Mano draugas Karantinas

Jūratė Visockaitė 2021-01-25 Literatūra ir menas, 2021-01-08
Laidų ciklo „Žiemojimas su opera“ diskusijos apie „Rigoletą“ filmavimas. D. Umbraso nuotrauka iš LRT archyvo
Laidų ciklo „Žiemojimas su opera“ diskusijos apie „Rigoletą“ filmavimas. D. Umbraso nuotrauka iš LRT archyvo

aA

„Kvėpuojame drauge“ (LRT plius, 21 d.) - LRDT dokumentinis spektaklis. Iš Baltarusijos teatrų atvažiavo 14 aktorių, papasakojo, ką matė ir ką pajuto, rašytojas Marius Ivaškevičius tuos pasakojimus patvarkė, keli režisieriai, irgi atvykėliai, sudėjo į sceną. „Skausmas tik­ras, o mes juk galime viską subanalinti, - jau pradžioje sako kažkuris iš kamertono ieškančių veikėjų. - Dabar, antrą sykį, mes tą gatvės video paleisime be garso, o tu ką nors „ant viršaus“ pagrok, gali būgnais, gali gitara.“ Muzikantas atsisako. Žinoma, teisingai. Tačiau spektak­lio-koncerto-akcijos kūrėjai turi suktis iš padėties, prisidėti prie taikios baltarusių tautos kovos prieš diktatūrą.

To prisidėjimo nauda - kaip žegnonės šventu vandeniu išeinant iš bažnyčios. Įspūdingiausiai mano ausims nuskambėjo paviešinta, matyt, nemažos dalies baltarusių nuomonė, kad labiausiai tautą paveikė Lukašenkos dar pavasarinis skeptiškas požiūris į atslenkantį virusą: „Tai ko gi tas senis išėjo į gatvę, reikėjo jam namie sėdėti!..“ Jeigu jų Batka būtų bent imitavęs meilę, susirūpinimą ir jeigu būtų sumažinęs tą kvailą laimėtų rinkimų procentą, nieko nebūtų įvykę! Panašu į tiesą?

„Kvėpavimas“ mėgina parodyti ilgų, ilgų vaikštynių ir peštynių kvėpavimą Minsko prospektuose, mikrorajonuose, gal ir kituose miesteliuose. Nesipriešinimas jėgai jėga - sena kovos metodika. (Manau, ir lietuviai - jeigu ką! - taip pat jos, o ne kokios nors prancūziškos imtųsi.)

Taip, sunku įforminti ir jautriai perteikti tai, kas vyksta šiandien tavo panosėje. Tobulas baltarusiškas spektaklis, atgimimo pradžių pradžia, žinoma, buvo 1863 m. sukilėlių laidotuvės Vilniuje - jų vėliavų upė į Rasas... Dabar ypač apmaudu, kad mūsų tokia kovinga rusų atžvilgiu valdžia nepasikrutino ir pabijojo pasidalinti su mums artimesniais rusais per stebuklą rastais sukilėlių kaulais. Dabar jie turėtų gerą atspirties - įkvėpimo - tašką. 

„Žiemojimas su opera“ sekmadieniais - ne tik neįtikėtiną renesansą patiriančios pasaulio operos transliacijos, bet dabar ir pokalbiai apie operą LRT mėlynojoje studijoje. Į ją ilgametė radijo laidų apie muziką autorė Jūratė Katinaitė (ir kiti jos pagalbininkai) įpūtė vėjo ne iš kondicionieriaus - pradedant nuo studijos apšvietimo ir baigiant kalbančiomis galvomis, kurių norisi įdėmiai klausytis. Neatsimenu, kada tai patyriau iš viso, nes, pavyzdžiui, „Kultūros dienos“ glot­nučio nebegaliu praryti vienu kartu, neatsistojusi ir nenuėjusi ko nors aštresnio į virtuvę.

Iš radijo laidų pažįstamas Šarūnas Nakas vėl sužavėjo erudicija ir gebėjimu laisvai eteryje mąstyti (opera „Vanesa“). TV kanalų vadai daro nusikaltimą neprisikviesdami jo sau kad ir už didžiausią honorarą, nesuteikdami jam periodinės laisvės. Pamokytų ir tautą, ir mūsų tarybinio beasmenio stiliaus neatsikračiusius muzikologus. Dar didesnėmis muzikinėmis įžvalgomis pritrenkė, matyt, senas operomanas, psichoanalitikas Tomas Kajokas - tuo labiau kad sėdėjo studijoje ir komentavo šalia vienos pavyzdinės muzikologės (opera „Elektra“). Per grandiozinio pastatymo (ežero pakrantėje) operos „Rigoletas“ aptarimą pasigedau specialaus vien išorės, scenografijos vertintojo (gal kažkurio mūsų „Skrajojančio olando“ Klaipėdos elinge statytojo?). Vertingiausias man pasirodė kalbėjusiųjų nesusitarimas iš anksto - kiek­vieno nuomonė apie spektaklį buvo skirtinga, bet neišryškinta, senamadiškai porinama. Analizuodamas mūsų visai užmirštą „Halką“, moterų trio įsiaudrino ir sužadino apetitą. Nuostabu. Jų juodai raudonoje „uvertiūroje“ pasigedau nebent specifinių muzikinių akcentų - nuorodų, į ką ir kurioje operos vietoje atkreipti dėmesį.

 

Sausio pirmosios rytą atsidariusį paštą radau laišką iš Gyčio P.

Galinga užsklanda

Mus skiria nuo kito pasaulio;

Giliom raukšlėm viliodama,

Tarp jo ir mūsų uždanga sunki.

Osipas Mandelštamas

 

Traviata

Kai pandeminio vėjo gūsis

lyg Alfredas, priklaupęs Ramybės parke,

bučiuoja žvakelę ant Floros-Veronikos kapo,

užmarštim atsikrenkštęs, sugroja lemties motyvą

Muzikinį teatrą lyg surūdijusiu korsetu

apglėbusiais geležiniais pastoliais,

praslysta tarp Adelės ir Kipro namų Vydūno alėja,

sušiugždėdamas džiovos kamelijom puošta Violetos suknia,

pranyksta Kauno fortų kelio tamsoje, -

pakelkim pakelkime taurę linksmybių

naujagimėj šimtametės scenos tyloj!

-----

Gytis Padegimas

Kaunas, 2020 m. gruodžio 31 d.

literaturairmenas.lt

Komentarai
  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.

  • Trys vaizdai iš Baltijos vizualinio teatro vitrinos

    Stebiuosi estų neprisirišimu prie tradicinės dramaturgijos. Jų du spektakliai patenka į konceptualiojo teatro kategoriją, savo ansambliškumu mesdami iššūkį aktoriniam teatrui.

  • Gėlės ir žmonės: „Quanta“ ir „Requiem“

    „Quanta“ ir „Requiem“ laikosi saugaus atstumo nuo pasaulio blogio: abu kūriniai tik apmąsto, kaip paveikslėlį ar peizažą apžiūri istoriją ar istorijos galimybes, praėjusį ar gresiantį siaubą.