Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

Sigita Ivaškaitė, Lina Klusaitė 2025-04-02 menufaktura.lt
„Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatai: teatro ir kino kritikė, knygų autorė Rūta Oginskaitė bei teatro ir kino aktorius, režisierius Paulius Markevičius. Dainiaus Putino nuotrauka
„Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatai: teatro ir kino kritikė, knygų autorė Rūta Oginskaitė bei teatro ir kino aktorius, režisierius Paulius Markevičius. Dainiaus Putino nuotrauka

aA

Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos (SMKA) kertinis principas, kai susirenkama įteikti „Teksto raktą“ ir „Meno raktą“. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė teatro ir kino kritikė, knygų autorė Rūta Oginskaitė bei teatro ir kino aktorius, režisierius Paulius Markevičius.

„Teksto rakto“ laureatė Rūta Oginskaitė. Dainiaus Putino nuotrauka

Laudacija „Teksto rakto“ laureatei Rūtai Oginskaitei

„Nežinau, kas yra struktūra“, – šelmiškai radijo laidoje sako Rūta Oginskaitė, pasakodama apie savo parašytas knygas. Taip pat reikia pastebėti, kad apie jas ji pasakoja ne kaip apie tyrimus, o gyvenimo su vienais ar kitais žmonėmis, etapus. Jei esate (o tikrai esate) skaitę bent vieną autorės straipsnį, interviu, recenziją, tuo labiau – knygą, iš karto suprasite, apie kokį susidomėjimą žmogumi, jo vidumi ir nesiliaujančiu „kodėl?“ varikliu, kalbu. Nesvarbu, apie ką rašytų Rūta Oginskaitė, visų pirma – ją domina žmogus, jo likimas ir pasirinkimai, susidūrimai tarp asmenybės ir kūrybos, kuriuose ir užgimsta menininko istorija.

Būtent scenografės Jūratės Paulėkaitės istoriją, ne biografiją, ne kūrybos kelią, pristatė autorės knyga „kartu“. Šimtai nepertraukiamos minties, žvilgsnio ir atidumo puslapių, lyg bėgte seka išskirtinę asmenybę, kurios indėlio į ryškiausius Lietuvos teatro metus, jo apibendrinimo taip trūko. Antrindama savo herojės minčiai kalbėti šio laiko aktualijoms tinkama forma, Oginskaitė pasakoja ne tik vienos Paulėkaitės istoriją, bet ir atverčia kitą teatro istorijos pusę, – savalaikę, aštrią, sunkią ir, svarbiausia, – pasakojamą iš moters perspektyvos.

Nors skaitant teatrologo prigimtis vertina ir nuodugnų tiriamąjį autorės darbą, tačiau „kartu“ nuginkluoja nuoširdumu. Nuoširdžiu suvokimu ir juntama svarba būtent dabar papasakoti Paulėkaitės istoriją, neleidžiant jos užkloti dulkėmis. Lyg scenografė prieš kiekvieną spektaklį kruopščiai dėliojanti rekvizitą, knygos autorė smulkmeniškai atsirenka savo dėliojamus akcentus. Jie leidžia pabrėžti Paulėkaitės talentą, dažnai gyvybiškai svarbų jos asmenybės ir kūrybinės išraiškos ryšį bei drąsių sceninių sprendimų reikšmę, šiandien istorinę svarbą įgavusių spektaklių atsiradimo istorijoje.

Tačiau visa tai atgimsta ne iš užrašų, piešinių ar įrašų. „kartu“ gimsta iš gyvo autorės žvilgsnio į juos sukūrusį žmogų. Dėl to skaitytojas juo taip beatodairiškai seka, nesąmoningai tikėdamasis, jog už kito posūkio kaktomuša susidurs su pačia heroje.

Jūratė Paulėkaitė nešė gyvą kvėpavimą ir bekompromisį buvimą į visas savo apipavidalintas scenas. Rūta Oginskaitė jas atgaivino kiekviename knygos skyriuje-paveiksle, iš jų sukurdama šiuolaikinę dviejų veiksmų teatrinės gyvasties istoriją, sudėdama taškus, kablelius ir pauzes taip, kad atgytų kiekvienas ją skaitantis.

Laudacijos autorė Sigita Ivaškaitė

* * *

„Meno rakto“ laureatas Paulius Markevičius. Dainiaus Putino nuotrauka

Laudacija „Meno rakto“ laureatui Pauliui Markevičiui

Gerbiami laureatai, gerbiama publika,

Man yra garbė pristatyti „Meno rakto“ laureatą, aktorių ir režisierių Paulių Markevičių. Turbūt nesuklysiu pasakiusi, kad tai – žmogus-orkestras, išbandęs bene visas įmanomas teatrines sritis – vaidinęs, režisavęs, kūręs performansus, instaliacijas, įkvėpęs ir būręs bendraminčius eksperimentams, jungęs mokslą ir meną, teatrą ir astrofiziką. Šiandien režisierius jau turi sukaupęs nemažą darbų, pasižyminčių nestandartiniais sprendimais, kraitį. Neatsitiktinai apdovanojimas jam teikiamas už kitokio teatro paieškas ir drąsa kuriant eksperimentinių ieškojimų platformą.

Dauguma Markevičiaus spektaklių buvo sukurti bendradarbiaujant su „Meno ir mokslo laboratorija“. Būtent čia susiformavo išskirtinis režisieriaus braižas, išryškinęs jo polinkį kosmologinėms temoms ir eksperimentams. Šiandien savo kūrybinę veiklą Markevičius toliau plėtoja naujai sukurtos kampanijos „Tolyn gilyn“ meninėse praktikose, siūlančiose žiūrovams autentišką patirtį.

O viskas prasidėjo nuo kūnų judėjimo gravituojant tarp mokslo ir Biblijos tiesų spektaklyje „Dalykai“. Vėliau buvo bandymas prisiliesti prie Albertʼą Camus įkvėpusios egzistencinės vienatvės (Alberai, WRU?). Buvo ir reikalų pažabojant „kvanktelėjusių“ fizikų genialumą („Reikalai“), atmosferinio dangaus ženklų ir signalų stebėjimo („Ženklai“, „Signalai“), žvėrių kalbos šifravimo ir antropoceno analizavimo („Analizuojant Žvėrį“), kūrybinės komandos nusileidimo ir užstrigimo Plutone („Plutonas“). Taip pat buvo mažiau eksperimentiški, bet jaudinantys klaidžiojimai po Vietnamo karių prisiminimus („Miražai“), bandymai klysti ir ieškoti klaidų prasmės („Errorai“). Ir, žinoma, naujausias darbas „Café existans“, panardinęs žiūrovus į bohemišką veikėjų aplinką, nenusakomų būsenų, jausenų atmosferą.

Kad ir kokios formos, temos, žanro kūrinį pasirinktų, Paulius Markevičius kone visuomet peržengia įprastas teatro ribas, nes niekada į jas nesitaiko. Jungdamas meną ir mokslą, jis jau savaime patenka į tarpdiscipliniškumo erdvę, reikalaujančią filosofinių jungčių ir performatyvumo. O tai – dialogo erdvė, leidžianti režisieriui ne tik nustatyti santykį su žiūrovu ir žiūrovo santykį su scena, bet ir atverti naujų patirčių horizontus.

Šiandien Markevičius save pozicionuoja kaip patyriminio teatro kūrėją. „Pirmiausia esu ieškotojas, keliaujantis per patirtis teatre“, – sako jis, kalbėdamas apie savo naujus pasirinkimus „Tolyn gilyn“ veikloje. Dabartinis režisieriaus siekis – kurti tokią spektaklių tikrovę, kurioje įvyktų kolektyvinis išgyvenimas kartu su žiūrovais. Savo spektakliais jis kviečia juos susitikti, pabūti kartu ir patirti drauge. Technologijų pasaulyje tokie susitikimai tampa prabanga, tad viliamės, kad Markevičiaus kelionė per patirtis teatre bus išties prasminga.

Laudacijos autorė Lina Klusaitė

-----

SMKA apdovanojimus finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Scenos meno kritikų asociacijos informacija

Komentarai
  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?

  • Ceremonija bėgte

    Nominacijų sąrašai tampa kompasu. Kad ir ką parodytų rodyklė, visi paminėti kūrėjai tampa metų verčiausiais, sugebėjusiais išsiskirti iš nemenko būrio kolegų. Tad kokį vaizdą šiemet atvėrė Lietuvos teatras?

  • Pažvelgti į akis Dionisui

    Ar teatro rampos šviesos gali nušviesti visuomenės traumą, užuot toliau klaidingai nušviesdamos vien pačios save? Nėra aiškių atsakymų, nes teatras egzistuoja ir išlieka būtent dėl neatsakytų klausimų.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIV)

    Krystiano Lupos teatras [net iš nufilmuoto spektaklio – vaizdo įrašo „Slėptuvė“] suteikia malonumą lukštenti intelektualias veikėjų pokalbių nuorodas ir sekti subtilius jų santykių bei jausmų niuansus.

  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.