Cirko palaiminimai sezono pradžiai

Rūta Oginskaitė 2012-09-10 lrytas.lt, 2012 09 09
Laurent´as Bigot ir jo mažasis cirkas

aA

Praeitas savaitgalis priklausė Naujajam cirkui - penkioms kamerinėms trupėms iš Prancūzijos, Švedijos, Kroatijos ir Lietuvos.

Gerai nuteikia tradicija pradėti sezoną Naujojo cirko savaitgaliu Menų spaustuvėje. Ten pamatai beribes artistų ir scenos menų galimybes. Sezono pradžiai tai ypač tinka. Pamatai po vasaros pauzės ir žiūrovus - pažįstamus ir nepažįstamus, juos sutiksi visą sezoną ir jausiesi su jais viena kompanija, nes visiems tai, ką jie mato scenoje - oras, kuriuo jie kvėpuoja.

Žinau, kad yra tokių, kurie laukia naujojo cirko spektaklių būtent kaip atgaivos, kaip gryno oro gurkšnio. Septinti metai iš eilės ar mažiau, nelygu kada atrado šitą meną, kur senas žodis „cirkas" įgyja naują, nenuspėjamą prasmę. Galbūt tai judesio poezija, galbūt patirčių drama, galbūt nustebimų komedija.

Kroatų dueto „Room 100" spektaklis cheminiu pavadinimu „C8H11NO2" buvo patirčių drama. Visiškas eksperimentas, beveik beprotiškas rizikingumu. Dokumentika plius akrobatika. Po šio spektaklio atminty išlieka ne tik jo artistų Antonios Kuzmanič ir Jakovo Labrovico kūnų metamorfozės, bet ir tas žmogus, kurio likimas jas įkvėpė: ekrane didelę dalį spektaklio kalbintas režisieriaus Labrovico brolis Ivanas, sergantis šizofrenija.

Tai žmogus, su kuriuo liga (medicina? pats gyvenimas?) susidorojo, jį suniokojo. Svarbu, kad jo istorija skleidžiama. Po dokumentinių kadrų artistai tęsia makabrišką pasakojimą judesiu. Jie neperėmė tiesioginių sergančio žmogaus gestų - tegu ir labai išraiškingo, tačiau liguisto plaštakų plasnojimo. Jie rodo kūną, iš lėto virstantį nenusakomu gyviu, augalu, skausmu.

Menų spaustuvės repeticijų salėje porai eilių žiūrovų savo eskizą rodė lietuvių naujojo cirko grupė „Antigravitacija", o kieme švedai jungė gatvės šokį su žongliravimu.  Lietuviai jau antras sezonas turi ką parodyti Naujojo cirko savaitgalyje, kuriame paprastai dominuoja prancūzų menininkai. Tiesiog prancūzai turi naujojo cirko mokyklą, o lietuviai mokosi žiūrėdami spektaklius ir lankydami seminarus. Kaip ir kroatai.  

Žonglieriaus Manto Markevičiaus eskizas spektakliui „Nėra laiko" kol kas yra galimybių studija, iš kurios matyti, kad tas žmogus gali daug, turi nenumaldomą fantaziją ir kūrybingus kompanionus.

Švedų grupė „Poetry in Motion"  po jo eskizo atrodė kaip kukliausi minimalistai. Ne šimtas daiktų, su kuriais išmoningai „cirkuliuojama", o tik kokie penki šeši kamuoliukai ir šviečiantys kubai. „Kamuolinių šokių hausas" - trijų artistų spektaklis, kur vienas tiesiog scenoje rūpinasi garsu, o tai ir yra režisierius Olle Strandbergas. Pats spektaklio turinys - Alexanderis Damas gatvės šokiu provokuoja žonglieriaus Gustafo Rosellio judesius.

Kodėl reikėjo tai rodyti kieme? Kad labiau būtų panašu į gatvės šokio atmosferą? Kad viskas atrodytų nesureikšminta, lyg tarp kitko, nors atidirbta preciziškai? Galbūt. Tas nereikšmingumas, meistriškumo ir azarto dialogas buvo spektaklio ašis. Maždaug, mes čia šiaip sau. Sudėtingiausius, švariausiai atliekamus triukus - su lengva šypsena.

Net iškilminga, finalui palikta muzika čia skamba ironiškai. Nukrenta vienas iš penkių ar šešių kamuoliukų? Garsistas-režisierius-idėjos autorius Olle sustabdo muziką, palieka savo piupitrą su mažyte elektronikos dėžute ir prieina prie žonglieriaus Gustafo su rankšluosčiu. Menų spaustuvės kieme ruduo, visą dieną lijo, publika su striukėmis, o Gustafas - vien su berankoviais marškinukais, plikais pečiais, bet prakaitas varva, tyška.

Režisieriaus rankšluostis padeda. Šypsena - irgi. Vėl iškilmingoji finalo muzika. Ir dar kartą vienas išdavikas kamuoliukas išsprūsta nuo šlapio artisto? Ir dar kartą lyg niekur nieko - rankšluostis su gera režisieriaus-partnerio šypsena. Kamuoliukai paklūsta. Audringos ovacijos.

Kroatų spektaklis - apie asmenybės schizmą. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Kroatų spektaklis - apie asmenybės schizmą. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Ei, juk tai beveik cirko (ir senojo) štampas: daryti, kol padarai. Ar žongliruoji, ar esi ant lyno - kartoti, kol publika, sulaikiusi kvėpavimą, gaus, dėl ko atėjusi. Labai gali būti, kad tas kamuoliuko pametimas kruopščiausiai surepetuotas. Suvaidintas. Štai ką vadinu štampu. Ne, „Poetry in Motion" parodė to beveik štampo interpretaciją: jokių dramų, viskas pataisoma ir pasiekiama. Svarbu laiku prieiti su rankšluosčiu. Ir su draugiška veido išraiška.

Tokio režisieriaus su rankšluosčiu galima linkėti Mantui Markevičiui, nes idėją jis turi, o liko sunkiausia darbo dalis - premjerai, numatytai lapkritį, iš visos daugybės sumanymų, daiktų ir judesių griežčiausiai atsirinkti tai, kas taps spektakliu. Kad nebūtų per daug viename.

Prancūzų trupė „DeFrakto" - du išraiškingi žongliruojantys charakteriai: melancholiškas Minhas Tamas Kaplanas ir nenustygstantis paukštiškas Guillaume´as Martinet. Jų minkštų baltų kamuoliukų nesuskaičiuosi. Bet ne kamuoliukų skaičius čia svarbus. Jų spektaklis „Uždaros grandinės" rodo ne grandines ir ne žongliravimo techniką, o tų dviejų, tokių skirtingų, tokių lyg ir nedraugaujančių personų negalėjimą būti atskirai. Punktyriškas trumpučių  epizodų spektaklis. Guillaume´o aktyvumas galų gale „užmuša" santūrų ir liūdną Minhą. Bet kas jie būtų vienas be kito?

Ir štai savaitgalio vainikavimui - „Mažasis cirkas", sukurtas kompozitoriaus, muzikanto, artisto Laurent´o Bigot. Jis vyriausias iš šiemečio „Naujojo cirko savaitgalio" atlikėjų. Anie - ką tik diplomus gavę vaikai. Arba savamoksliai, bet - svaigiai pradėję karjeras. Laurent´as Bigot greta jų atrodo patriarchas.

Jo „Mažasis cirkas" iš senų žaisliukų, vielyčių, lempučių ir visokių barškaliukų telpa ant stalo. Nors reiškiasi jame visokie judantys daikteliūkščiai, kurių kiekvieną krustelėjimą sustiprina mikrofonas (oho, kaip ten bilda vos įžiūrimi guminiai gimnastai), nors per pusvalandžio trukmės vaidinimą akys gali net pasiklysti tarp mikroskopinės mašinerijos, bet iš tikrųjų atsižiūrėti neįmanoma į paties artisto veidą. Žaidžiantis žmogus! Ponas Dievas, ne mažiau. Bet atidus ir jautrus Dievas, kuris paguos ir paragins savo užstrigusius „artistus", ir šie - net nepaliesti - vėl ims suktis, šokinėti, vartytis. Tirštas, nesustojantis, užvedantis gyvenimas.

Gera sezono pradžia. Kaip palinkėjimas visiems, kurie vaidins ir žiūrės: neužstrigti. Sugauti visus savo kamuoliukus. Neištverti vieniems be kitų. Laiku paduoti rankšluostį, gerbiamieji!

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.