Neišnykstanti cirko magija

Aistė Verpečinskaitė 2021-01-15 7md.lt, 2021-01-08
Aino Mäkipää cirko centre „Cirko Sapiens“. Vytauto Paplausko nuotrauka
Aino Mäkipää cirko centre „Cirko Sapiens“. Vytauto Paplausko nuotrauka

aA

Su pirmojo Lietuvoje šiuolaikinio cirko centro „Cirko Sapiens“ vadove Monika Citvaraite-Lansbergiene bei trimis jo mokytojais, Suomijos cirko mokyklos SaSak (Salpaus Circus Artist Education) absolventais Kęstu Matusevičiumi (akrobatika), Aino Mäkipää (žongliravimas, vaikščiojimas ant lyno, kiniškas stulpas) bei Lyla Goldman (oro akrobatika) kalbamės virtualiai. Nors pasaulį surakinęs koronavirusas, laikas cirko centrui įkurti, anot pašnekovų, tinkamas: yra susidomėjusių žiūrovų, kurie nori mokytis, bei stipri cirko bendruomenė. Į „Cirko Sapiens“ kviečiami mokytis ir vaikai, ir suaugusieji, nes cirkas skirtas visiems ir visi gali jo išmokti. Cirke magija neišnyksta, laikui bėgant ji tik didėja ir stiprėja.

Kaip jums atrodo, kodėl Lietuvoje reikia šiuolaikinio cirko centro? Ar pastebėjote susidomėjimą šia meno šaka mūsų šalyje?

Monika Citvaraitė-Lansbergienė: Organizuodami cirko festivalį „Cirkuliacija“ matėme, kad šiuolaikinis cirkas traukia žmones, jie žavisi spektakliais, juos analizuoja ir po jų diskutuoja. Dažnai sulaukdavome klausimų, kur galima mokytis cirko, tačiau neturėjome ko pasakyti. Tikime, kad šiuolaikinio cirko centrui dabar tinkamas laikas - turime augančią cirko bendruomenę, vyksta festivaliai ir rezidencijos, žiūrovai susidomėję. Šioje srityje pasigendama tęstinės edukacijos - tiek vaikų, kaip būsimų cirko artistų, tiek ir suaugusiųjų, mėgėjų bei scenos menų profesionalų. Taip pat svarbu, kad Lietuvoje esantiems profesionaliems cirko artistams centras užtikrina galimybę treniruotis ir erdvę kurti, - kol kas jis toks vienintelis Lietuvoje, pritaikytas oro akrobatikai, čia taip pat galima praktikuoti kiniško stulpo discipliną.

Kęstas Matusevičius: Kadangi Lietuvoje pradeda atsirasti šiuolaikiniu cirku užsiimančių žmonių, reikia vietos, kur būtų įmanoma (tam reikia labai specifinių sąlygų) jį praktikuoti. Kai buvo atidarytas cirko centras ir paskelbta apie cirko pamokas, matėme, kad yra norinčiųjų, taip pat mes, cirko profesionalai, jame treniruojamės ir repetuojame.

Kaip karantinas paveikė jūsų mokyklos veiklą? Juk ką tik atsidarėte. Ar jau turėjote pirmų pamokų?

M. C.-L.: Veiklą pradėjome spalio pradžioje, po nepilno mėnesio turėjome nutraukti kontaktines pamokas dėl karantino. Puikiai supratome, kad laikas imtis tokios veiklos nebus patogus, - šiuo metu tęsiame ugdymo procesą kitais būdais. Nuo pat pradžių pajutome, kad atėjo labai norintys ir cirku besižavintys vaikai. Nors karantinas sustabdė pagrindines cirko centro veiklas, galiu pabrėžti, kad cirko mokytojai išnaudoja centro erdves. Cirko artistai („Kanta Company“, Džiugas Kunsmanas) tęsia kūrybinius ieškojimus, tad centras nenustojo būti erdve, skirta cirkui.

K. M.: Mes rengiame nuotolinius mokymus, kurdami pamokas jutubo platformoje, taip pat vedame individualias pamokas vaikams ir suaugusiems. Aišku, naudojame visas reikiamas saugumo priemones.

Aino Mäkipää: Negaliu sulaukti, kada viskas grįš į savo vėžes, ir kuo labiau laikysimės saugumo reikalavimų, tuo greičiau tai įvyks.

Kaip jūsų gyvenime atsirado cirkas? Kuo dabar užsiimtumėte, jei ne cirkas?

K. M.: Nebuvo taip, kad cirkas atėjo po kokio nors vieno įvykio. Būdamas ugnies šou artistu nemažai keliavau po cirko festivalius, dalyvavau cirko dirbtuvėse ir galiausiai sužinojau apie cirko mokyklas, kuriose cirkas ir atėjo į mano gyvenimą negrįžtamai.

Lyla Goldman: Vienaračiu dviračiu važinėti pradėjau dar darželyje. Sietle, kur užaugau, turime cirko mokyklą, užsiėmimus joje gimimo dienos proga man padovanojo giminaitis, taip ir prasidėjo. Jei atvirai, neįsivaizduoju ką veikčiau, jei nebūčiau cirke.

A. M.: Buvau labai aktyvus vaikas, man reikėjo kažkur išlieti energiją, o cirko mokykla atrodė puiki išeitis. Jei ne cirkas, turbūt užsiimčiau sportu arba studijuočiau istoriją, kultūrą, bet tai galiu padaryti vėliau, nes cirke su amžiumi vis sudėtingiau.

Kada patys pirmą kartą apsilankėte cirke? Kokie buvo įspūdžiai? Ar cirko magija neišnyko tapus šios srities artistais?

K. M.: Kai buvau mažas, nedaug atsimenu - šapito, dramblius ir gyvatę. Dalyvavo įspūdingi gyvūnai, bet nepamenu, kad po to būčiau norėjęs tapti cirko artistu. O magija nepradingo: cirkas toks įvairialypis, kad visada pamatysi ką nors įspūdingo, nematyto, stebuklingo.

L. G.: Nemačiau nė vieno cirko pasirodymo, kol pati nepradėjau tuo užsiimti. Manau, kai jau esi pats prisilietęs prie cirko, tai padidina, o ne sumažina magijos pojūtį. Tuomet gali suvokti, kiek tai reikalauja atsidavimo, tikslumo ir sunkaus darbo, kad neįmanoma būtų paversta įmanoma.

A. M.: Devynerių įstojau į jaunimo cirko grupę, kurioje praleisdavau didžiąją dalį savo laisvalaikio, tai buvo labai įdomi veikla, susiradau draugų. Po dešimties metų cirko, kaip hobio, pradėjau juo užsiimti profesionaliai. Cirko magiją jaučiu visada. Kuo daugiau pasirodau pati ir kuo daugiau stebiu kitų pasirodymus, tuo ji darosi stipresnė.

Kuo šiuolaikinis cirkas skiriasi nuo tradicinio? Kokie šiuolaikinio cirko aspektai neegzistuoja tradiciniame cirke ir atvirkščiai?

M. C.-L.: Šiuolaikinis cirkas siekia aukščiausių meno standartų, tai sintezė tokių meno rūšių kaip fizinis teatras, šokis, videomenas, netgi dailė. Šiuolaikinio cirko spektakliuose, nepaisant naudojamos disciplinos, kuriama veiksminė linija, ir nors dramaturgija, pagal kurią konstruojamas sceninis veiksmas, nebūtinai turi literatūrinį pagrindą, jai svarbūs dramai būdingi elementai (konfliktas, personažų augimas ar kitimas, atomazga).

K. M.: Tradiciniame cirke yra gyvūnų, o šiuolaikiniame nėra arba būna labai retai. Tradiciniame cirke svarbiausia triukai, numeriai sustatyti pagal juos: nuo lengviausio iki sunkiausio, o šiuolaikiniame cirke gali būti visaip, nors dažnai galima atrasti tą pačią sistemą. Tradiciniame cirke visuomet yra vedėjas, dar vadinamas cirko direktoriumi, o šiuolaikiniame nesu to matęs.

A. M.: Tiek tradicinis, tiek šiuolaikinis cirkas sukelia stiprias emocijas. Tačiau tradiciniame cirke labiau „žaidžiama“ pavojumi, baime, grožiu. Šiuolaikinis cirkas techniškesnis ir išraiškingesnis, jame dažnai galima matyti šokio elementų. 

Jūsų cirko mokykla atvira ir suaugusiems, ir vaikams. Ko žmonės galės išmokti lankydami „Cirko Sapiens“?

M. C.-L.: Į bendrą šiuolaikinio cirko programą kviečiami vaikai nuo penkerių metų, o suaugę žmonės - nesvarbu, ar turi patirties, ar pradeda nuo pagrindų - kviečiami mokytis atskirų disciplinų: oro akrobatikos (šilkai, trapecija, virvė), porinės akrobatikos, žongliravimo bei kiniško stulpo technikų, taip pat šiuolaikinio šokio. Tiek cirko, tiek šokio mokytojai ne tik treniruoja centro lankytojų kūną, bet ir siekia supažindinti su šiuolaikinio cirko kultūra, kontekstu, istorija.

K. M.: Pradedame mokyti nuo pagrindų, o tai yra fizinis pasirengimas - ne tik raumenų auginimas, bet ir savo kūno pažinimas ir supratimas, ką tu gali. Tai labai svarbu.

Ar gali cirko pamokas lankyti fiziškai neaktyvus žmogus? Ar kiekvienas gali išmokti būti cirko artistu? Ar tam reikia kokių specifinių savybių?

K. M.: Kiekviena disciplina turi savo reikalavimus. Svarbu specifiškai pasiruošti prieš užsiimant bet kokia iš jų. Kaip minėjau, nebandžiusius cirko mes pradedame mokyti nuo pagrindų, reikalingų kitoms disciplinoms. Taip - cirko artistu gali tapti bet kas.

L. G.: Cirkas skirtas visiems. Norint lankyti „Cirko Sapiens“ nebūtina siekti tapti profesionalu. Mes rengiame užsiėmimus įvairaus amžiaus, pasirengimo ir įvairių tikslų siekiantiems žmonėms. Nesvarbu, ar norite lankyti cirko pamokas kaip mankštą, ar svajojate būti profesionaliu cirko artistu. Sudėtingumo lygis priklauso nuo jūsų pačių, nuo to, ką norite pasiekti ir kokio cirko vaidmens savo gyvenime tikitės.

A. M.: Cirku gali užsiimti kiekvienas. Yra daugybė disciplinų, iš kurių galima rinktis, kiekvienas gali rasti sau tinkamiausią, kad išnaudotų savo stipriąsias puses. Iš pradžių svarbiausia net ne fizinis pasirengimas, o kūrybiškumas ir atvirumas naujiems dalykams. Žinoma, daugeliui disciplinų reikia stipraus ir sveiko kūno, bet su cirku tai galima pasiekti natūraliai ir dar linksmai.

Ar dažnai susiduriate su traumomis? Ar galima sakyti, kad cirkas - pavojinga meno šaka?

K. M.: Profesionaliu lygiu - taip, pavojinga. Cirko artistai turi daug ilgų, varginančių treniruočių, taip pat pasirodymų ir traumos dažniausiai patiriamos dėl nuovargio, kai pamiršti smulkmenas, atlikdamas sudėtingus triukus. Dėl to reikia žinoti savo ribas ir kada reikia sustoti pailsėti. Mes visada stengiamės treniruotis ne po vieną, bet dviese arba daugiau, kad būtume šalia, jei kas nutiktų, ir kartu vieni kitiems primintume, kad gal jau šiandien užteks ir metas pailsėti.

L. G.: Cirkas neabejotinai rizikingas, todėl ir žiūrėti jį taip nuostabu. Tačiau mes pasitelkiame daugybę priemonių, kad sumažintume traumas.

Skaičiau, kad kas keleri metai „Cirko Sapiens“ mokytojai keisis. Ar neprisirišate prie vietos, prie mokinių? Ar lengva palikti tai, ką susikuriate tam tikroje vietoje?

L. G.: Cirko artistai nori ne tik būti mokytojai, bet ir dalyvauti gyvuose pasirodymuose, tad tenka keliauti. O kuo daugiau gyvų pasirodymų bei gastrolių, tuo geresniais mokytojais tampame. Žinoma, prisirišame prie mokinių ir prie vietos. Bet nieko nėra nuolatinio, viskas keičiasi, tad puiku turėti tokią mokyklą kaip „Cirko Sapiens“. Cirko pasaulyje (bent jau JAV), atsisveikindami nesakome „viso“, sakome „iki pasimatymo kelyje“, tai reiškia, kad jei mes išvykstame - greičiausiai dar grįšime.

K. M.: Cirko profesija, kaip žinoma, priverčia daug keliauti, bet keliaudami mes visur sugrįžtame.

A. M.: „Cirko Sapiens“ - nuostabi vieta ir man labai patinka mano mokiniai. Jaučiu, kad visada esu čia laukiama, tad nenoriu įsivaizduoti, jog palieku šią vietą ir niekada negrįšiu. Mokiniams naudinga, kai mokytojai keičiasi, jie pamato skirtingus požiūrio taškus ir išmoksta skirtingų cirko disciplinų.

Tai kodėl žmonės turėtų lankyti „Cirko Sapiens“ centro pamokas?

M. C.-L.: Mūsų komanda tiki, kad cirkas skirtas visiems, todėl ir pasirinkome tokią veiklą - kviečiame susipažinti ir pamilti šiuolaikinį cirką. Mokydamiesi cirko pažįstame savo kūną, tampame labiau pasitikintys savo galimybėmis, lankstesni ir atviresni. Mokytis gali visi - visai nesvarbu, ar turi fizinį pasirengimą, ar tai bus pirmieji bandymai. Jei kalbame apie vaikus, didžiausia nauda atsiskleidžia per kūrybinę raišką - cirkas yra meno forma, taip pat fizinės ir psichinės stimuliacijos būdas. Mokantis šiuolaikinio cirko vaikui leidžiama būti kūrybingam, tyrinėti ir išreikšti save taip, kaip jis iki šiol negalėjo.

K. M.: Cirkas yra smagus būdas būti fiziškai aktyviam, draugiška bendruomenė ir galimybė visuomet išbandyti ką nors naujo.

A. M.: Cirkas gali labai daug išmokyti apie save patį ir apie kitus. Cirkas gali būti įkvepianti veikla ar net gyvenimo būdas.

Dėkoju už pokalbį.

7md.lt

Salonas