Jaunųjų kompozitorių duetas kviečia į lingvistinę operą-performansą

2023-10-06 menufaktura.lt
Akimirka iš lingvistinės operos-performanso „Fallout of the Stimulus“. Ugnės Urbonaitės nuotrauka
Akimirka iš lingvistinės operos-performanso „Fallout of the Stimulus“. Ugnės Urbonaitės nuotrauka

aA

Praėjusiais metais įvykęs Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) scenos meno darbų konkursas „Balkono okupacija“ paskatino sukurti naują, unikalų darinį - lingvistinę operą-performansą „Fallout of the Stimulus“. Pagyrų sulaukęs pasirodymas buvo įvertintas palankiausiai ir užėmė pirmąją vietą. Lingvistinė opera-performansas - tai sceninis muzikos ir teatro veikalas, kurio sudėtinės dalys - muzikinė medžiaga, libretas, scenografija ir t. t. yra kuriamos lingvistinių elementų pagrindu, siekiant daugialypės išraiškos, papildomų poteksčių ar konteksto.

Ši opera yra valandos trukmės istorija, pasakojanti apie žmogaus kalbą, jos įsisavinimą bei praradimo dėsnius. Operos režisierė Daina Adamkevičiūtė teigia: „Tai yra labai niuansuotas, jautrus kūrinys, nesivaikantis išorinių efektų, vedantis savęs priėmimo link“. Istorija apima tris esminius vieno žmogaus tapsmo savarankišku gyvenimo etapus ir nagrinėja jo ryšį su artimiausia aplinka. Kūrinį charakterizuoja skirtingi personažų bendravimo išraiškos būdai - tyrinėjama, kaip instrumentas, įkūnydamas pagrindinį veikėją, reaguoja į kitų personažų „komunikacinius stimulus“, mėgdžioja juos skirtingais lygmenimis, po truputį bandydamas formuoti savo nepriklausomą balsą.

„Žmogaus vidinės ir lingvistinės sklaidos klaidingas stimuliavimas nuo pat vaikystės, laisvės ir vidinės erdvės nepaliekanti aplinka, jautrios prigimties herojų uždaro, jis tampa nebent mėgdžiotoju. Šalia atsirandančio jautrios sielos herojaus pastangos atsimuša į jau suformuotas sienas, bet vidiniu požiūriu, jie sugeba vienas kitą galų gale priimti, įsileisti, ateiti į susitaikymo ir ramybės būseną. Kaip žiūrėjimas kartu į vandenį - kiekvienas mato kitaip, bet jie yra prie to paties vandens vienas šalia kito. Man šio spektaklio pabaiga suteikė beveik meditatyvią patirtį, kaip lingvistine ir muzikine raiška kuriama vidinė taika žmoguje. Vertinga patirtis“, - teigia režisierė D. Adamkevičiūtė.

Ieva Raubytė ir Karolis Dabulskis yra jaunosios kartos kompozitoriai, abu studijuoja muzikos kompoziciją Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Autorių darbai yra skambėję festivaliuose „Muzikos ruduo“, „ContemPLAY“, „Druskomanija“, chorinės muzikos konkurse „Vox Juventutis“ ir kt. Taip pat užsienyje - Latvijoje, Suomijoje, Švedijoje, Islandijoje. Abu kūrėjus vienija polinkis eksperimentuoti, rašyti elektroakustinę muziką, kurti jiems būdingą savitą menų sintezę.

„Matome, jog vaiko, jauno žmogaus formavimasis artimiausioje aplinkoje yra kaip niekada aktualus. Savo kūriniu ieškome pasąmonėje slypinčių atsakymų į besikeičiantį, dažnai per daug reguliuojantį, laisvės ir erdvės nepaliekantį išorinį pasaulį, kuris gniuždo jautresnės prigimties jaunąją kartą, linkusią į pasyvumą, nihilizmą, užsisklendimą“, - sako operos idėjos autorius, kompozitorius K. Dabulskis ir kompozitorė I. Raubytė.

Svarbu paminėti, jog operoje naudojamos kelios kalbos - anglų, ispanų bei Čilės autochtonų kalba selk´nam, kuri yra bemaž išnykusi dėl XIX-XX a. vykdyto selk´nam tautos genocido.

Anot kompozitorių, šiais laikais žmonių bendravimui tampant vis kompleksiškesniam - didėjant kartų skirtumams, intensyvėjant kultūrų maišymuisi, sudėtingėjant ryšiams dėl nykstančių kalbų ir tarmių politikos, projektas gali padėti žiūrovams suvokti įvairius komunikacinius, kalbinius procesus: kaip kalba yra įsisavinama, išmokstama arba prarandama, pamirštama.

„Fallout of the Stimulus“ premjera įvyks spalio 13 dieną, 19 val., LMTA Balkono teatre (Gedimino pr. 42, Vilnius). Režisierė Daina Adamkevičiūtė, atlikėjai: Liepa Ribokaitė, Elzė Liškauskaitė, Gintarė Valionytė, Rapolas Bartulis, Kristupas Gikas.

Renginio prodiuseris - LMTA Meno centras.

LMTA informacija

Anonsai