Nuo 2003-ųjų jaunuosius Lietuvos kūrėjus skatinanti „Menų spaustuvės“ programa „Atvira erdvė“ šiemet laukė šiuolaikinio cirko kūrėjų paraiškų, o jas įvertinusi komisija išrinko du nugalėtojų projektus. Šių projektų autoriams bus suteikta galimybė plėtoti savo projektus bendradarbiaujant su užsienio mentoriais, o jų darbai bus pristatomi šių metų tarptautiniame šiuolaikinio cirko festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis“. Kalbiname vienus iš nugalėtojų, tarptautinę šiuolaikinio cirko kūrėjų trupę „Kanta Company“, kuri reziduoja ir kuria Lietuvoje. „Kanta Company“ projekte „Pressure“ nagrinėja kūrėjų patiriamą psichologinį ir fizinį įtampą.
Papasakokite apie „Kanta Company“ komandą, kaip susibūrėte?
Trise studijavome cirko mokykloje SaSak (Lahtis, Suomija). Studijų metu drauge dirbome įvairiuose projektuose (pvz., koprodukcija su režisieriumi Ilkka Laasonen, kasmetinio mokyklos cirko festivalio organizavimas). 2018 m. rudenį subūrę bendraklasių grupę sukūrėme spektaklį „Nutikimai“, kurio premjera įvyko mokyklos festivalyje „Kukko Festival“, Lahtyje, o vėliau atvežėme jį į Lietuvą, rodėme festivalyje „Cirkuliacija´19“. Taip pat kartu mokėme vaikus cirko vietinėse mokyklose. Pabaigę mokslus nusprendėme vėl kartu kurti ir gavę progą atvykome į „Menų spaustuvę“ dirbti prie mūsų spektaklio „Clothes and Us“. Šio spektaklio eskizą pristatėme festivaliuose „ReRiga´ 20“ ir „Naujojo cirko savaitgalis´ 20“.
Papasakokite plačiau apie projektą, kuris šiais metais nugalėjo „Menų spaustuvės“ programoje „Atvira erdvė“.
Karantino metu, kai mūsų pasirodymų veikla buvo sustabdyta, daug dirbome prie savo spektaklio „Clothes and Us“, kūrėme spektaklio įvaizdį skaitmeninėje erdvėje. Tuomet atradome, kad sukūrus stiprų spektaklio įvaizdį, tarsi kyla spaudimas, kad spektaklis būtų ne prastesnis žiūrint jį gyvai. Pradėję plačiau nagrinėti su kokiu spaudimu susiduriame, nusprendėme apie tai kurti ir naują šiuolaikinio cirko spektaklį.
Mums, kaip cirko artistams, įdomu, kad spaudimas labai siejasi su stresu, pats spaudimas gali būti tiek psichologinis, tiek fizinis. Cirko treniruotėse patiriame didelį fizinį spaudimą, pvz.: raumenų susitraukimai, šilkų sugriebimas sudėtingose pozose ore, įtampa ir atleidimas, cirko įrankių svoriai, partnerio iškėlimai į orą ir nuleidimai. Psichologiškai cirko treniruotėse bei pasirodymuose irgi jaučiama įtampa, nes reikia sėkmingai bei saugiai atlikti triukus, palikti įspūdį žiūrovui.
Kuriant šį projektą, mes tyrinėsime judėjimą, remiantis šiomis įtampomis ir kaip su juo susiduriame, tiek psichologiškai, tiek fiziškai. Manome, įtampos yra didžiulė mūsų praktikos dalis, į kurią ir norime įsigilinti plačiau.
Ką Jums patiems reiškia galimybė įgyvendinti šį projektą?
Labai džiaugiamės gavę tokią puikią galimybę kurti su didžiule pagalba iš „Menų spaustuvės“. Jaučiame, kad augame kaip trupė. Tai bus mūsų antrasis cirko spektaklis, kurį taip pat kaip ir pirmąjį pradedame kurti Lietuvoje. Nors spektaklis „Clothes and Us“ vis dar laukia savo premjeros, tačiau nekantraujame pradėti dirbti su nauju projektu „Pressure“.
Kaip manote kokį galutinį rezultatą pavyks pristatyti žiūrovui?
Sunku kalbėti apie rezultatą, vos pradėjus kurti darbą, dar nežinome kur jis nuves, bet norime padėti žiūrovui pažiūrėti iš kelių perspektyvų į kasdienį psichologinį spaudimą / stresą. Kartais mes patys pamirštame, kad visi aplinkui irgi susiduria su psichologiniu spaudimu / stresu ir mums pasirodė įdomu, kaip kiti su tuo susitvarko (arba nesitvarko). Panagrinėję šį klausimą plačiau sudarėme sąrašą, kuriame įvardijome net 107 būdus kaip tvarkytis (ar nesitvarkyti) su spaudimu / stresu. Šis sąrašas ir tapo mūsų kūrybos ašimi ir kol kas patiems smalsu, kur visa tai nuves.
Kaip vertinate galimybę su šiuo projektu pasirodyti festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis“? Ar tai nebus dar vienas spaudimas?
Pristatyti projektą festivalyje yra labai naudinga kūrybinio proceso dalis. Tai paskatina susidaryti kūrybos planą, žinoti kur tiksliai esi kūrybiniame procese. Nesitikime sukurti šedevro ar būtinai baigtinio spektaklio varianto, galime leisti sau laisvai kurti, be streso. Atsakant į antrą klausimą, taip, manome, kad tai bus dar vienas spaudimas. Bediskutuodami šia tema kartu, priėjome išvados, kad spaudimas vis dėlto yra neišvengiamas, tik klausimas, kaip su juo pavyks susitvarkyti.
Koks Jums šis karantino laikotarpis? Ar labiau kūrybinis, ar vis dėlto kupinas spaudimo?
Apmąstymų ir spaudimo tikrai netrūksta. Taip ir gimė ši idėja kurti spektaklį apie spaudimą. Žiūrint iš cirko pusės, šiuo laikotarpiu jo tikrai mažai. Daug dirbame skaitmeninėje erdvėje: zoom susitikimai ir pamokos, paraiškų pildymas įvairiems festivaliams, projektams, marketingas, planavimas. Visa tai būtų ir nekarantininiu laikotarpiu, tačiau prie to prisidėtų ir gyvi pasirodymai, kurie įprasmina visus prieš tai išvardytus darbus.
Ko tikitės iš programos „Atvira erdvė“?
Tikimės, kad turėsime daugiau laiko kūrybai ir tam, ką mokame geriausiai - šiuolaikiniam cirkui. Trupėje būdami trys artistai, visus vadybos darbus atliekame patys. Dažnai papildomi, neišvengiami projekto darbai atima daug laiko ir jėgų, nuo to kenčia repeticijų kokybė. Dalyvaudami šioje programoje galėsime giliau nerti į spaudimo temą tiek iš psichologinės, tiek iš fizinės pusės ir skirti daugiau laiko fiziniams tyrinėjimams kitose šiuolaikinio cirko disciplinose.
Interviu parengė Rasa Morkūnaitė
Daugiau informacijos: www.menuspaustuve.lt
„Menų spaustuvės“ informacija