Juokinga ir nepikta parodija

2014-02-17 kauno.diena.lt, 2014 02 14

aA

Ernestas Parulskis

Tereikia kelis mėnesius kur nors nenueiti, ir ten, kur nenuėjai, kas nors pasikeičia. Dingsta arba, kaip tai įvyko Vilniaus scenos menų centre „Menų spaustuvė", atsiranda. Po lankymosi šioje vietoje pauzės, vėl atėjęs vasario pradžioje, aš džiugiai atradau naujai įrengtas kavinę ir savitarnos drabužinę. Šauniai susitvarkęs pastarojoje (suklydau tik kartą, neteisingai į palto rankovę įvėręs apsauginį kabelį), prisėdau kavinėje - iki spektaklio pradžios liko 10 minučių. Apsidairiau ir netikėtai supratau, kad patekau į asmeninę „Už tokią Lietuvą kovojau" iliustraciją.

Tokių iliustracijų aš matau daugybę, ir kasdien, ne vien Vilniuje, ir ne tik miestuose. Bet šis vaizdas man priminė prieš 15 metų - metai šen ar ten - išgyventą ir miglotai teatsimenamą būseną, kurią patyriau per vieną iš retų tuomet kelionių užsienin, kai ką tik atidarytame Helsinkio šiuolaikinio meno muziejaus „Kiasma" kavinėje gėriau kavą ir suomiams pavydėjau visko: architektūros, apšvietimo, dizaino, bibliotekos, lankytojų.

Gana greitai vis tai atsirado ir pas mus, bet „Menų spaustuvėje" patirtas emocinis déjà vu buvo tiksliausia retrospektyva: lietuviškai skandinaviškame interjere rūstūs moksleiviai kaukši kompiuterių klavišais, iš infotekos išeina lyg ir žurnalais nešini studentai, jie susimaišo su būsimo spektaklio žiūrovų minia. Jie visi be viršutinių drabužių, vadinasi, kaip ir aš, susidorojo su savitarnos drabužine. Ir didžiausia iš keturių „Menų spaustuvės" erdvių, Juodoji salė, kaip visuomet, sausakimša.

Mus į renginį atviliojo rekomendacija, kad tai bus „visiškai kitoks" šokio spektaklis, bet prasidėjo jis įprastai. Juodoje scenos erdvėje, apšviesti taškiniais prožektoriais, gulėjo du pusnuogiai šokėjai ir vienas šokantis aktorius: kauniečiai Agnė Ramanauskaitė, Mantas Stabačinskas ir Paulius Tamolė. Suskambus muzikai, kūnai pradėjo judėti, sunkiai tiestis į prožektorių šviesą, kol, netekę jėgų, vėl griūdavo ant grindų. Po 15 identiško veiksmo minučių, šiek tiek nustebęs dėl apgaulingos rekomendacijos, pradėjau ieškoti patogesnės pozicijos nusnūsti. Štai tuomet ir prasidėjo. Spektaklio „Contemporary?" autoriai (jie yra ir jo dalyviai) atrado lūžio tašką, kai žiūrovai ypač  dėkingai supranta, kad likusios vaidinimo minutės bus ne sunkiasvoris ir nuspėjamas šiuolaikinis šokis, o tokių šokių nepikta parodija.

Juokavimo meno hierarchijoje parodija, ypač nepikta, užima vieną aukščiausių pakopų. Gal net aukščiausią. Sunkiai pasiekiamų. Aš kadaise tai pabandžiau padaryti dailėje ir man nepavyko. 10-ajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje Lietuvos dailininkai įnirtingai steigė grupes. Jaunesnieji - vienas, mažiau žinomi - kitas, o žymiausi tuomečiai penkiasdešimtmečiai įsteigė grupę „24". Užgriuvusi grupių banga buvo savaime juokinga, todėl aš su bičiuliais nusprendėme situaciją švelniai parodijuoti. Aš pasiūliau savo draugams menininkams pasirinkti iš grupės „24" jiems tinkamus alter ego ir savo stiliumi sukurti kūrinį-variaciją. Kai reikiamas darbų kiekis buvo nutapytas, 1993 m. „Lietuvos aido" galerijoje atidarėme parodą „Grupė 48". Parodoje buvo, mano nuomone, labai kokybiškų ir linksmų darbų. Štai tapytojas Kostas Dereškevičius (iš grupės „24", be abejo) buvo nutapęs seriją paveikslų su troleibusų durimis. Fotografas Gintautas Trimakas, sąžiningai likdamas savo konceptualios fotografijos lauke, padarė puikią improvizaciją K.Dereškevičiaus kūrybos tema - nufotografavo ir milžinišku formatu atspaudė troleibuso duris. Man buvo gražu ir juokinga. Gintautas irgi buvo patenkintas. Mačiau, kad šypsojosi ir K.Dereškevičius. Bet ir viskas. Pajuokavimas neperžengė profesionalų barjero.

Vykusi parodija privalo turėti keturis bruožus: juokinti nežinančius konteksto, versti iš koto žinovus, rezultatas turi būti ne mažiau kokybiškas nei parodijuojamojo originalo (ar net kokybiškesnis) ir parodija negali virsti pamfletu, pašaipa, feljetonu ar demaskuojančia publicistika. Parodijuotojai turi mylėti savo taikinius.

„Contemporary?" atitinka visus šiuos kriterijus. Man, šiuolaikinio šokio diletantui, buvo juokinga savaime. Keliomis eilėmis aukščiau sėdėjo net ir man žinomas choreografas - vienu momentu jis iš juoko paspringo. Kai spektaklio dalyviai pradėdavo šokti, šypsenos nedingdavo, bet atsirasdavo pagarba nediskutuotinai meistrystei. Ir nepamačiau jokio piktumo.

Tik vienoje vietoje kūrėjai neišlaikė žanro grynumo - kai pradėjo skųstis šiuolaikinio šokių spektaklių trumpaamžiškumu. Ši kelias minutes tetrukusi intermedija savo dokumentiniu aktualumu disonavo su bendru pasakojimu. Jo, šio pasakojimo, nereferuosiu - aš žiūrėjau nebe premjerinį spektaklį ir keliolika pozityvių recenzijų galima nesunkiai rasti kultūros tinklalapiuose. Verta tai padaryti - šauni šokio parodija dar bus rodoma „Menų spaustuvėje". O jei bus publikos, parodys dar dažniau.

KAUNO DIENA

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.