultūros centru (2012 07 05-06) šaukiama XXIV klojimo teatrų krivūlė - suvažiavimas Pasandravyje, Maironio gimtojoje sodyboje. Liaudies teatras ir Maironio dramos tik iš paviršiaus atrodo nutolusios. Iš tikrųjų sąsajos su liaudiniu vaidinimu yra glaudžios. Juk pirmą kūrybinį dramos ir vaidybos užkratą Maironis gavo (1893) slaptuose Panemunėlio klebono kun. Jono Katelės vaidinimuose Naujikų polivarko klojimo teatre. Iš čia teatras ateina ir į A. Fromo-Gužučio, ir į Vaižganto, ir į L. Didžiulienės-Žmonos kūrybą. Kaip, beje, ir mūsų profesinio teatro lopšys yra senasis klojimo teatras.

BERNARDINAI.LT

 

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.