„Pakartojimo nebus“: Asmik Grigorian Salomėja Vilniuje

2024-08-12 menufaktura.lt
Sopranas Asmik Grigorian, režisierė ir prodiuserė Dalia Ibelhauptaitė, bosas-baritonas Kostas Smoriginas. MF fotomontažas iš Visvaldo Morkevičiaus ir Monikos Penkutės nuotraukų
Sopranas Asmik Grigorian, režisierė ir prodiuserė Dalia Ibelhauptaitė, bosas-baritonas Kostas Smoriginas. MF fotomontažas iš Visvaldo Morkevičiaus ir Monikos Penkutės nuotraukų

aA

„Vilnius City Opera“ (VCO) kūrėjai grįžta su trenksmu: spalio 14 d., Lietuvos valstybinio simfoninio orkestro (LVSO) koncertų salėje skambės Asmik Grigorian balsas ir jai pasaulinę šlovę atnešusi „Salomėja“. Teatralizuotame koncerte, kartu su ryškiausiu Lietuvos sopranu scenoje pasirodys ir Johanano partiją atliks garsiausias šalies bosas-baritonas Kostas Smoriginas. Ypatingu Richardo Strausso kūriniu startuoja naujas, kelis metus truksiantis unikalių pasirodymų ciklas „Pakartojimo nebus“. Jo metu režisierės ir prodiuserės Dalios Ibelhauptaitės suburtas Lietuvos operos žvaigždynas bei Lietuvos simfoninis orkestras, vadovaujamas maestro Gintaro Rinkevičiaus, vienam vakarui užgniauš kvapą šalies melomanams, pasiūlydami patirti pasaulinės reikšmės kūrinius ir balsus.

VCO kūrėjai pirmą kartą grįžta į atsinaujinusią Kongresų rūmų salę, kurioje kadaise užgimė „bohemiečių“ istorija. Per tą laiką daugelis kūrėjų, kaip ir pati salė, patyrė didžiules transformacijas. Jų rezultatus – didžiausius asmeninius ir šalies pasiekimus operoje – sieks pristatyti ciklas „Pakartojimo nebus“. Jame skambėsiantys kūriniai vieną vakarą taps lyg gyvu tiltu į svarbiausias pasaulio scenas, kuriose šiandien pasirodo mūsų solistai. Žinoma, „bohemiečių“ pirmais kartais paženklintoje Kongresų salėje bus išlaikomos naujovių tradicijos. Štai spalio 14 d., Asmik Grigorian ir Kostas Smoriginas Salomėjos ir Johanano partijas kartu vienoje scenoje atliks pirmą kartą. „Mūsų moralinė ir kūrybinė pareiga yra suteikti Lietuvos žiūrovams galimybę bent kartą išgirsti Asmik Salomėją gimtinėje. Juk tai yra vaidmuo, už kurį Tarptautiniuose operų apdovanojimuose ji laimėjo geriausios pasaulio solistės titulą“, – sako D. Ibelhauptaitė.

Lemtingaisiais 2018 m., Zalcburgo festivalyje (Austrija) italų režisieriaus Romeo Castellucci vaizduotėje naujai atgimė Salomėja – viena mistiškiausių, visas meno rūšis traukianti biblinė istorija. Teatro vizionierius Erodo dukrą, tėvo paprašiusią nukirsdintos Johanano galvos, atsisakė vaizduoti kaip sociopatę, primenančią fatališką moterį. Šioje interpretacijoje ji – įkalinančio žvilgsnio auka, jautri ir vienintelė šilta gyvybė scenoje. Čia sužibėjo Asmik Grigorian aktorinis talentas, leidžiantis išsipildyti režisieriaus idėjoms. Tuo pat metu solistė savo balsu ir muzikine interpretacija pavergė elitinę festivalio publiką.

Per vieną naktį Asmik tapo pasaulinio lygio žvaigžde, o šiemet užkariavo Niujorko Metropolitan Opera sceną kita jai svarbia – Madam Baterflai – role. Vis dėlto Milano La Scala, Vienos nacionalinė opera, Veronos amfiteatras, Karališkoji opera Londone, Deutches Oper Berlyne ir daugelis kitų scenų atsivėrė po to, kai Zalcburgo kalnų akmenimis įrėmintoje scenoje nuskambėjo Asmik Salomėja.

Su savo vizitine kortele – Eskamilijo partija – apkeliavęs bene visą pasaulį ir dar pavasarį ją atlikęs Londono Covent Garden teatre, Kostas Smoriginas Johanano vaidmenį prisijaukino Ciuricho operoje (Šveicarija) ir Bergeno festivalyje (Norvegija). Juo sulaukė didžiulio kritikų dėmesio ir įvertinimo, pabrėžiant jo galingo ir plataus balso gebėjimą išsaugoti jauną, vientisą skambesį, puikiai derantį su organiška vaidyba ir stipria scenine energija. Šiandien Kosto Johanano laukia „Salomėjos“ Hanoveryje (Vokietija), Antverpene (Belgija) ir Malmėje (Švedija), o dabar jau ir Vilniuje.

„Tai, ką dabar matome pasaulio kultūros, operos spaudoje ir scenoje, kai mūsų solistai yra tapę vedančiaisiais prestižinių scenų atlikėjais, yra rezultatas ilgo ir sistemingo jų ir mūsų bendro darbo namuose – po natą, po žodį gvildenant ir ruošiant naujas partijas. Aktorinei vaidmens išraiškai skiriant ne ką mažiau dėmesio nei muzikinei. Patikėkit manimi, kai šiandien sėdi Zalcburgo ar Covent Garden salėje, kuri ošia ir ploja Lietuvos solistams, norisi atsistoti ir iškelti trispalvę“, - pasakoja režisierė, pati pastaruoju metu dirbanti kino prodiusere Holivude. Ji priduria: „Penkiolika metų mūsų namai buvo Kongresuose. Čia, labai prastomis techninėmis sąlygomis, sukūrėme net septyniolika pilnakraujų spektaklių. Solistai grįždavo parodyti, kaip jie patobulėjo, ar pirmą kartą namuose sukurti naujas roles, kad vėliau būtų lengviau jomis debiutuoti užsienio teatruose. Dabar atėjo kitas etapas, kai visus parvežti norisi tam, kad parodytume Lietuvai tuos vaidmenis, už kuriuos mūsų solistus pamilo, įvertino ir apdovanojo visas pasaulis. Nes tai yra mūsų kultūros istorija, mūsų operos Aukso Amžius, taip pat ir įkvėpimas jauniesiems. Nors šiuo metu tokie sceniniai pastatymai, kokius kurdavome, naujoje LVSO koncertų salėje nėra įmanomi, bet čia yra puiki akustika, tad tikime, kad tai bus ideali terpė išgirsti „Salomėjos“ muziką ir balsų subtilumą“.

Dirbdama su VCO solistais, D. Ibelhauptaitė pasirinko sunkiausią režisieriui – ugdytojo kelią. Stebint jos darbus, iš šiandienos perspektyvos galima matyti nuoseklius procesus, padėjusius su ja dirbusiems solistams po žingsnį, o kartais ir didžiulį šuolį, kurti ir tobulėti scenoje. Bėgant metams, įvairiapusė jos kūryba, kaip ir patys „bohemiečiai“, niekaip neįsisprausdavo į pavadinimo rėmus. Jiems netiko nei „kolektyvas“, nei „trupė“ ar „teatras“. Visas šis menininkų judesys iš tiesų tapo reiškiniu, kažkuo, kas negali būti užčiuopta fiziškai. VCO – tai reiškinys, kuris, nepaisant visų aplinkybių, turėjo įvykti ir pasklisti po pasaulį tam, kad šiandien galėtume džiaugtis jo vaisiais namuose. Tą vieną, trumpą amžinybę trunkantį vakarą, kuris nepasikartos.

Bilietus platina bilietai.lt.

VCO informacija

Anonsai