Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) verda intrigos ir kvepia vergove. Dauguma baleto šokėjų apie tai užsimena tik puse lūpų, tačiau kai kurių kantrybės taurė jau perpildyta - išrėžti visą tiesą pirmą kartą ryžosi garsi baleto artistų pora.
Devynerius metus susituokę primabalerina Miki Hamanaka ir primarijus Aurimas Paulauskas LNOBT scenoje šoka daugiau nei dešimtmetį. Jiems teatro virtuvė - puikiai pažįstama. Intrigų nemėgstantys menininkai tvirtina, kad dabar atmosfera baleto trupėje visiškai pašlijo, dirbti tapo neįtikėtinai sunku.
Sovietinis vadovavimas
Apie tai pirmoji prabilo šių metų pradžioje iš LNOBT pasitraukusi viena garsiausių Lietuvos balerinų Eglė Špokaitė. „Atmosfera - bloga. Krūviai baleto artistams smarkiai per dideli. Daug lemia pažintys ir asmeninės simpatijos. Gabumų nustatymo kriterijų nėra. Nėra ir meno tarybos, sprendžiančios, kam skirti vaidmenis. Yra vienintelė baleto trupės meno vadovė, šias pareigas einanti kelioliktus metus. Neteko girdėti, kad per tuos keliolika metų būtų rengiami konkursai šioms pareigoms užimti. Ar bent jau jie nevyko viešai. Repertuaras - didžiulis, ir viskas vyksta planuojant vieninteliam žmogui - trupės meno vadovei. Tai yra sovietinis vadovavimo teatrui modelis, kai vienas žmogus, nesiremdamas jokiais patvirtintais kriterijais, viską sprendžia", - vasarį „Kauno dienai" sakė E.Špokaitė.
Ketvirtadienį garsioji balerina „15min" sakė savo nuomonės apie padėtį LNOBT baleto trupėje nepakeitusi.
Nebeturi kur dingti
Tačiau E.Špokaitės kritika neišjudino sustabarėjusio LNOBT mechanizmo. Pasak 16 metų šokančio A.Paulausko, teatro baleto meno vadovė Tatjana Sedunova, kuriai ir buvo skirti buvusios primabalerinos žodžiai, nė kiek nepakeitė savo vadovavimo stiliaus, o įtampa tik auga.
- Kodėl ryžotės prabilti apie tai, kas ilgą laiką buvo už uždarų durų? - „15min" paklausė A.Paulausko ir M.Hamanakos.
- A.Paulauskas (A.P.): Nėra kur dingti, kas mums belieka. Kalbėk nekalbėjęs teatre, ten mūsų niekas negirdi.
- M.Hamanaka (M.H.): Yra žmonių, kurie taip pat nepatenkinti esama tvarka, bet bijo kalbėti.
- A.P.: Dėl to nusprendėme - tebūnie, būsim tie, kurie pasakys viską, kaip yra.
- Kokia yra pagrindinė problema?
- A.P.: Mūsų teatro baleto meno vadovės T.Sedunovos visiška savivalė ir nesiskaitymas su žmonėmis. Ji čia dirba 19 metų, elgiasi taip, tarsi dirbtų nuosavoje uždarojoje akcinėje bendrovėje. LNOBT - valstybinė įstaiga, jos veikla susijusi su menine sritimi, tad vadovas turėtų mokėti bendrauti su žmonėmis.
Kol nuolat dirbi salėje, ari, turi sveikatos, tol problemų nėra. Bet atsiranda kiti dalykai - man prieš dvejus metus padarė kelio operaciją, dėl jo praleidau visą sezoną. Miki praėjusiais metais pagimdė vaiką. Nuo tada, kai sugrįžome, gauname mažiau darbo - dėl traumos ir nėštumo. Kalbėjomės apie tai, mums pasakė, kad mūsų laikas jau praėjo (A.Paulauskui rugsėjo 16-ąją sueis 34-eri, M.Hamanakai yra 33-eji - aut. past.). Po operacijos ir vaiko gimimo, kaip suprantu, mums nebėra ko prašyti. Dažniausiai šokėjai šoka 20 metų, maždaug iki 40-ies. Bet yra artistų, kurie šoka ir ilgiau. Tačiau yra tokių, kurie nepalankūs, ir jiems tai pasakoma.
- Kaip dabar elgsitės, kai savanoriškai išjudinote veikiausiai nemažą skruzdėlyną?
- A.P: Mėginsime viską kelti į viešumą. Vienas iš variantų - išeiti iš teatro vien tik dėl to, kad vadovauja būtent T.Sedunova. Jos vadovavimo stilius ir viskas, ką ji daro, mums nepriimtina. Spektaklių priplanuota, bet į tą atmosferą grįžti nesinori.
- M.H.: Visas jos nepasitikėjimas mumis prasidėjo gegužės mėnesį, kai turėjau šokti „Gulbių ežere". Turėjau pasirodyti, nors buvau motinystės atostogose. Nešokau, nes susirgau. Tada T.Sedunova pareiškė, kad iš manęs reikia atimti priedus, nors būdama motinystės atostogose negavau jokio atlyginimo apskritai. Man būtų sumokėta tik už pasirodymo dienas.
- A.P: Juokingiausia, kad tada pradėjo veikti profsąjunga ir vadovė pamanė, kad Miki tyčia susirgo ir ją pavadino nepatikima, nors ji tai profsąjungai nė nepriklauso.
Išeiti iš teatro mums nesinori, bet jei tai bus neišvengiama, būsime ryžtingi. Jei niekam nerūpi, kad vienam žmogui leidžiama elgtis pagal savo įgeidžius, nematau, ko ten likti. Nes priešingu atveju turėtume susitaikyti ir tylėti.
- Kokie konkrečiai baleto meno vadovės veiksmai, jūsų nuomone, neteisingi?
- A.P: Praėjusiais metais buvo nusiskundimų, kad vaidmenys skirstomi neteisingai. Per susirinkimą sulaukėme atsakymo, kad dėl vaidmenų apskritai negalime turėti pretenzijų, nes vaidmenis skirsto choreografas. Tai - melas. Jei choreografas rinktųsi pats, jis turėtų atvažiuoti mažiausiai mėnesiu anksčiau, sėdėti ir rinktis. Tačiau jiems neleidžiama taip elgtis. Paprasčiausias pavyzdys - dabar statomas baletas „Žydrasis Dunojus". Kai buvo skirstomi žmonės, choreografas iš Maskvos išsitraukė lapelį, sakydamas: „Va, čia man Tania (T.Sedunova, - aut.past.) užrašė." Ir mes turėjome sustoti taip, kaip buvo surašyta Tatjanos. Ką jau kalbėti, kad choreografas nuteikinėjamas prieš žmogų, piešiami stereotipai...
- M.H: Vis bandoma padaryti taip, kad mes kartu nešoktume. Pasitaiko, kad pasirodome kartu, bet dėl to visuomet priekaištaujama.
- A.P: Mūsų vis klausia „Kas čia jums - šeimyninis teatras?" Mes irgi turime klausimą: jei ne šeimyninis, tai kodėl T.Sedunovos žentas dirba repetitoriumi?
- M.H: Jei mes gerai pasirodome, nesuprantu, kodėl negalime šokti kartu. Kokybės šiuo atveju nereikia, veikia principai ir asmeninės simpatijos. Atvykau šokti į Lietuvą prieš 14 metų. Niekada nemaniau, kad taip atsitiks. Man baletas - grožis, noriu tik šokti, jokių intrigų nereikia. Nesmagu nei taip dirbti, nei apie tai kalbėti, tačiau daug žmonių kenčia. Mes kalbame už save, bet padėti norime ir kitiems. Susitarti su T.Sedunova gražiuoju nebeįmanoma, jau įvyko negrįžtamas procesas.
- A.P: Teatre labai trūksta repetitorių, jų yra tik trys. Tai žmonės, kurie sėdi šalia repeticijų salėje metu ir padaro juodą darbą, pataria, kad gražiai atrodytume spektaklyje. Patys šokėjai savęs nemato, nejaučia. Jie ypač svarbūs jaunimui. E.Špokaitė prašėsi į repetitores, bet jos nepriėmė, o T.Sedunovos žentas, gali tokį darbą dirbti.
- Pavasarį teatre buvo įkurta profsąjunga. Ar tai atnešė kokių pokyčių?
- A.P: Kosmetinių. Jie žiūri, kur ką galima paremontuoti, gal grindų dangą pakeis. Bet su vadovais nesiaiškina.
- Kokią matote išeitį iš susidariusios situacijos?
- A.P: Tik baleto meno vadovės keitimą. Negali būti, kad nėra kam jos pakeisti. Galima būtų paskelbti viešą konkursą. Ji turėtų palikti teatrą.
LNOBT vadovas žada permainas
„Žinau, kad baleto skyriuje yra nesutarimų ir esu ėmęsis tam tikrų priemonių. Jų įvardinti dabar nenoriu. Kitą savaitę galėsiu pasakyti daugiau. Taip, tai priemonės, susijusios su T.Sedunova. Aš šį klausimą noriu spręsti iš esmės. Visą situaciją žinau ir ji sprendžiama nuo liepos 15-osios. Žinau problemas, bet vasarą, kai visi atostogavo, jų nebuvo galima išspręsti. Kai visi grįžo, sprendžiame, bet tai - nėra vienos dienos dalykas, negali paimti kaip kokių pirštinių ir išmesti. Taip nebūna. Tam, kad šį klausimą išspręstume teisingai ir kvalifikuotai, reikia laiko. Mažiausiai dar savaitės", - ketvirtadienį 15min.lt tikino LNOBT generalinis direktorius Gintautas Kėvišas.
Baleto meno vadovė įtampos nejaučia
„Telefonu tokio interviu neduosiu, nemanau, kad mūsų trupėje įtemptos nuotaikos. Šį klausimą galėčiau su jumis aptarti po poros savaičių. Daugmaž žinau, kokie laukia pokyčiai, bet apie tainekalbėsiu", - sakė LNOBT baleto meno vadovė Tatjana Sedunova.
Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT) daliai baleto artistų išsakius nepasitenkinimą teatro baleto meno vadove Tatjana Sedunova, jai buvo pasiūlyta palikti einamas pareigas.
„Buvau kviečiama pas direktorių ir sakoma, kad parašyčiau pareiškimą geruoju, kad išeičiau savo noru, ko aš nedarau. Aš pasakiau, kad jeigu šitaip yra, kad turiu užleisti šią vietą, o mes ne amžini (...), bet aš noriu matyti savo atleidimą pagal visus Darbo kodekso reikalavimus", - pirmadienį žurnalistams sakė T.Sedunova.
Tuo metu baleto šokėjas Aurimas Paulauskas teigia, kad dalies baleto artistų nuomone, T.Sedunova turėtų palikti baleto meno vadovės postą, o nesutarimai kaupėsi jau ne vienerius metus.
„Kad keli nepatenkinti, tai yra tikrai ne tas. Nuo kelių nepatenkintų nebūtų tiek triukšmo kilę. (...) Kolektyvas yra suskaldytas, ir ji tikrai jo nesuvienys", - kalbėjo A.Paulaukas
T.Sedunova tvirtino, kad apie jo netinkamumą pareigoms pradėjo kalbėti baleto kolektyvo profsąjunga.
„Pernai susidarė tokia iniciatyvinė grupė, kuri veikė, kaip profsąjunga, ir jie aiškino mūsų direktoriui, kad aš netinku šiam postui. Pirma, direktorius pasakė, kad tokiems dalykams nepasiduos, bet, matyt, buvo per stiprus spaudimas, ir jie pradėjo rinkti žmonių parašus. Mane artistai perspėjo, pasirašė labai nedaug žmonių, jie nepasiekė to, ko norėjo", - tvirtino pašnekovė.
Pasak jos, priešinimasis jos vadovavimui atsirado dėl to, kad vyresnio amžiaus baleto artistai nenori palikti teatro ir dėl to rengia tokias iniciatyvas, kalbina jaunus teatro žmones.
„Aš nemanau, kad ta problema yra tokia didelė. Aš manau, kad tai daugiau yra audra stiklinėje, tik žiūrint, kaip į tai žiūri teatro vadovai", - tvirtino T.Sedunova.
Pirmadienį per spaudos konferenciją LNOBT vadovas Gintautas Kėvišas sakė, kad tarp jo ir T.Sedunovos nesutarimų nėra.
„Tarp manęs ir baleto vadovės nesutarimų nėra ir šiandien nebuvo (...) Tas problemas spręsime ir, kai nuspręsime, paskelbsime kitą spaudos konferenciją", - sakė G.Kėvišas.
Tuo metu baleto solistas A.Paulauskas tvirtino, kad nepasitenkinimą sukėlė baleto meno vadovės vadovavimo stilius.
„Tai yra glaudžiai susiję su tuo, kad ji labai į asmeniškumus nueina, nenori bendrai su visais kalbėti, nenori bendrauti, bendrai sprendimų priimti, nenori išgirsti to, ką kolektyvo nariai pasakyti nori", - tikino baleto solistas.
„Noras yra, kad būtų keičiamas baleto vadovas, bet tai priklauso ne nuo mūsų, o nuo vadovo", - tvirtino A.Paulauskas.
Baleto solistas Nerijus Juška žurnalistams sakė, kad jis patenkintas T.Sedunovos darbu.
„Kiekvienas žiūri iš savo varpinės. Aš esu patenkintas, kad mes turime tokį repertuarą, kokio neturi daug pasaulio šalių ir išlaikome tiek klasiką, tiek šiuolaikinį šokį. Aš džiaugiuosi, kad ji (T.Sedunova - BNS) yra už klasiką ir aš bijau, jei ją nuimtų, mes šitos klasikos galime netekti. Čia didžiausias minusas gali būti ne tik mūsų teatrui ar šokėjams, bet ir Lietuvai", - kalbėjo šokėjas.
„Dabar yra susidariusios grupelės, aš nežinau kas vyksta. Kažkur kažkas eina, pas valdžią, ko aš net nežinau. Jeigu kolektyve yra problemų, tai reikia spręsti jas viešai, o ne pasidalyti į grupeles ir kažką daryti", - tvirtino N.Juška.