Kokius geriausius per pastarąjį sezoną Lietuvoje sukurtus spektaklius parodyti „Sirenų“ užsienio svečiams ir dar jų nespėjusiems atrasti šalies žiūrovams? Kaip juos atrinkti? Peržiūrėjusios beveik 50 spektaklių sprendė dvi skirtingų kartų ir skirtingas mokyklas baigusios teatrologės Alma Braškytė ir Kristina Steiblytė – šių metų Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ Lietuvos teatro vitrinos kuratorės.
„2023-2024 m. teatro sezonas ir mūsų požiūrių skirtumai tapo diskusijų erdve, kurioje išryškėjo dešimt spektaklių. Jais norime atskleisti Lietuvos teatro panoramos įvairovę: institucinę, dramaturginę, žanrinę ir disciplinų. Visą šią įvairovę jungia atsakingas – ir teatrališkai žaismingas – kūrėjų žvilgsnis į save, teatrą ir šiandienos pasaulį, kuriam, regis, iš rankų sprūsta tai, kas svarbiausia: meilė ir prasmės pajauta“, – sako vitrinos kuratorės.
Į Lietuvos teatro vitriną įtraukti penki valstybinių teatrų ir penki nevalstybinių trupių spektakliai, sukurti Vilniaus, Klaipėdos ir Šiaulių scenose. Šalia garsių užsienio autorių kūrinių siūloma susipažinti ir su naujomis lietuviškomis pjesėmis, taip pat originaliomis inscenizacijomis bei spektakliais, įkvėptais dokumentinės medžiagos. Visa tai bus galima pamatyti rugsėjo 26-29 dienomis.
Lietuvos teatro vitrinoje bus parodyti santykius šeimoje tiriantys spektakliai: Šiaulių dramos teatre pastatyta absurdo drama „Patina“, kurią pagal Virginijos Rimkaitės pjesę režisavo Eglė Švedkauskaitė ir OKT / Vilniaus miesto teatre Kirilo Glušajevo režisuota „Mama“. Aštrius sąžinės ir savimonės klausimus keliantys kūriniai: Jokūbo Brazio spektaklis pagal Albert’o Camus „Kaligulą“, sukurtas Vilniaus senajame teatre, ir Yanos Ross Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) pristatytas „Apmąstant omarą“. Į vitriną įtraukta ir LNDT Didžiąją salę atidariusi Kamilės Gudmonaitės taksofono opera „Dalykai, kurių neišdrįsau pasakyti, ir dabar jau per vėlu“, kurios libretą sudaro praeivių taksofone paliktos žinutės artimiesiems. Operą, kuriai muziką sukūrė Dominykas Digimas, pristatė LNDT, „Operomanija“ ir Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras. Bus parodytas ir naujausias Justo Tertelio pagal jo paties monopjesę režisuotas spektaklis „PRAeis“ („Atviras ratas“).
Lietuvos vitrinos programoje – ne vien draminiai kūriniai. Bus rodomas vizualinis Žilvino Vingelio pasakojimas apie Jeaną Cocteau „Diletantas“ („Kosmos Theatre“) ir šiuolaikinio šokio spektaklis „Lustopia“, kurį sukūrė Kelne gyvenanti choreografė Silke Z., bendradarbiaudama su Vilniaus miesto šokio teatro „Low Air“ įkūrėjais ir choreografais Laurynu Žakevičiumi ir Airida Gudaite. „Lustopia“ jautriai, bet sykiu lengvai ir su humoru atskleidžia žmonių bendrabūvio kūniškumą.
Žiūrovai bus kviečiami dalyvauti ir kavinės „Opera Social House“ erdvėse vykstančiame Pauliaus Markevičiaus patyriminiame spektaklyje „Cafè existans“ bei sutikti egzistencializmo epochos asmenybių įkvėptus veikėjus: rašytojus, filosofus, dailininkus, dizainerius, aktyvistus.
Į vitrinos programą taip pat įtrauktas naujas Adomo Juškos darbas pagal Bernardʼo-Marie Koltèso pjesę „Vakarų krantinė“, režisuotas Klaipėdos dramos teatre. Tiesa, šis spektaklis bus pristatytas kitokiu formatu – režisierius į festivalį atvykstantiems užsienio ekspertams rodys spektaklio vaizdo įrašo ištraukas, pasakos apie kūrybinį procesą, jo rezultatus.
Teatro kritikės Kristina Steiblytė ir Alma Braškytė neslepia, kad teko derinti skirtingus požiūrius, todėl ir programa atspindi ne tik šiandienio Lietuvos teatro, bet ir požiūrių įvairovę. „Sirenų“ užsienio programą vienijančią erdvės temą lietuviškoji vitrina reflektuos metaforiškai – kaip teatro formų įvairovės kuriamą erdvę žiūrovų diskusijoms.
„Šalia režisūros, Lietuvoje paprastai sulaukiančios daugiausiai dėmesio, norėjome išskirti itin ryškius kompozitorių Dominyko Digimo ir Andriaus Šiurio, scenografių Laurynos Liepaitės, Barboros Šulniūtės, šviesų dailininko Juliaus Kuršio darbus bei puikius įvairių kartų aktorių vaidmenis“, – teigia vitrinos kuratorės.
Kaip ir kasmet lietuviškos vitrinos spektaklius vertins tarptautinė festivalio žiuri, sudaryta iš penkių teatro ekspertų. Ji skirs prizus trims įsimintiniausiems kūriniams, o žiūrovai turės progą išrinkti savo favoritą. Apdovanojimai bus teikiami tradicine tampančioje ceremonijoje, ją kurs praėjusiais metais laimėjusi spektaklio „Sirenų tyla“ kūrybinė komanda.
„Sirenų“ Lietuvos teatro vitrinos tikslas – kurti dialogą tarp Lietuvos ir užsienio teatro, analizuoti, kas svarbu mums ir kuriantiems svetur, taip pat pakviesti įvairaus profilio teatro profesionalus susipažinti su lietuvių teatro scena, atverti ją tarptautinei rinkai ir padėti užsimegzti kūrybinėms partnerystėms“, – teigia Vilniaus tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ meno vadovė Kristina Savickienė.
VšĮ „Teatro informacijos centras“ ir VšĮ „Vilniaus festivaliai“ rengiamas didžiausias šalyje teatro festivalis „Sirenos“ vyks 21-ąjį kartą ir jau pristatė užsienio programą, kurioje – išskirtiniai scenos kūriniai iš Ispanijos, Ukrainos, Graikijos ir Belgijos, nagrinėjantys erdvės temą iš įvairiausių požiūrio taškų. Taip pat „Sirenų“ festivalyje šiemet vyks scenos menų tinklo GLEN (Great Little European Network) susitikimas, laukia festivalio klubo, tinklaveikos ir edukaciniai renginiai.
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba. Festivalį remia Vilniaus miesto savivaldybė.
Festivalio organizatorių informacija