„Gaja Mara“ kvies panirti į rituališką šviesos-tamsos žaidimą

2023-08-24 menufaktura.lt
Akimirka iš spektaklio „Gaja Mara“, režisierė Ieva Jackevičiūtė. Remio Ščerbausko nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Gaja Mara“, režisierė Ieva Jackevičiūtė. Remio Ščerbausko nuotrauka

aA

Rugsėjo 2-3 d. - Kaune, rugsėjo 16 d. - Vilniuje, bus pristatyta interaktyvaus muzikinio judesio spektaklio vaikams iki 3 metų ir besilaukiančioms mamoms premjera „Gaja Mara“. Spektaklio aktorės kartu su žiūrovais tyrinės šviesos (Gaja) ir tamsos (Mara) metą, pasitelkdamos senovės baltų pasaulėžiūrą, folklorines švenčių dainas, žaidimus, ritualus ir tautosaką.

Apie spektaklį plačiau kalbamės su režisiere, „No Shoes“ teatro bendraįkūrėja Ieva Jackevičiūtė bei spektaklio aktorėmis Viola Klimčiauskaite ir Kristina Savickyte.

Kaip kilo spektaklio ir jo pavadinimo idėja?

Ieva: Kūryboje mažiesiems kaip dramaturginį pagrindą mėgstu naudoti tautosaką ir folklorą, nesvarbu kokios tautos jos bebūtų. Besidomėdama senovės baltų tradicijomis atradau, jog anksčiau metų ciklas buvo skirstomas pagal kalendorines metų šventes - Rėdos ratą. Pagal jį žmonės skaičiuodavo dienas, planuodavo darbus, skirstė metų laikus. Mano akys užkliuvo už įdomaus fakto, kad metų laikai senovės baltų tradicijoje buvo skirstomi tik į du - šviesos ir tamsos metą. Šviesos, kai viskas užgimdavo, žydėdavo, nokdavo, ir tamsos, kai viskas vysta, traukiasi, nyksta, o žemė tarsi duoda žmonėms laiko pailsėti. Šviesos metas vadinasi Gaja, o tamsos - Mara. Vien šių žodžių skambesys pasiūlė pačią pirmą mintį, jog tai gali būti idėja ne tik spektakliui, bet ir jo pavadinimui. Kilo vaizdinys, nors tai ir nėra moterų vardai, kad spektaklyje turėtų veikti dvi brandžios moterys, turinčios patirties tiek augindamos vaikus, tiek dirbdamos su vaikais scenoje, ir tokiu būdu įkūnyti šviesos-tamsos žaidimą.

Kaip skiriasi tokio pobūdžio spektaklio kūrybinis procesas nuo pasiruošimo spektakliui, skirto vyresnio amžiaus žiūrovams?

Kristina: Kaip aktorei, kūrybinis procesas kuriant vaidmenį yra panašus, tačiau svarbu paminėti, jog kuriant spektaklį vaikams yra labai svarbus testavimo elementas. Kūrybinio proceso dalimi tampa auditorijos išbandymas, nebaigto spektaklio pristatymas vaikams. Daug repeticijų laiko užima diskusijos apie vaikų reakcijas, tačiau iš savo patirties žinome, kad suplanuoti galime daug ką, tačiau tai nereiškia, jog būtent taip ir įvyks, tad mums reikia būti pakankamai spontaniškoms.

Viola: Toks jausmas, kad dabar mes vaidiname dviese su Kristina, bet spektaklio metu atsiras trečias veikėjas - žiūrovas, kuris gali pateikti netikėtų staigmenų. Repeticijose mes ruošiamės įvairiausiems scenarijams.

Ieva: Pagrindinis skirtumas yra tai, kad kuriant vyresniam žiūrovui nėra skiriama tiek dėmesio jo reakcijoms ir įtraukimui. Kuriant suaugusiesiems negalvojame, kad žiūrovas neišsėdės 5 valandų, režisieriui tai gali būti ir visai nesvarbu, tačiau šiuo atveju mes privalome iš anksto apgalvoti ir atsižvelgti į mažųjų auditorijos amžių, raidos savybes, įtraukti atitinkamus meninės raiškos sprendimus taip, kad vaikai teatrą patirtų visapusiškai: liesdami, judėdami, ragaudami. Skiriame daug laiko pokalbiams su kūrybine komanda apie tai, kaip spektaklyje naudoti tokius objektus, kurie vaikus įtrauktų į teatro žaidimą, tačiau tuo pat metu būtų saugūs.

Viola: Taip pat reikia atkreipti dėmesį į tokį paprastą dalyką kaip ūgis! Judėjimas šiame spektaklyje labai skiriasi nuo vaidinimo tradicinėje teatro scenoje - įprastai mums vaidinant vaikai matytų tik mūsų kojas! (juokiasi). Man atrodo, tokio spektaklio tikslas yra visiškai kitoks negu spektaklio vyresniems vaikams. Čia nėra naratyvo, spektaklis yra patyrimas - visų pojūčių sujungimas į vienį, buvimas harmonijoje, muzikoje, judesy. Kartu su žiūrovu paneriame į sutartines, folklorą, garsus, žodžius, daiktus. Sudarome saugią aplinką, kurioje vaikai drauge su tėveliais veikia spektaklyje - čia nėra nei pagrindinių, nei šalutinių žaidėjų - visi vienas kitą papildome. Kaip šviesa keičia tamsą, taip ir mes dalijamės energija, žaidimo taisyklėmis.

Kodėl kuriate spektaklius patiems mažiausiems žiūrovams?

Ieva: Visada noriu pabrėžti, kad žmogaus smegenys sparčiausiai vystosi iki 5-erių, tad tai, ką vaikas gaus iki 5 metų, jis naudos visą likusį gyvenimą. Spektaklyje mes jungiame garsą, vaizdą, spalvas, emocijas ir judesį, tad teatras gali būti viena iš priemonių, prisidedančių prie smegenų neuroplastiškumo, jų vystymosi. Į „Gają Marą“ taip pat kviesime ir besilaukiančias mamas. Tyrimais įrodyta, kad jau nuo 4-to nėštumo mėnesio, kūdikis būdamas dar mamos įsčiose, girdi garsus, todėl jau tokio ankstyvo amžiaus vaikelis gali tapti mūsų spektaklio klausytoju. Manau, kad tai bus labai įdomus patyrimas, kai nėščiosios kartu su tėveliais galės ateiti į spektaklį ir matyti jau vyresnius, žaidžiančius vaikus. Labai laukiame grįžtamojo ryšio apie tai, kaip kūdikiai reagavo į spektaklį dar būdami pilve, galbūt šoko?.. (šypsosi).

Kristina: Labai norisi prisikviesti besilaukiančias mamas, kad jos kuo anksčiau pamatytų teatro efektą vaikams ir jo kuriamą magiją: skirtingus garsus, vibracijas, lietuvių liaudies sutartines ir kas jose užkoduota. Pamačius pavyzdį, kaip intensyviai vaikas gali patirti teatrą, galbūt vėliau, jau vaikeliui gimus, tai paskatins ieškoti galimybių, kaip išgyventi teatro patyrimą kartu su savo mažuoju.

Ieva: ...ir dar 3 metus eis į šį mūsų spektaklį (juokiasi), štai taip mes auginame savo auditoriją! Dabar prisiminiau vieną istoriją, kai skaičiau apie ankstyvąją smegenų raidą. Mokslininkas, tyręs smegenis ir poveikį joms, ėmė interviu iš dirigento, kurio mama buvo violončelistė. Dirigentas pasakojo istoriją, kai atsistojęs diriguoti koncertą orkestrui su solo violončelei, kūrinį pradėjo diriguoti pakėlęs akis nuo natų, nes jį jau žinojo! Papasakojęs apie šį įvykį savo mamai, išgirdo, jog dar laukdamasi ji šį kūrinį koncertavo atlikdama solo partiją. Tyrėjas kvestionuoja, ar tai turėjo tiesioginį poveikį, tačiau neneigia, jog tai gali būti prisiminimas iš to laiko, kai būsimasis dirigentas dar buvo motinos įsčiose. Mane apėmė toks juokas įsivaizdavus, kas būtų, jei į spektaklį dabar atėjusios nėščios mamos sugrįžtų po kelių metų su jau trimečiu savo vaikeliu, o jis staiga pradėtų dainuoti kartu su mumis ir prisimintų visą spektaklį! (juokiasi)

Viola: Bet gi kartais tikrai būna, kad atrodo, jog jau iš kažkur moki liaudies dainas. Anksčiau viskas keliaudavo iš lūpų į lūpas, dabar tas ryšys šiek tiek sutrūkinėjęs. Dainos spektaklyje iš tiesų gali sudominti, jei daina „užkabino“, grįžusios namo mamos galbūt jos ieškos, išmoks daugiau sutartinių ir perduos jas savo vaikams.

Kaip susibūrė spektaklio kūrybinė komanda? Kas jus pirmiausia patraukė šiame projekte? Galbūt tai buvo neįprastas formatas ar koncepcija, o gal asmeninės motinystės patirtys, folkloras?

Viola: Iki šiol nesu vaidinusi kūdikiams, tad tai man visiškai nauja patirtis. Taip pat labai patraukė spektaklio medžiaga, folkloras, dainos. Be to, dabar kuriamuose spektakliuose dažnai nėra vaidmenų brandžioms aktorėms, tad tokių pasiūlymų atmesti nė ranka nekyla! (juokiasi).

Kristina: Labai pritariu dėl folkloro, man patinka lietuvių liaudies dainos ir sutartinės, be to labai smagu turėti iššūkių, kurių pasitaikė jau kūrybinio proceso stadijoje. Nors dirbu su labai mažais vaikais, iššūkiu laikau bendravimą su vaikais spektaklio aplinkoje - santykio plėtojimą kaip aktorė ir kūrėja.

---

Spektaklio „Gaja Mara“ premjerą galite išvysti rugsėjo 2-3 d. - Kauno miesto kameriniame teatre, ir rugsėjo 16 d. - Vilniuje, „Menų spaustuvėje“. Idėjos autorė ir režisierė - Ieva Jackevičiūtė, dailininkė - Indrė Pačėsaitė, ankstyvojo muzikinio ugdymo konsultantė - dr. Lolita Jolanta Piličiauskaitė. Liaudies dainas parinko dr. Brigita Bublytė, kanklių muziką kūrė Agota Zdanavičiūtė. Vaidina aktorės Viola Klimčiauskaitė ir Kristina Savickytė.

Spektaklį finansuoja: Lietuvos kultūros taryba, LR Kultūros ministerija ir Kauno miesto savivaldybė.

Kauno miesto kamerinio teatro informacija

Anonsai