Nuo scenos – esminių klausimų ataka

Rūta Oginskaitė 2014-01-29 Menų faktūra, lrytas.lt

aA

Kas pagal Eimunto Nekrošiaus „Jobo knygą" yra Dievas, Šėtonas ir Žmogus - aukštesnės jėgos ir auka ar lygūs partneriai?

„Jobo knyga" - Senojo Testamento tekstas apie tikėjimo išbandymą. Jobas neišsižada Dievo net viską praradęs ir labiausiai kentėdamas. Bet E.Nekrošiaus kūrinys turbūt nėra vien apie tikėjimo teigimą. Premjerą, įvykusią „Menų spaustuvės" Juodojoje salėje, aptarėme su teatrologe Elona Bajoriniene.

Elona Bajorinienė. E.Nekrošius nuolat dirba su itin sunkiais, sudėtingais klasikiniais tekstais, kur gvildenami pagrindiniai filosofiniai klausimai: kas yra kūryba, kiek Dievo duota, kas yra Dievas apskritai, ką žmogus veikia šiame pasaulyje.

Žiūrint į viešą Lietuvos kultūrinį gyvenimą, tokiomis kategorijomis sau leidžia „prabangą" mąstyti tik dvasininkai ir kūrėjai, dar filosofai. Klausimą, ko vertas žmogaus gyvenimas, teatre  kelia ne vienas režisierius, bet taip užsispyrusiai ir primygtinai  -  tik E.Nekrošius.

Su „Jobo knyga" jis atėjo į kamerinę sceną ir bendrauja per vaidinimo vakarą su pora šimtų žiūrovų. Tai E.Nekrošiaus teatro gyvybingumo išbandymas. Kad pasakytų, kas rūpi, režisieriui šįkart užteko nepilnų dviejų valandų - kaip „Pirosmani, Pirosmani..." ar „Kvadrato" atveju.

Pagal jėgą ir įtaigumą „Jobo knyga" man daro stipresnį įspūdį, nei keletas paskutiniųjų „plačiaformačių" E.Nekrošiaus darbų  - daugiavalandiniai  spektakliai, sudėtingiausi pasakojimai didelėje scenoje.

R.O. Spektaklio pradžioje Jobo istoriją - kaip Dievas, paakintas Šėtono, atėmė iš padoraus, dievobaimingo žmogaus gausią šeimą, turtą, ir sveikatą - išgirstame tris kartus. Ją papasakoja Dievas (Salvijus Trepulis), Šėtonas (Vygandas Vadeiša) ir pats Jobas (Remigijus Vilkaitis).

Dievas pasakoja temperamentingai. Šėtonas - šelmiškai ir su pietietišku akcentu. Jobo intonacijoje esama išdidumo, pasitikėjimo savimi.  Ką tokia triguba įžanga suteikia vaidinimui?

E.B. E.Nekrošiaus „Jobo knygoje" jie visi trys vienodai svarbūs veikėjai. Trys spektaklio stulpai, kurie ir „įkalami" iš karto. Likusieji keturi veikėjai - tiesiog pagalbininkai.Tie trys monologai vienas po kito nustato  žaidimo taisykles - debatų erdvę. Puikus pirmasis Dievo monologas pradeda spektaklį kaip patrankos šūvis. Energingai gestikuliuodamas, S.Trepulio Viešpats pasakoja Jobo istoriją tarsi dalyvautų karštame ginče.

Publikai nespėjus atsikvėpti ataką perima Šėtonas - juodas, gražus, suktas ir ne mažiau stiprus gundytojas. Su raiščiu ant kojos ir rankos bei tokia pačia „raiša" (dėl akcento), bet įtaigia ir argumentuota kalba. Ne veltui jis už nugaros  nešiojasi kastuvą. Tai jo, duobkasio, kupra ir uodega. Tada į ginčą stoja Jobas, ir prasideda žutbūtinė kova - tikrasis išbandymas.

R.Vilkaičio Jobas - turbūt geriausias vaidmuo jo ligšiolinėje kūryboje. Šitą viršūnę galėjo pranašauti jo suvaidintas Popiežius „Dieviškojoje komedijoje", nedidelis, bet labai ryškus epizodas, kai aukščiausią bažnyčios hierarchą sutrypia jo pamokslo neįtikinta minia.

Jobas - smulkaus sudėjimo žmogus. Doras, tvarkingas šeimininkas, kurio namus ir darnų pasaulį šapais išnešioja Šėtono siųstas juodasis angelas. Jobo kančia supulsuoja visame kūne, atrodo, kad prie jo prisilietęs nudegsi. Jo krūtinę supančiojęs elektros lempučių „šarvas"  - nuostabi šiuolaikinio žmogaus karščiuojančios sąmonės metafora. Žybsnių raizgalynė dirgina žmogų, užvaldo ir ardo iš vidaus.

Be galo didelės Jobo akys sklidinos nuostabos ir klausimo - kodėl tai vyksta su juo. Tokių kančios pripildytų akių neteko matyti jokiame kitame R.Vilkaičio vaidmenyje. Šilto ir šalto matęs subrendusio žmogaus veidas kartais tampa naivus ir gudrus kaip vaiko, kai nori prasmukti pro užtvertą stalo angą ir užsispyręs kasa savo gyvenimo tunelį, kurio gale, Šėtonui ir Dievui susimokius, laukia aklina tamsa. 

R.O. O gal jie visi - kaip vaikai? Dievas, Šėtonas ir Jobas sužaidžia Jobo istoriją. Ir todėl visi bendrauja kaip lygūs. Detalė: Dievas tampo Jobą už diržo, rodydamas savo galią, ir Jobas griebia Dievą už diržo. Kas, kad nepakelia. Bet parodo, kad jo nepagąsdinsi.

Ir su dekoracijomis čia elgiamasi kaip žaidime. Žaiskim, kad du rąstai - namas. Žaiskim, kad po rašomuoju stalu - tunelis, kuriame ieškosim šviesos. Žaiskim, kad lempučių girlianda Jobui ant kaklo - pati kančia, o kai žaidimą baigsime - išmesime tas lemputes kaip paprasčiausias šiukšles. Ir Dievas kaip koks scenos darbininkas ištraukia girliandos laidus iš įtampos šaltinio.

E.B. Šitame spektaklyje iš tiesų matyti panašūs primityvistiniai sprendimai kaip Larso von Triero filme „Dogvilis", kur ant paviljono grindų buvo kreida nupieštos gatvės, namų linijos, o tame sąlygiškame miestelyje vyko rimtos žmonių dramos.

„Jobo knygoje", kaip ir kituose  E.Nekrošiaus spektakliuose, scenografija minimali, surinkta iš skirtingos prigimties daiktų. Bet čia nėra niekas paprasta, tai ženklų teatras. Šįkart  E.Nekrošius su nuolatiniu scenografu Mariumi Nekrošiumi iš savo režisūrinio teatro „kaladėlių" pastato Uzo šalį, kurioje gyvena žmogus, vardu Jobas. Išdėlioja scenoje saulės kolektorius, ant jų nubraižo žemėlapius su jūrinių kelių punktyrais, ir šios užuominos paverčia spektaklio erdvę mitine senojo pasaulio žeme.  

Greta nuorodų į saulės alinamą šalį - masyvus rašomasis stalas. Kaip išminties, intelekto, kūrybos, apmąstymų ir susikaupimo, atsparumo ženklas. Iš jo stalčių pasiuntiniai grakščiai sudėlioja-išaugina pažinimo ar pasaulio medį, dar vieną puikią E.Nekrošiaus teatro metaforą.

R.O. Tai „Jobo knygos" režisieriaus darbo stalas.

E.B. Visai nenuostabu. O iš tikrųjų - koks skirtumas, kieno. Tas daiktas tebėra užsilikęs ne vienuose vyriausiųjų inteligentų namuose, jis virtęs epochos ženklu. Kaip ir rąstai, nuolat atsirandantys E.Nekrošiaus spektakliuose, byloja apie gilų prigimtinį, archetipinį ryšį su žeme.

E.Nekrošiaus pasaulėvaizdyje žmogus yra neatsiejama gamtos dalis, todėl namas „Jobo knygoje" susideda iš medžio ir iš žmogaus - Jobas yra tokia pati savo namo nešančioji siena, kaip ir rąstas. Pastatas be žmogaus - ne namai. 

R.O. Senojo testamento knygoje Jobui viskas sugrąžinta - ir sveikata, ir šeima, o turtai padvigubinti. Ir jis gyveno 140 metų. Nes įrodė Dievui savo tikėjimo tvirtumą.

E.Nekrošiaus spektaklio finale Jobas stovi tarp Dievo ir Šėtono. Jie atrodo kaip viena kompanija. Nėra skriaudikų ir aukos. Jobo nesugniuždė tas „žaidimas" , kurį jie ką tik visi sužaidė. Turtai? Šeima? Iš Šėtono Jobas gauna obuolį, o iš Dievo - peilį, ir padalina obuolį per pusę.

E.B. Ir godžiai valgo abi obuolio dalis, dalindamas nuodėmės vaisių ištiestoms aplinkinių rankoms. Biblijoje obuolys yra Adomo ir Ievos istorijos dalis, jis ženklina žmogaus išvarymą iš rojaus. Taip R.Vilkaičio Jobo išbandymai E.Nekrošiaus spektaklyje virsta žmonijos istorija.

Dievo, Šėtono ir Žmogaus debatuose nėra laimėtojo. E.Nekrošiaus spektaklis - ne apie tikėjimą, o apie Dievo, Šėtono ir Žmogaus kovą.

Kūrybinių pašnekovų šia tema Lietuvoje nerasi. E.Nekrošiaus „Jobo knyga"  turi sąsajų su Romeo Castellucci spektakliu „Apie Dievo sūnaus veido koncepciją", kurio finale ties Kristaus veidu išsišviečia užrašas „Tu (nesi) mano ganytojas".

R.Castellucci spektaklis baigiasi atviru klausimu. Atsakymo į jį kiekvienas turi ieškoti asmeniškai. Jis priklauso nuo žmogaus apsisprendimo.

E.Nekrošiaus spektaklio finalo mintis panaši. Jobas yra dvilypis, nepasirinkęs tarp Dievo ir Šėtono. Jame yra ir šviesos, ir tamsos.

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.