Kryžių komisijos verdiktas – įžeidimas Lietuvos aktorėms

2013-03-25 Vidas Bareikis, teatro judėjimo „No Theatre" režisierius

aA

Įsivaizduokime „Oscarų" ar „Tony" apdovanojimus, kuriuose sumanoma atsisakyti geriausios moters aktorės nominacijos. Tai skamba kaip visiškas absurdas. Nors mes nesame Amerikoje, o „Auksiniai scenos kryžiai" nėra pasaulinio pripažinimo vertas apdovanojimas, tik mūsų nuolaidžioje šalyje yra įmanomas toks atvejis, kai prestižiškiausiuose  teatro apdovanojimuose pradingus moterims skirtoms nominacijoms, visi tyli.

Iš Lietuvos Respublikos Kultūros ministerijos sudarytos komisijos sprendimo galime daryti išvadą,  kad per 2012 m. Lietuvos teatro scenoje nebuvo sukurtas nė vienas bent kiek dėmesio vertas moteriškas vaidmuo. Atsisakyta tiek geriausios aktorės nominacijos, tiek geriausios antrojo plano artistės apdovanojimo.

Komisijos sprendimu yra nepatenkinti daugelis, tačiau viešai niekas jos verdikto nesiryžta kritikuoti. Nors, tiesą sakant, išreikšti nuomonę ir pabandyti ištaisyti šį akivaizdų nesusipratimą verčia ne tik asmeninė pozicija, bet ir elementari profesinė pagarba savo kolegoms.

Net kaimyninėse šalyse precedento neturintis atvejis, mano nuomone, yra ne kas kita, o paprasčiausias profesionalių artisčių įžeidimas bei galimybių nuvertinimas. Juo labiau, kad praėjusiame teatro sezone ryškius vaidmenis sukūrė tokios aktorės kaip Dalia Overaitė (spektaklis „Tiksinti bomba", teatras „Utopia") , Rimantė Valiukaitė („Helgelando karžygiai", „Damos vizitas", VMT),  Toma Vaškevičiūtė („Katedra", LNDT bei „Ofelijos", teatro laboratorija „Atviras ratas"), Elzė Gudavičiūtė („Kovos klubas", teatro judėjimas „No Theatre" ir VJT bei „Ofelijos"), Virginija Kuklytė („Namisėda", LNDT), Vaiva Mainelytė („Akmuo", LNDT) ir dar daugelis kitų pagarbos nusipelniusių artisčių. Susidaro įspūdis, kad komisijos sprendimas labiau panašus į asmeninių simpatijų ir antipatijų žaidimą, o ne į racionalią praėjusio sezono darbų analizę.

Ignoruodama moteris, „Auksinių scenos kryžių" komisija ne tik pažeidžia vyrų ir moterų lygių teisių normas, bet ir skelia nenusipelnytą antausį didžiajai daliai artisčių, kurios praėjusiais metais aukojo laiką ir sveikatą kurdamos publikos pastebėtus, bet komisijos nuvertintus darbus. Šiuo laišku reiškiu nepasitenkinimą Scenos kryžių komisijos sprendimu ir kviečiu gerbiamus komisijos narius nepagailėti savo brangaus laiko ir  išspręsti šią nepatogią ir gėdingą situaciją.

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.