Lietuvos ir Prancūzijos kūrybinės komandos darbas - manipuliacijos temą nagrinėjantis objektų ir kaukių teatro spektaklis „Spąstai“ - spalio 22 ir lapkričio 11 dienomis grįžta į „Menų spaustuvės“ sceną Vilniuje. 2020 m. Scenos meno kritikų asociacijos tyrimas „Lietuvos teatras skaičiais“ atskleidė, kad priešpandeminiais 2019-aisiais „Spąstai“ yra daugiausiai užsienio valstybių aplankiusi šalies teatrų premjera. Už originalią vizualią spektaklio kalbą per objektus, kaukes ir judesį įvertintas spektaklis buvo pristatytas aukšta menine verte pasižyminčiuose tarptautiniuose festivaliuose „Pup.pet“ Ukrainoje, „Immagini dell´Interno“ Italijoje, „Nuit de la marionette“ Prancūzijoje bei istorinio Sen Rikė vienuolyno teatre Prancūzijoje.
Lietuvos žiūrovus „Spąstai“ pasieks dėl atšauktų gastrolių viename didžiausių scenos menų festivalyje Izraelio pietuose „International Fringe Festival Beer Sheva (IFF)“. Dėl staiga pasikeitusių Izraelio reikalavimų kūrybinių grupių izoliacijai, vasarą suplanuotos gastrolės buvo atšauktos ir pakeistos rodymais Lietuvoje. Gruodžio 30 dieną spektaklis susitiks su Klaipėdos dramos teatro žiūrovais.
„Manipuliuoti žmogumi gali ne tik žmogus, bet ir politinė sistema, reklama, religija. Susibūrus kūrybinei komandai daug kalbėjomės apie patirtis susidūrus su melagingomis naujienomis, manipuliaciniais mechanizmais, manipuliatyviais, toksiškais žmonėmis. Manipuliacijos tema, jos aktualumas ir buvo tas kabliukas, kuris lengvai subūrė tarptautinę kūrybinę komandą. Visiems komandos nariams, nuo Lietuvos iki Prancūzijos, manipuliacijos spąstai atrodė pažįstami ir pavojingi mūsų visuomenei“, - pasakojo idėjos bendraautorė, aktorė, įstaigos „Teatro istorijos“ vadovė Kristina Mauruševičiūtė.
Prancūzų scenografė, dailininkė Cerise Guyon, pasitelkusi kasdienius biuro daiktus sukūrė originalias kaukes. Spektaklyje skamba prancūzų kompozitoriaus Thomaso Demay´aus muzika, šviesų dailininkas - prancūzas Felixas Bataillou.
„Spąstų“ veikėjos nuolat patenka į manipuliatyvius tinklus: išnaudojimo scenarijus darbo rinkoje, statuso, įsivaizduojamų nusikaltimų, visuomenės normų, asmeninių baimių ir nerealistinių svajonių spąstus. Tam, kad apsigintų ir prisitaikytų, spektaklio veikėjos ne vien priešinasi, bet ir paklūsta manipuliatorių primestiems vaidmenims, pačios imdamos dėvėti kaukes. Bėgdamos nuo vienų spąstų, jos vis patenka į kitus - išmoningesnius, aršesnius, vis nepastebimesnius, įprastesnius šiuolaikinėje visuomenėje ir kasdienybėje. Kaip tokiomis aplinkybėmis išlaikyti garbę ir orumą? Ar įmanoma ištrūkti iš manipuliatorių spąstų? Kur slypi nesibaigiančios manipuliacijos priežastys? To klausia spektaklio „Spąstai“ autoriai.
Aktorės (Vilma Raubaitė, Jūratė Trimakaitė ir Kristina Mauruševičiūtė) spektaklyje naudojasi kaukėmis kaip priemonėmis atskleisti komplikuotus herojų santykius, vidinę būseną. Spektaklio kaukės, kuriamos iš skirtingų kasdienių objektų, paradoksaliai kuria naujus veikėjų vaidmenis šiuolaikinėje visuomenėje, kur kaukė tapusi neatsiejamu kiekvieno kasdienybės atributu. Meninę spektaklio „Spąstai“ formą įkvėpė kaukės simbolio įvaizdis ir jo interpretacijos lietuvių dailininko, grafiko Stasio Eidrigevič̌iaus ir čekų filmų kūrėjo siurrealisto Jano Švankmajerio darbuose.
Spektaklio režisierė - „Auksiniu scenos kryžiumi“ apdovanota Jūratė Trimakaitė, dramaturgė - Joana Narvidė, choreografė - Sigita Mikalauskaitė, kostiumų dailininkė - Aldona Trimakienė, techninis direktorius - Julienas Hatrisse´as.
Spektaklį koprodiusavo ir repertuare rodyti pakvietė trys Prancūzijos teatrai - „Theatre aux Mains Nues“, „Theatre Halle Roublot“, nacionalinis lėlių teatras „Le Tas De Sable Ches Panses Vertes“. Spektaklio pristatymą rėmė Lietuvos kultūros taryba. Bilietus platina Tiketa.lt
„Teatro istorijų“ informacija