NDA´12: kitoniškumo tapatybės

2012-04-24 Menų faktūra
„Krétakör“ teatro herojė. NDA archyvas

aA

Gegužės 15-21 d. keturioliktą kartą žiūrovus pakvies tarptautinis teatro festivalis „Naujosios dramos akcija". Visus festivalio programos renginius sieja dėmesys kitoniškumui - tam, kas išsiskiria iš daugumos ir yra individualu, nepakartojama. Kitoniškumas provokuoja naujai pažvelgti į pasaulį. Tai gali būti poelgis, keičiantis nusistovėjusias vertybes, naujas požiūris į aplinką ir visuomenę arba pamirštas išgyvenimas, kuris sužadina kolektyvinę atmintį. Tuo pasižymi NDA´12 rodomi ir pripažintų šiuolaikinio teatro kūrėjų vengro Árpádo Schillingo, latvio Alvio Hermanio, lenko Krzysztofo Warlikowskio, ir jauno norvegų menininko Amundo Sjølie Sveeno darbai. Kitoniškumas išreiškia tapatybę. Neretai individas priverstas ją ginti nuo aplinkos, šeimos ir visuomenės. Apie tai vis drąsiau prabyla lietuvių teatras. Pavyzdžiai - festivalyje pristatomi naujausi jo spektakliai.

NDA´12 gegužės 15 d. pradės provokuojantis norvego Amundo Sjølie Sveeno paskaitos žanro spektaklis „Norvegijos kelias - įžanga į „Nafta-menui" programą" ir  legendinis Alvio  Hermanio spektaklis „Sonia". „Norvegijos kelias" - tai meninė akcija, verčianti susimąstyti apie kultūros politikos paradoksus net tokiose civilizuotose šalyse, kaip Norvegija. Vienas garsiausių viduriniosios kartos Europos režisierių Hermanis spektaklį „Sonia" sukūrė 2006-aisiais, kai dar nedarė brangių pastatymų didžiausiuose Europos teatruose. Tačiau būtent šis, Naujajame Rygos teatre rusų kalba sukurtas kamerinis darbas Hermaniui atvėrė jų duris ir taip pat naujus „atminties teatro" horizontus. Suvaidinta daugelyje pasaulio scenų ir pelniusi aibę apdovanojimų, „Sonia" įkūnija vieną pagrindinių Hermanio kūrybos credo: „Jei žiūrovas šypsosi, nors tuo pat metu jo akyse ašaros, reiškia, teatras palietė patį jautriausią dalyką šiame pasaulyje - žmogaus sielą".

Kitaip atmintį teatre interpretuoja lietuvių režisierius Agnius Jankevičius vienoje  naujausių Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) premjerų „Akmuo". Pristatant šį spektaklį greta „Sonios", NDA´12 siūlo žiūrovams susipažinti su skirtingais būdais interpretuoti istorinę atmintį šiuolaikiniame teatre.

NDA nuo seno bendradarbiauja su lietuvių publikai pažįstamu (spektakliai „Baalas", „Juoda šalis", „Žuvėdrė", „hamlet ws") vengrų režisieriumi Árpádu Schillingu ir jo vadovaujamu teatru „Krétakör". Per pastaruosius trejetą metų šis, didžiausią tarptautinį pripažinimą pelnęs Vengrijos teatras, išgyveno didelius pokyčius. Naują „Krétakör" ideologiją įkūnija trejus metus kurtas jo projektas - „Krizės trilogija". Visuose trilogijos dalyse (filme, operoje ir spektaklyje) vaizduojamos trijų vienos šeimos narių (vaiko, tėvo ir motinos) krizės istorijos, per kurias siekiama atskleisti skaudžias šiuolaikinės visuomenės problemas.  „Krizės trilogija" - tai tarpdisciplininis projektas-forumas, keliantis ateinančioms kartoms aktualius  klausimus. NDA´12 pristatys dvi trilogijos dalis - filmą „JP.CO.DE" ir spektaklį „Dvasininkė".  „JP.CO.DE" sukurtas 2011 m. bendradarbiaujant su Prahos kvadrienale ir tapo vienu jos įvykių.  Paskutinėje „Krizės trilogijos" dalyje,  polemiką Vengrijoje sukėlusiame Schillingo spektaklyje „Dvasininkė", dalyvauja profesionalūs aktoriai ir 20 vengrų paauglių iš Rumunijos. „Dvasininkė" šįmet taip pat bus rodoma prestižiniuose tarptautiniuose Vienos ir Briuselio festivaliuose.

„Krizės trilogija" siūlo novatorišką meninio bendravimo su paaugliais būdą. Panašia kryptimi eina ir LNDT spektaklio „Šitas vaikas" kūrėjai. Todėl jo pristatymas greta „Krétakör" pasirodymo turėtų padėti patiems kūrėjams geriau pažinti vieniems kitų ieškojimus, o publikai - susidaryti pilnesnį vaizdą apie naują socialinio teatro kryptį. 

Lietuvos nacionaliniame dramos teatre pernai vykusio atnaujinto festivalio „Versmė" rezultatai - du naujų lietuviškų pjesių pastatymai, kurių premjeros pristatomos NDA´12 programoje. Gabrielės Labanauskaitės „Raudoni batraiščiai" (režisierė Yana Ross) ir Teklės Kavtaradzės „Namisėda" (režisierė Gabrielė Tuminaitė) - tai du skirtingi požiūriai į jauno žmogaus pastangas būti pačiu savimi ir iš to kylančias kitoniškumo, pasirinkimo bei tapatybės dramas.

NDA´12 baigs vakaras, skirtas lenkų režisieriaus Krzysztofo Warlikowskio spektakliui „(A)pollonia". Jame bus parodytas specialus spektaklio videoįrašas, darytas Avinjono festivalyje Popiežių rūmų kieme, ir dokumentinis filmas apie „(A)pollonios" kūrimą. Vakarą ves ilgametis Warlikowskio spektaklių bendraautorius dramaturgas Piotras Gruszczynskis. Šis epinis vieno originaliausių šiuolaikinių Europos režisierių spektaklis tapo bene didžiausiu pastarųjų metų lenkų teatro įvykiu. Jungdamas antikinius ir šiuolaikinius tekstus, Warlikowskis „(A)pollonijoje" siekia atskleisti daugialypę aukojimosi reikšmę žmonijos istorijoje. Mitologinės Dievų nulemto aukojimosi istorijos spektaklyje persipina su XX amžiaus Holokausto patirtimi.

NDA inf.

Naujienos