2016-ųjų Europos teatro premijos laureatas - Švedijos choreografas, Europos šiuolaikinio šokio meistras Matsas Ekas. Premija jam bus įteikta rytoj Rumunijos mieste Krajovoje, kur šią savaitę vyksta 10-asis tarptautinis Shakespeare´o festivalis.
Matsas Ekas, kaip rašoma Europos teatro premijos komiteto pranešime, savitai interpretuoja baleto klasiką, į kurią įterpia šiuolaikinį šokį ir dabarties pulsą. Debiutavusiam ir daugiausiai dirbusiam Cullberg Ballet teatre, Matsui Ekui pavyko rasti subtilią akademinės tradicijos, individualios kūno kalbos ir ir originalaus šiuolaikinio šokio sąveiką. Jo klasikinių baletų perskaitymui būdingas polinkis į absurdą, groteską, parodiją.Tarp žymiausių Matso Eko kūrinių - „Žizel” (1982), „Gulbių ežeras” (1987), „Karmen” (1992), „Miegančioji gražuolė” (1996), tapę kultiniais baletais. Matsas Ekas yra dirbęs su daug žymių šokėjų , tačiau daugiausiai baletų jis statė savo žmonai Anai Lagunai ir broliui Niklasui Ekui.
Šių metų pradžioje 70-metis choreografas Paryžiuje viešai pareiškė,kad pasitraukia iš aktyvios kūrybos, be to, jis nutarė nebeleisti šokti savo kūrinių.
„Paskutinis choreografo Matso Eko šokis,“ - ta proga sausį pareiškė France Musique. „Didis švedų choreografas Matsas Ekas palieka sceną po penkiasdešimties kūrybos metų,“ - antrino Les Echos. „Choreografas atšaukia savo spektaklius,” straipsnyje, pavadintame „Matsas Ekas: atsisveikinimo šokas“, rašė Le Figaro.
Sprendžiant iš šių ir kitų sausį paskelbtų straipsnių išeitų, kad Europos šokio legenda daugiau nebekurs ir iš įvairių pasaulio teatrų repertuarų pašalins jau pastatytus savo spektaklius, pastebėjo nytimes.com.
Programą iš trijų šio choreografo baleto spektaklių, pavadinta „Nuo juodos iki mėlynos“, sausio vidury užbaigusią trumpą peržiūrą Paryžiaus Eliziejaus laukų teatre, lydėjo gausiai iliustruota brošiūra, kurioje peržiūros spektakliai apibūdinti kaip choreografo atsisveikinimas su žiūrovais. Brošiūroje taip pat pažymėti svarbiausi Matso Eko darbai ir pagrindiniai interpretatoriai, tarp kurių jo žmona Ana Laguna ir balerina Sylvie Guillem.
Šokio gerbėjai socialiniuose tinkluose į šią žinią reagavo su nuostaba ir nerimu. „Matsas Ekas išeina į pensiją ir iš visur atšaukia savo spektaklių autorines teises?! Tai didžiulė netektis!” Twitter´yje rašė šokių mokytojas Ianas Parsonsas. Pasak šokio kritiko Davido Jayso, tai: „Netikėta ir liūdna.“
Programą „Nuo juodos iki mėlynos“ sudarė du dešimtajame dešimtmetyje Matso Eko pastatyti spektakliai „Ji buvo juodaodė“ ir „Solo dviems“, be šių - naujas jo kūrinys „Kirvis“, kurį atliko Ana Laguna bei daug metų su choreografu bendradarbiaujantis Yvanas Auzely. Prieš šiuos spektaklius duotame interviu Matsas Ekas kiek plačiau paaiškino savo apsisprendimo motyvus.
„Žurnalistai vadina tai mano atsisveikinimu, bet aš dar nesakau sudie, - sakė choreografas, - per ateinančius dvejus metus ruošiuosi sustabdyti savo kūrybinę veiklą. Tokį sprendimą priėmiau norėdamas išeiti iš užburto darbų rato ir pajusti, ką reiškia, kai gyvenimas nėra suplanuotas į priekį“. Jis pridūrė: „Jeigu po šios patirties dar norėsiu grįžti prie įvairių scenos meno formų, tai ir grįšiu. O jei ne, tai ne“.
Matsas Ekas, geriausiai žinomas dėl savo originalių baleto klasikos interpretacijų, tarp kurių „Žizel“, „Miegančioji gražuolė“ ir „Gulbių ežeras“, priklauso Švedijos šokio elitui, priminė nytimes.com. Jo mama, choreografė novatorė Birgit Cullberg, 1967 m. įkūrė baleto teatrą Cullberg Ballet. Tėvas - garsus aktorius Andersas Ekas, vaidinęs ne viename Ingmaro Bergmano filme.
Savo karjerą Matsas Ekas pradėjo kaip teatro režisierius. Šokti pradėjo tik 27-erių. Kaip sako jis pats, „mano mama man pasiūlė kontraktą dėl grynai šeimyninių priežasčių.“
Matsas Ekas beveik iškart ėmėsi choreografijos ir netrukus išgarsėjo dėl neįprastų judesių, kurių žemiškumas puikiai dera su fiziniu humoru, baleto preciziškumu bei lankstumu. Choreografas neabejingas socialinėms ir psichologinėms temoms. Jo spektaklyje „Žizel“ pagrindinė herojė bei miško dvasios vilisos - psichiatrinės ligoninės pacientės.
Savo interviu Matsas Ekas pabrėžė, kad jo tikrai neištiko kūrybinė krizė. „Galbūt tiesiog nebenoriu tiek dirbti“. Jis pridėjo, kad sprendimas neleisti trupėms atlikti jo spektaklių nėra galutinis, bet choreografas turėjo jį priimti, kad galėtų visiškai pailsėti nuo darbų, nes iki šiol jis stengėsi prižiūrėti visame pasaulyje statomus savo darbus. „Net jei ir nekuriu naujų spektaklių, turiu skirti daug laiko ir energijos, jei noriu, kad viskas vyktų sklandžiai“.
Europos teatro premiją įsteigė speciali Europos sąjungos komisija. Ši premija teikiama kasmet nuo 1986 metų. Šiuo metu tai 60 000 eurų. Europos teatro premijos laureatais yra tapę Ariane Mnouchkine, Peteris Brookas, Giorgio Strehleris, Heineris Mülleris, Robertas Wilsonas, Luca Ronconi, Pina Bausch, Levas Dodinas, Michelis Piccoli, Haroldas Pinteris, Robertas Lepage´as, Peteris Zadekas, Patrice´as Chéreau, Krystianas Lupa, Peteris Steinas.
Išvertė Judita Gliauberzonaitė