Kad gyvenimas būtų tiesiog gyvenimas

Ramunė Balevičiūtė 2024-10-19 menufaktura.lt
Akimirka iš spektaklio „Marijos miestas: tiesioginė kalba“, režisierė Yevhenija Vidishcheva / Ukraina (festivalis „Sirenos“, 2024). Dainiaus Putino nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Marijos miestas: tiesioginė kalba“, režisierė Yevhenija Vidishcheva / Ukraina (festivalis „Sirenos“, 2024). Dainiaus Putino nuotrauka

aA

Karas ir menas – plati ir nevienareikšmė tema. Jei kariaujančios šalies menininkams natūraliai kyla klausimai, kaip, kam ir kodėl kurti, tai tokios kūrybos vertintojai atsiduria dar keblesnėje padėtyje: kaip tokį meną analizuoti? Nes kariaujančios – šiuo atveju – rusijos užpultos Ukrainos – šalies kūriniai – tai visų pirma ne estetinis, o etinis pareiškimas, akivaizdžiai išreikšta pozicija, kuriai neįmanoma nepritarti. Tarsi kūrinys šauktų „Slava Ukraini!“, o mes, žiūrovai, atsakytume „Heroiam slava!“.

Vis dėlto meninis įvykis nėra politinė ar pilietinė demonstracija. Arba ne vien tik ji. Tad nori nenori esi veikiamas ir meninės raiškos. Negaliu pamiršti vidinės dilemos, kai pačioje karo pradžioje Vilniaus mažasis teatras, palaikydamas Ukrainą, pakvietė Kyjivo Dramos ir komedijos teatrą kairiajame Dnipro krante su spektakliu „Blogi keliai“ pagal Natalijos Vorožbit pjesę. Kad ir kaip stengiausi įsijausti į tai, kas, o ne kaip kalbama, man šio režisierės Tamaros Trunovos spektaklio teatrinė kalba pasirodė visiškai nepriimtina, nemaloniai primenanti šalies agresorės sceninę kultūrą.

Akimirka iš spektaklio „Marijos miestas: tiesioginė kalba“, režisierė Yevhenija Vidishcheva / Ukraina (festivalis „Sirenos“, 2024). Dainiaus Putino nuotrauka

Bendradarbiaujant su Lietuvos kultūros atašė Ukrainoje Tomu Ivanausku ir Ukrainos institutu šių metų „Sirenose“ pristatyti du dokumentiniai ukrainiečių menininkų spektakliai tokio šaižaus percepcinio disonanso nesukėlė, tačiau įkvėpė labiau bendresniems pamąstymams nei konkrečių scenos kūrinių analizei.

Abu kūriniai – Eksperimentinio teatro klubo NASHi ir „Vidlik projects“ prodiusuotas „Marijos miestas: tiesioginė kalba“ ir nepriklausomo Charkivo teatro „Nafta“ (kartu su Austrijos Theatre im Bahnhof) spektaklis „Šiandien niekas nežuvo“ – atviri jaunų karą patyrusių žmonių liudijimai. Ir vis dar patiriančių. Akivaizdžiausias to įrodymas – netikėtas festivalio programos pakeitimas, kai spektaklio „Marijos miestas. Apgulties dienoraščiai“ kompozitorius buvo pakviestas prisijungti prie Ukrainos ginkluotųjų pajėgų. Tuomet Mariupolio apgulties dienoraščiais paremto „Marijos miesto“ komanda priėmė sprendimą specialiai Vilniui sukurti naujaip pavadintą, naują spektaklio versiją, kurioje kartu su saksofonininku Andriju Barmaliju ir perkusininku Oleksandru Yavdyku veikia ne profesionalios atlikėjos kaip anksčiau, o pačios tekstų autorės – seserys dvynės Hanna ir Anastasija Hretchkinos ir komentatorės funkciją atliekanti režisierė Yevhenija Vidishcheva. Dėl to spektaklis įgavo šiek tiek mokykliškumo, tačiau sykiu – ir jaudinančio gyvumo. Dienoraščių tekstai – nesuliteratūrinti, vietomis gana buitiški, tiesiog fiksuojantys akimirkas, laukiant, kol baigsis apsiaustis arba bus galima išvykti iš rusų kariuomenės apgulto miesto. Tarp tų akimirkų yra ir gimtadienio šventimas su ilgo galiojimo kruasanais, ir laukimas, kada tarnybos atvyks paimti mirusius senų giminaičių kūnus („Gerai, kad jie numirė, ir nemato viso šito siaubo...“).

Akimirka iš spektaklio „Marijos miestas: tiesioginė kalba“, režisierė Yevhenija Vidishcheva / Ukraina (festivalis „Sirenos“, 2024). Dainiaus Putino nuotrauka

Fiziškai nutolus nuo karo židinio, atsiranda daugiau refleksijos, parodančios, kad viduje nuo karo pabėgti neįmanoma ir kad karas palieka įdagą visam gyvenimui. Apie tai seserys kalba paprastai, kasdieniškai, be gilesnių įžvalgų. Jos sako norinčios, kad gyvenimas būtų tiesiog gyvenimas, o ne siaubo filmas, ir apgailestauja, kad karas atėmė iš jų svajones apie ateitį. Pavlo Sirko vaizdo projekcijų paskirtis – atplėšti spektaklį nuo kasdieniškumo, tačiau vis dėlto autentiškos nuotraukos veikia labiau nei vizualinės abstrakcijos ir „poetiški“ jūros bangų vaizdai. Kas iš tiesų „Marijos mieste“ padėjo perteikti žodžiais sunkiai nusakomus jausmus – tai muzika, galingomis bangomis užliejusi Juodąją „Menų spaustuvės“ salę.

Akimirka iš spektaklio „Šiandien niekas nežuvo“, režisierė Nina Khyzhna / Ukraina (festivalis „Sirenos“, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

„Jaučiame, kad daug žodžių prarado savo prasmę. Jie neveikia, negali perduoti to, ką jaučiu. Pasitelkus kūną tai padaryti lengviau“, – sako antrojo ukrainiečių spektaklio, sukurto 2022-aisiais, – „Šiandien niekas nežuvo“ – režisierė Nina Khyzhna. Keturi aktoriai čia taip pat kalba pirmuoju asmeniu, asmenines ir karių bei savanorių istorijas atmiešdami iliustratyviomis vaidybinėmis situacijomis – pavyzdžiui, pirmosios pagalbos instruktažo ar politikų diskusijos apie karo „nepriimtinumą“ ir pacifizmą – ir choreografiniais intarpais. Pabaigoje aktoriai Artemas Vusykas, Dmytro Tretiakas, Vladyslava Chentsova ir Nina Khyzhna nusimeta scenines kaukes, išsirikiuoja tiesiai prieš publiką ir tris minutes žiūri į ją – tai turėtų būti teatro psichoemocinės prigimties patvirtinimas, anot vieno iš aktorių. Vis dėlto fizinis aktorių buvimas scenoje, jų judesio raiška nėra tokia įtaigi, kad galėtų atstoti žodžius. Be to, spėčiau, kad finalinė scena (ko gero, kaip ir visas spektaklis) skirtingai veikia vietinę ir užsienio publiką. Ir galbūt Lietuva neplanuotai atsidūrė savotiškoje pilkojoje zonoje: mes nesame taip apsvaiginti rusijos propagandos kaip Vakarai, bet, laimei, ir nesame patyrę, ką reiškia atsidurti prieš visą eilę antkapių su vardais žmonių, su kuriais ką tik linksminomės naktiniame klube. 

Akimirka iš spektaklio „Šiandien niekas nežuvo“, režisierė Nina Khyzhna / Ukraina (festivalis „Sirenos“, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

Psichologai, konsultuojantys į sunkias krizines situacijas patekusius žmones, pabrėžia ramaus susitelkimo į kasdienes veiklas ir pareigas svarbą. Ko gero, spektaklių kūrimas ir jų žiūrėjimas šiandien ukrainiečiams galėtų būti ta bent kiek stabilumo suteikianti veikla, gyvenimą daranti panašiu į gyvenimą. O meno raidos refleksijai laikas ateis vėliau.

***

Kaip tik šiuo metu vykstančio festivalio „Nepatogus kinas“ programa „Mėlyna geltona“ pristato filmus apie užpultos Ukrainos žmones. Kai kurie pavyzdžiai patvirtina, kaip sunku peržengti asmeninės traumos ir neteisybės jausmo ribas ir bandyti atskleisti situacijos kompleksiškumą. Keletas filmų tiesmukai kuria Ukrainos, kaip nepalaužiamos dvasios žmonių šalies, įvaizdį ir neišnaikinamos ukrainiečių vienybės naratyvą. Propaganda prieš propagandą? Mano požiūriu, įtaigiausiai karo sudėtingumą atskleidžia režisieriaus Marko Hammondo filmas „Zero Zone“. O išties „nepatogaus“ meno kūrinio pavyzdžiu laikyčiau šių metų Lenkijos paviljoną Venecijos bienalėje. Jame ukrainiečių menininkai Yurijus Bilejus, Pavlo Kovachas ir Antonas Varga pristatė instaliaciją „Repeat after me II“, kur pabėgėliai iš Ukrainos ekrane mėgdžioja sirenų, bombų, šūvių ir kitus karo garsus, o žiūrovai, stebintys įrašą nejaukiame militaristinės karaokės bare, yra kviečiami juos atkartoti. Didžioji dauguma nedrįsta, tačiau kai kurie žengia prie priešais ekraną sustatytų mikrofonų. Tačiau labai greit atšlyja. Snaiperio tikslumo menininkų šūvis.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Lietuvos kulturos tarybos logo

Komentarai
  • Lietuvių šokis matomas Italijoje

    Šiemet lietuvių spektakliai gausiau nei bet kada anksčiau pristatomi ne tik Prancūzijoje, bet ir Italijoje. Užsienio – italų ir lenkų – kritikai rašo apie Santarkandželo di Romanijoje matytus spektaklius „Hands up“ ir „Pas de deux“.

  • Dvi neiššvaistytos valandos

    Dokumentinių spektaklių dramaturgija, sudėliota iš tyrimų medžiagos, pateikiama naudojant telefonus, kompiuterius, ekranus. Vien juos. Šios priemonės visiškai pagrindžiamos ir techniškai, ir simboliškai.

  • Nuo kankinio iki reformos

    „Reforma“ pretenduoja tapti ne savarankišku meno kūriniu, bet režisieriaus Agniaus Jankevičiaus „pašnekesiu“ su visuomene – tik ne su ta, į kurią nukreiptas spektaklio turinys.

  • Etiketas, žudantis meną

    Kai žiūrovas bando stebėti spektaklį ir jau mirinėja iš nuobodulio, vis tiek jam lieka paskutinis šansas – ploti atsistojus. Nes negali būti, kad laikas buvo investuotas veltui, kaip ir pinigai.

  • „Helium ’24“: pasiklydę eskize

    Kuo šiandien gyvas cirkas? Į šį klausimą po šiuolaikinio cirko festivalio „Helium ’24“, vykusio rugsėjo 9–18 d. sostinės „Menų spaustuvėje“, pabandė atsakyti scenos menų kritikės.

  • Iš mūsų vaidybų (XXI)

    Krystiano Lupos spektaklių aktoriai saugo savo personažų paslaptis, kaip gyvenime tai daro žmonės, ir atsiveria tik ypatingomis akimirkomis. Todėl veikėjai yra tokie tikri, kaip ir aktoriai.

  • Įkalinančios patirtys ir gyvūnų pasakojimai (2)

    Latvijos scenos meno kritikių Ievos Rodiņos, Vēsmos Lēvaldės, Ērikos Zirnės ir Laumos Mellēnos-Bartkevičos žvilgsnis į Klaipėdos teatro festivalio „TheATRIUM 2024“ Lietuvos teatro vitriną.

  • Ofelija baseine (1)

    Latvijos scenos meno kritikių Ievos Rodiņos, Vēsmos Lēvaldės, Ērikos Zirnės ir Laumos Mellēnos-Bartkevičos žvilgsnis į Klaipėdos teatro festivalio „TheATRIUM 2024“ lietuviškąją vitriną: „Requiem“.