Jūratės ženklas

Audronis Liuga 2011-11-07 Menų faktūra
Jūratė Paulėkaitė. Ville Hyvönen nuotrauka

aA

Jūratės Paulėkaitės išėjimas - kaip dūris peiliu į nugarą. Esi bejėgis suvokti įvykusį faktą ir atsakyti į atsakymą - kodėl?

Baigiantis spektaklio „Visuomenės priešas" repeticijoms, paskutinėmis gyvenimo dienomis, Jūratė degė idėja įgyvendinti viešą akciją, įkvėptą vienos Andrejaus Tarkovskio filmo „Nostalgija" scenos. Joje pamišęs aktoriaus Erlando Josephsono herojus Romos aikštėje išrėkia pranašingus žodžius apie visuomenę ir žmogų: „Turime įsiklausyti į balsus, kurie tik atrodo nereikšmingi... Turime sugrįžti ten, kur pasukom klaidingu keliu... grįžti prie gyvenimo ištakų ir stengtis neužteršti vandens... Kad gyvenimas nenutrūktų, turime susiimti už rankų...". Tada tylinčios minios akivaizdoje jis paskęsta liepsnose. Akcijos idėja buvo nufilmuoti Stokmano vaidmens atlikėją Dainių Gavenonį, kaip jis savo personažo kulminacinio monologo žodžius išrėkia Katedros aikštėje, ir sujungti tai su paskutiniais Tarkovskio filmo scenos kadrais. Jūratei ši akcija reiškė anaiptol ne spektaklio reklamą, bet būdą perteikti žinią, kad tik peržengdamas meno ribas, teatras gali kai ką svarbaus pasakyti apie gyvenimą, priversti įsiklausyti į „nereikšmingą" meno balsą ir pakviesti susiimti už rankų, kad gyvenimas nenutrūktų. Tokia utopinė idėja buvo ir jos „Visuomenės priešo" sumanymo kertinis akmuo.

Neįgyvendintos akcijos sumanymas šiandien atrodo kaip svarbiausias paskutiniųjų metų Jūratės darbų ženklas. Jis išreiškė vis radikalesnį menininkės požiūrį į teatro ir apskritai kūrybos misiją šiandieniame pasaulyje. Jūratė neskirstė meno į „šiuolaikinį" ir „tradicinį", jai nerūpėjo estetinės formos. Ir už meninį rezultatą jai svarbesnis buvo siekis grįžti prie kūrybos ištakų, iš naujo atrasti jos prasmę ir misiją. Tai įkvėpė paskutiniuosius Jūratės darbus „Vyšnių sodas" ir „Visuomenės priešas", į kuriuos ji įdėjo daug širdies, jėgų, ir sau bei kolegoms kėlė pačius aukščiausius, kartais tiesiog neįvykdomus reikalavimus.    

Jūratės aistringas tikėjimas, kad teatras neturi tik misti gyvenimu, bet privalo jį perkurti, suartina ją su tokių teatro mąstytojų, kaip Artaud ir Grotowskis, idėjomis bei veikla. Kalba ne apie nuveiktų darbų mastą, bet apie mąstymo bendrumą ir nuoseklumą. Naujų idėjų stokojančiame šiandieniame Lietuvos teatre Jūratė jautė proveržio būtinybę ir veikė kaip pirmosios kartos modernistai, tikėję, kad menas turi keisti pasaulį. Kas tai - apgaulingas naivumas ar ateities meninės kūrybos įžvalga?

Jūratė nebuvo teoretikė, nors gebėjo geriau už daugelį šios srities profesionalų analizuoti teatro reiškinius ir procesus. Ji turėjo unikalią intuicijos ir vaizduotės dovaną, kuri padėdavo jai peržengti savo profesijos ribas ir tapti viso kūrybinio proceso siela. Todėl jos idėjos dažnai virsdavo režisūrinių sprendimų ašimi.

Banalu sakyti, kad Jūratė Paulėkaitė buvo viena talentingiausių šiandienos Lietuvos teatro kūrėjų. Ji buvo vienas iš keleto žmonių, kuriuos nedvejodamas pavadinčiau mūsų teatro sąžine. Ar tai reiškia, kad su Jūratės išėjimu ji dar labiau susitraukė?

Ji žarstė ugnį rankomis ir pati virto ugnimi. Mintyse skamba Artaud žodžiai: „Reikia būti kankiniams, kurie deginami siunčia ženklus nuo savo laužų". Kodėl tokia kaina, Jūrate?

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.