Hamburge – Lietuvos kūrėjų spektaklis pagal žydų žudynių liudininko prisiminimus

2023-06-14 menufaktura.lt
Akimirka iš spektaklio „Dulkės“, režisierius Justinas Vinciūnas. Virginijos Kuklytės nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Dulkės“, režisierius Justinas Vinciūnas. Virginijos Kuklytės nuotrauka

aA

Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai su šiais studijų metais sukurtu spektakliu „Dulkės“ buvo atrinkti dalyvauti Vokietijos teatro festivalyje „Körber Studio Junge Regie“ Hamburge, birželio 6-12 dienomis. Jaunųjų režisierių festivalis ir kūrybinės dirbtuvės Hamburge surengtos Thalia Gauss teatre. 

Spektaklį „Dulkės“ pagal Kazimierzo Sakowicziaus knygą „Panerių dienoraštis 1941-1943“ režisavo Justinas Vinciūnas, dramaturgas Artūras Voiničius, kompozitorius Martynas Baranauskas.

Spektaklis sukurtas pagal žydų žudynių Vilniuje liudininko K. Sakowicziaus prisiminimus, kuriuos 2012 m. išleido Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras.

K. Sakowiczius gyveno netoli žydų egzekucijos vietos Paneriuose (čia atsikraustė netekęs 1940 m. sovietų nacionalizuotų namų ir spaustuvės) ir kartais net po kelis kartus per dieną ant atskirų įvairaus formato popieriaus lapų ar kalendoriaus lapelių žymėjosi siaubingas žudynių scenas nuo 1941 m. liepos iki 1943 m. lapkričio.  Šis dienoraštis - unikalus ir labai vertingas rašytinis šaltinis.

Režisieriaus J. Vinciūno spektaklyje - karo nepatyrusių jaunų žmonių dialogas apie Holokaustą, kuris jiems yra beveik pamirštas. Spektaklio herojė - nebylė lėlė su Holokausto aukų sąmone, simbolizuojanti praeities atmintį. Šiai lėlei įstrigus laike, stebime, kaip dabartis neatpažįstamai kontrastuoja su tuo, ką lėlė patyrė. Spektaklio kalboje vartojami sąlyginiai sakiniai ir metaforos, sumišę su dokumentinės literatūros ištraukomis. Tyli lėlė kalba per atlikėjų kūnus, kurių metaforiškais veiksmais bandoma nusakyti žmogaus egzistencijos ribas.

J. Vinciūnas nuo 2019 m. studijuoja teatro režisūrą Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje pas profesorių Gintarą Varną. 2022-2023 m. studentui skirta Antano Smetonos stipendija už kūrybinius darbus.

Netrukus spektaklį bus galima pamatyti Vilniuje - birželio 21 d. jo premjera įvyks Valstybiniame jaunimo teatre. 

Dalyvavimas festivalyje Hamburge įgyvendintas bendradarbiaujant su kultūros atašė Vokietijoje Rasa Balčikonyte ir parėmus Lietuvos kultūros institutui.

LR Kultūros ministerijos informacija

Užsienyje
  • Laiškai iš Rygos

    Laiškai apie Rygoje vykusį Baltijos šiuolaikinės operos tinklo susitikimą ir ryškiausius metų scenos meno darbus pristatančią Latvijos teatro vitriną: spektakliai, erdvės, patirtys, įspūdžiai ir vertinimai.

  • Lietuvos teatras prancūzų akimis

    Diskusija su prancūzų kritikais apie Lietuvos teatro programą Paryžiuje ir jų nuostabą ne tik dėl spektaklių kokybės, bet ir kad kūrėjos moterys imasi lyderystės, – „Lituanie c’est l’Europe“.

  • Atvirukas iš Moravijos

    Alvis Hermanis „Jenufoje“ išgrynina stebėtinai paprastą, tyrą grožį, kurį tikriausiai taip šiltai išskleisti gali tik stereotipams nepasiduodantis ir mažų šalių kultūros paveldui empatizuojantis kūrėjas.

  • Menas ir laikmetis

    Latvių scenos meno kritikės ir literatūrologės svarsto apie meną ir menininką laikmečių peripetijose. Ar reikia sieti politiką ir meną? Ar teatro istoriją reikia redaguoti ir tirti iš naujo?

  • Prasideda programos „Focus Lituanie“ renginiai Paryžiuje

    Viename svarbiausių Paryžiaus teatrų „Théâtre de la Ville“ startuoja tris savaites truksianti itin plati ir įvairi Lietuvos scenos meno kūrinių programa.

  • Trys lietuvių šiuolaikinio cirko spektakliai pristatomi viename svarbiausių Europos festivalių

    Prancūzijos Ošo mieste, spalio 18-26 dienomis vyksiančiame šiuolaikinio cirko festivalyje „Circa“ pirmąkart bus pristatyti trys spektakliai iš Lietuvos.

  • Lietuvos šiuolaikinio muzikos teatro sezonas užsienyje: du mėnesiai gastrolių

    Prodiuserinė kompanija „Operomanija“ išvyksta į du mėnesius truksiantį gastrolių turą Europoje: penkių kūrinių tarptautinė kelionė, aštuonios turo stotelės.

  • Tikroviškumas ar tikrumas?

    Įtikimą realybę kuria ne sceninių objektų tikroviškumas, o kuo tikslesnis artistų įsikūnijimas į vaidmenis – ši siekiamybė latviškame „Meilės eliksyre“ nors netolygiai, tačiau buvo beveik įgyvendinta.