„Monobaltijos“ galerija: de Sadas, Vertinskis, Kvazimodas

Vaiva Grainytė 2012-05-12 Menų faktūra, 2012 05 12
Pipas Uttonas – Kvazimodas. „Monobaltijos“ archyvas

aA

Trečiasis tarptautinis vieno aktoriaus festivalis „Monobaltija" sukelia savotišką déjà vu: šmėžuoja tie patys, užpernykštėje antrojoje „Monobaltijoje" pamatyti žiūrovų ir žiuri komisijos veidai, jaučiamas tas pats Kauno kamerinio teatro vadovų ir festivalio organizatorių - Aleksandro ir Stanislovo Rubinovų - rūpestingumas, gebėjimas kontroliuoti ir prižiūrėti visus renginio „kampus" (vienu metu spėjama ir pajuokauti, ir  festivalio svečius apšokinėti, ir konferansjė pareigas atlikti), vertėjauja ta pati aktorė Asta Steponavičiūtė, teatro kavinėje vakarais vykstančiose kritikų ir kūrėjų diskusijose „dalyvauja" tos pačios vaišės. Vėl gegužės žiedais ir žaluma apsipylęs Kaunas. Jautiesi patekęs į jau pažįstamos šeimos organizuojamą šventę, kamerinio festivalio tęsinį, prasidėjusį prieš dvejus metus: neformali atmosfera,  proga paviešėti unikalaus žanro - monospektaklio - teritorijoje. Štai ir atsakas jauniesiems Kauno teatro kritikams, teigusiems, kad šiame teatre „nieko nevyksta". Taigi vyksta.

Baltijos jūros valstybes suburianti festivalis „Monobaltija", užpernai pasikvietęs prie Baltijos priėjimo neturinčią Vengriją (kaip tyčia aktoriaus Peterio Schererio monospektaklis „Klamo karas" tapo festivalio laureatu - pelnė pirmąją vietą), šiemet padarė išimtį Moldovai, Graikijai ir Jungtinei Karalystei. Pasak „Monobaltijos" direktoriaus Aleksandro Rubinovo, festivalio programa ruošiama visus metus; būsimi svečiai „medžiojami" įvairiausiais būdais: dairomasi po festivalius, pasikliaujama ankstesnių „Monobaltijos" dalyvių rekomendacijomis, peržiūrima video medžiaga. Visgi didžiausias dėmesys, esą, skiriamas meninei monospektaklio kokybei.  „Kokybė", ko gero, subjektyvi kategorija ir ne visada leidžiasi nustatoma per atstumą ar vaizdo kasetę. Todėl praėjus trims intensyvioms festivalio dienoms jau teko patirti lūkesčių ir pažadų prasilenkimą su realybe. Visgi festivalio programa tik įpusėjo: viltis, kuri sakoma, būna kvailių motina ir miršta paskutinė.

Į Kauno mero įgaliotinio „atidarytą" festivalio sceną  (simboliškai iššauta iš žaislinio pistoleto) pirmiausiai žengė šiuo metu Graikijoje gyvenančio, per kelias valstybes kuriančio, Cezario Graužinio 2010 m. „Eksarcheion" teatre (Atėnai) kartu su aktore Maria Papadopoulou  pastatytas monospektaklis „De Sadas - Žiustinai". „Monobaltijos" publika turėjo išskirtinę progą pamatyti pagaliau iki Lietuvos atkeliavusį režisieriaus darbą. Spaudos konferencijos metu trumpai pasisakęs Graužinis teigė, jog monospektakliui režisierius nereikalingas. Mono žanras - tai dovana aktoriui, galimybė atsiskleisti jo įvairiapusiškumui. Tad Graužinio pagal de Sado kūrinius parašyta pjesė „De Sadas - Žiustinai", skirta jo bendražygei, gerai pažįstamai ir mylimai aktorei -  Mariai Papadopoulou. Ilgas ir tirštas Graužinio pjesės tekstas, kupinas desadiško sąmojo, nonkonformizmo,  sodomiško siurrealizmo ir juodojo humoro, sklandžiai „teka" neteatrališka, subtilia, žodžiui jautria, aktore. Ji scenoje tampa Švietimo epochos filosofo ir maištininko - markizo de Sado - mediumu. Papadopoulou, vilkinti stilizuota XVIII a. sunkia, „mūvinti" ilgus juodus nagus (vizualus ekscentriškojo bepročio atitikmuo), taikosi į nekaltos mergaitės - Žiustinos, kurios vaidmenį atlieka publika - dorovę. Sumanytas kaip apolitiško ir inertiško adresato provokacija, monospektaklis tampa valanda geros dramaturgijos ir pažinties su charizmatiška aktore. Regis, didesnio sukrėtimo nepatyrusi „Monobaltijos" Žiustina, t.y. žiūrovai - pakyla ir eina toliau prie savo dorovingų reikalų.
 
Rafinuotą, filosofinę, de Sado-Papadopoulou-Graužinio dionisijų puotą pratęsė įvairiuose Štutgarto teatruose dirbantis aktorius Aleksejus Borisas. Monospektaklis pagal Aristofano komediją „Lysistratė" (režisierius Christos Nikopoulous), nors ir vaidinamas vokiečių kalba, be titrų, netrukdo perskaityti pagrindinės spektaklio idėjos. Aktoriaus Boriso prigimtinės savybės - vitališkumas, „žemiška" kūno konstitucija, judri mimika ir plastika, regis, pritaikytos  perteikti antikinės komedijos siautuliui. „Lysistratės" veikėjų gausa, masinės scenos, choro pasirodymai  susintetinami į nepertraukiamą pantomimos ir staigaus persikūnijimo numerį: provokuodamas žiūrovo juoką, aktorius per minutę keičia vieną personažą kitu, „pasigeria" nuo menamo vyno ir vėl „išsiblaivo". Juokinga, ar ne - asmeninis žiūrovo reikalas, tačiau Dioniso kompanionai - satyrai - Borisui per petį patapšnotų.

Antrąją festivalio dieną žiūrovai gyvai reagavo į švedų aktoriaus Hanso Nybergo monospektaklį „Dievo klounas" (režisierius - Ulfas Evrenas ir Hansas Nybergas). Gatvės festivalių, viduramžių turnyrų ir privačių vakarėlių dalyvis, aktorius-mėgėjas Nybergas moka bendrauti su publika - neišrankiais, paprastais, gerai nusiteikusiais žmonėmis. „Dievo klouno" siužetas - italų legenda paremtas pasakojimas apie klajojantį našlaitį, tapusį visus žavinčiu gatvės aktoriumi, tampa dingstimi įvairių aikštės  pokštų demonstravimui. Todėl Nybergas daro tai, ką moka geriausiai: žvairuoja akimis, žongliruoja kamuoliukais arba iš pirmoje eilėje sėdinčio žiūrovo vešlių plaukų „kupsto", išraukia servetėlę.

Tolimasis „Monobaltijos" svečias iš Moldovos - aktorius Jurijus Andriuščenko - su monospektakliu „Aleksandras Vertinskis. Viešpaties puota..." - kol kas nepralenkiamas įpusėjusio festivalio „topas". Spektaklis, po kurio išeinama mintyse apraudant veltui sugaištą laiką. Čechovo Valstybinio rusų dramos teatro, įsikūrusio Kišiniove, žvaigždė Andriuščenko scenoje įkūnija rusų estrados legendą, poetą ir kabareto artistą Aleksandrą Vertinskį. Olgos Gavriliuk parašytas muzikinės-poetinės išpažinties scenarijus paremtas žiūrovų nostalgijos sužadinimo ir patetiško jausmingumo logika: pora sakinių apie po pasaulį blaškomo dainininko Tėvynės („Matuškos Rosijos") ilgesį ir - daina. Pora sakinukų apie audringą, persmelkiantį įsimylėjimą - ir daina. Ir taip beveik tris valandas. Sakykim, esu nekompetentinga nostalgijos ir rusų estrados srityje, ką aš, „Depeche Mode" epochos vaikas, galiu suprasti apie Vertinskį... Tačiau nereikia būti „Rusijos Pjero" gerbėju, kad suprastum: Andriuščenkos patosiškai traukiami šlageriai nė trupučio neprilygsta originalui.

O kaip reaguoti, kai literatūrinis herojus  nusileidžia tiesiai iš knygos puslapių? Ką daryti, kai vaizduotėje gyvenančiam herojui liepiama nutilti ir po nosimi pakišamas originalas, į kurį dar pirštu pabaksnojama? Monospektaklių meistras ir dramaturgas britas Pipas Uttonas į Lietuvą pasirinko atvežti pagal Viktoro Hugo romaną „Paryžiaus katedra" pastatytą spektaklį „Paryžiaus katedros kuprius". Po festivalius daug keliaujantis ir kryptingai su šiuo žanru dirbantis Uttonas „specializuojasi" įžymybių įasmeninimo srityje („Adolfas", „Beikonas", „Čaplinas", „Dikensas", „Čerčilis" etc - jo repertuaro spektakliai). Aktorius Kvazimodo lūpomis pasakoja nemylimo, visų atstumto kupriaus dramą. Kvazimodui ir kalbėti nereikia - sėdi jis prieš mus, palinkęs prie mirusios Esmeraldos kapo: aktorius pusę veido apsiklijavęs „supūliavusios", ruplėtos odos imitacija, prie nugaros pritvirtinta pūpso kupra. Rūbai bjaurūs - nudrengti, murzini. Personažas švepluoja, klibikščiuoja. Užtenka tik žvilgtelėti į išorinį, natūralistinį veikėjo pavidalą, kad perskaitytum pagrindinę spektaklio mintį. Poetiškas, vietomis tragikomiškas monologas apie beviltišką kupriaus vienatvę tampa įkyriu priminimu „Mane mylimoji Esmeralda atstūmė, nes aš bjaurus" ir primygtiniu reikalavimu užjausti.

B.d.

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.