Mirė dramos teatro ir operos režisierius Hansas Neuenfelsas

Rima Jūraitė 2022-02-07 menufaktura.lt
Mirė dramos teatro ir operos režisierius Hansas Neuenfelsas (1941-2022). Monikos Rittershaus nuotrauka iš wiener-staatsoper.at
Mirė dramos teatro ir operos režisierius Hansas Neuenfelsas (1941-2022). Monikos Rittershaus nuotrauka iš wiener-staatsoper.at

aA

Vasario 6 d. mirė žinomas dramos teatro ir operos režisierius, taip pat rašytojas, poetas, libretų autorius Hansas Neuenfelsas (1941-2022). Iš Vokietijos kilęs režisierius, aktorystės ir režisūros studijas baigė bei kūrybinę veiklą pradėjo Vienoje - įvairiuose Austrijos sostinės teatruose kūrė nuo septintojo dešimtmečio vidurio. Vėliau dirbo žymiausiose Vokietijos scenose - Frankfurto, Štutgarto, Heidelbergo ir kt. dramos bei operos teatruose. Devintojo dešimtmečio pabaigoje jis buvo Berlyno Volksbühne teatro direktorius.

Operos pasaulyje Hansas Neuenfelsas išgarsėjo kaip vokiškojo Regietheater (režisūrinio teatro) judėjimo lyderis, pastatęs daug populiariųjų Giuseppe´s Verdi ir Wolfgango Amadeus Mozarto operų Frankfurte, Berlyne, Vienoje, taip pat Richardo Wagnerio muzikinių dramų Bairoito festivalyje.

Drastiškai Hanso Neuenfelso sušiuolaikinti klasikinių operų pastatymai, kuriuos režisierius kūrė ir kaip dramaturgas, sukėlė audringus skandalus, pavyzdžiui, 1980-1981 m. sezone Frankfurto operoje įvykusi jo režisuotos Verdi operos „Aida“ premjera. Šiame pastatyme operos kritikus papiktino radikalūs personažų socialinių vaidmenų pokyčiai: čia Aida buvo vaizduojama kaip valytoja, Radamesas - Egipto rūmų sargybinis - tapo civiliu, panašiu į europietį verslininką, o skambant Triumfo maršui, Etiopijos kaliniai atrodė tarsi laukiniai. Be to, antro veiksmo pradžioje choro „liaudis“ scenoje dainavo iš ten įrengtų teatro ložių, primenančių teatro alla Scala interjerą, kuris tapo ir veidrodiniu Frankfurto operos teatro publikos atspindžiu.

Operos teatruose dramaturgu-konsultantu dirbantis operos žanro teoretikas iš JAV Davidas J. Levinas šiai „Aidai“ priskyrė vėliau operoje plačiai prigijusią sąvoką unsettling opera („suardant operą“). Operos kritikai Hanso Neuenfelso drąsų požiūrį į operos žanro dekonstravimą įvardijo „eksperimentų aikštele“, o kai kurie dainininkai jo režisūrines koncepcijas yra įvardiję kaip „peržengiančias ribas“. Kitas ypač ryškus šio režisieriaus kūrybos pavyzdys - 2010 metais Bairoite režisuotas „Lohengrinas“, kurio veiksmas buvo perkeltas į šiuolaikinę laboratoriją, o choro atlikėjai paversti laboratorinėmis žiurkėmis.

2005 ir 2008 m. Hansas Neuenfelsas paskelbtas Metų operos režisieriumi, o 2016 m. už viso gyvenimo nuopelnus gavo Vokietijos teatro apdovanojimą „Faustas“. Hansas Neuenfelsas taip pat garsėjo kino filmais apie literatūros kūrėjus - Robertą Musilį, Heinrichą von Kleistą ir kt.

Užsienyje
  • Laiškai iš Rygos

    Laiškai apie Rygoje vykusį Baltijos šiuolaikinės operos tinklo susitikimą ir ryškiausius metų scenos meno darbus pristatančią Latvijos teatro vitriną: spektakliai, erdvės, patirtys, įspūdžiai ir vertinimai.

  • Lietuvos teatras prancūzų akimis

    Diskusija su prancūzų kritikais apie Lietuvos teatro programą Paryžiuje ir jų nuostabą ne tik dėl spektaklių kokybės, bet ir kad kūrėjos moterys imasi lyderystės, – „Lituanie c’est l’Europe“.

  • Atvirukas iš Moravijos

    Alvis Hermanis „Jenufoje“ išgrynina stebėtinai paprastą, tyrą grožį, kurį tikriausiai taip šiltai išskleisti gali tik stereotipams nepasiduodantis ir mažų šalių kultūros paveldui empatizuojantis kūrėjas.

  • Menas ir laikmetis

    Latvių scenos meno kritikės ir literatūrologės svarsto apie meną ir menininką laikmečių peripetijose. Ar reikia sieti politiką ir meną? Ar teatro istoriją reikia redaguoti ir tirti iš naujo?

  • Prasideda programos „Focus Lituanie“ renginiai Paryžiuje

    Viename svarbiausių Paryžiaus teatrų „Théâtre de la Ville“ startuoja tris savaites truksianti itin plati ir įvairi Lietuvos scenos meno kūrinių programa.

  • Trys lietuvių šiuolaikinio cirko spektakliai pristatomi viename svarbiausių Europos festivalių

    Prancūzijos Ošo mieste, spalio 18-26 dienomis vyksiančiame šiuolaikinio cirko festivalyje „Circa“ pirmąkart bus pristatyti trys spektakliai iš Lietuvos.

  • Lietuvos šiuolaikinio muzikos teatro sezonas užsienyje: du mėnesiai gastrolių

    Prodiuserinė kompanija „Operomanija“ išvyksta į du mėnesius truksiantį gastrolių turą Europoje: penkių kūrinių tarptautinė kelionė, aštuonios turo stotelės.

  • Tikroviškumas ar tikrumas?

    Įtikimą realybę kuria ne sceninių objektų tikroviškumas, o kuo tikslesnis artistų įsikūnijimas į vaidmenis – ši siekiamybė latviškame „Meilės eliksyre“ nors netolygiai, tačiau buvo beveik įgyvendinta.