
Lietuvių dainininkas Kostas Smoriginas Milano teatre „La Scala" debiutinį vaidmenį „Don Žuane" kūrė su iškiliausiomis pasaulio operos asmenybėmis.
31 metų bosas baritonas K.Smoriginas sausio mėnesį keturis kartus pasirodė pirmojoje šį sezoną „La Scala" premjeroje - Wolfgango Amadeaus Mozarto operoje „Don Žuanas".
Spektaklį pastatė „La Scala" muzikos direktorius Danielis Barenboimas ir vienas įdomiausių muzikinio teatro režisierių, „La Scala" senbuvis kanadietis Robertas Carsenas. Už bilietus į premjerą turtuoliai suplojo po 2 tūkst. eurų.
Ne tik italų melomanams, bet ir milijoninei pasaulio kino teatrų auditorijai parodytas spektaklis sukėlė nemažą šurmulį meno pasaulyje. Mat jo kūrėjai klasikos šedevrą pavertė stilinga socialine studija, kurios kritikos objektas - ties ekonomikos kracho slenksčiu atsidūrusi italų visuomenė.
Būtent į ją Komandoras kreipiasi spektaklyje tiesiog iš prezidento ložės teatro balkone, o finale į pragarą nugarma ne ištvirkėlis Don Žuanas (Peteris Mattei), o jį išauginusi bendruomenė - dūmų debesys aptraukia žiūrovų salės atvaizdą veidrodinėje sienoje.
Plojo ir artimieji
„Repetuodami operą tikėjomės paties puikiausio rezultato, o po premjeros buvome pasirengę drastiškai reakcijai, - prisiminė valstiečio Mazeto vaidmenį „Don Žuane" sukūręs K.Smoriginas. - Bet publika pasitenkino vienu kitu „bū"."
Pasak solisto, į spektaklius įsiliejus antrajai dainininkų sudėčiai, kurioje pasirodė ir jis, atmosfera salėje buvo kuo pakiliausia. Griaudėjant ovacijoms solistai ėjo po vieną lenktis publikai į avansceną.
Premjeros vakarą teatre šalia jo buvo ir ketverių metų sūnelis Kostukas. Lietuvis prasitarė iškrėtęs neregėtą „La Scala" teatre avantiūrą: po generalinės repeticijos jis slapta parvažiavo į Vilnių žinodamas, kad kitos progos pasimatyti iki švenčių su šeima, kurioje rudenį sukrykštė naujagimis Mykolas, nebus. Į Milaną dainininkas grįžo su vyresniąja atžala.
„Kai premjeros vakarą susirengėme su sūnumi į teatrą, prie jo buvo tiesiog neįmanoma prasibrauti - visur policija, minios žmonių", - prisiminė Kostas.
Jau nuslūgus premjerinei psichozei pasiklausyti sūnaus į Milaną nuvyko ir aktoriai Kostas Smoriginas su Dalia Brenciūte. „Esu kvietęs ir anksčiau tėvus į spektaklius užsienyje, bet jie juokavo sakydami, kad atvyks, kai dainuosiu „La Scala", - džiaugėsi Kostas.
Milane - 10 savaičių
„Nelaikau debiuto „La Scala" scenoje vien tik dideliu savo laimėjimu, - tikino dešimt savaičių Milane praleidęs Kostas. - Vertinu šį įvykį pirmiausia kaip likimo siųstą progą pasimokyti iš rinktinių artistų, kad galėčiau toliau judėti pirmyn. Tokio lygio partneriai - didžiulis kūrybos impulsas.
Dalyvavau visose pagrindinio ansamblio repeticijose. Sėmiausi įspūdžių ausimis ir akimis stebėdamas, kaip savo personažus kuria Brynas Terfelis, Ildebrando D´Arcangelo, Peteris Mattei.
Pats šiais metais debiutuosiu Leporelo ir Don Žuano vaidmenimis, tad klausiau šių artistų patarimų, kiek galėdamas sėmiausi iš jų patirties. Mes buvome viena draugiška komanda."
K.Smoriginas buvo tarp tų, kuriems teko daugiausia triūsti su režisūros žvaigžde R.Carsenu, nes žymieji solistai su Ana Netrebko priešakyje suvažiavo į Milaną vėliau.
„R.Carsenas kūrė savo „Don Žuano" viziją eksperimentuodamas būtent su antrąja solistų sudėtimi, - pabrėžė K.Smoriginas. - Mes ne iš karto suprasdavome jo idėjas, net nuogąstavome, kad daug kas liks mįslė, bet galiausiai paveikslas susidėliojo."
Kostas džiaugiasi gavęs naudingų patarimų ir iš legendinio maestro D.Barenboimo, kuris diriguoja „Don Žuaną" beveik visą savo karjerą.
„Mes daug dirbome dviese maestro kabinete, kuriame stovi didžiulis rojalis, - pasakojo solistas. - Muzikavome ieškodami įvairių vokalo spalvų, kalbėjomės ir juokavome.
Kai prie pulto D.Barenboimas, gali jaustis visiškai saugus - jis stebi dainininką kiekvieną akimirką, tiesiog kartu kvėpuoja. Sekdamas juo nesuklupsi. Man per viešnagę Milane nekilo jokių muzikinių problemų."
Bet Kosto dainuotus spektaklius dirigavo jau kitas maestro - Karlas Heinzas Steffensas, baigdavęs operą net 20 minučių anksčiau nei legendinis dirigentas.
Nuoga mergina užminė mįslę
„La Scala" teatre padeda pačios sienos, - juokavo K.Smoriginas. - Akustika čia tokia gera, kad uždainavus atrodo, lyg būtum gavęs mikrofoną."
Tačiau senovės dvelksmo 233 metų senumo pastate, pasak artisto, jau beveik nejuntama. Senąjį pavidalą išsaugojo tik teatro scena ir žiūrovų salė, o likusi erdvė renovuota.
„Vis dėlto mistikos ten yra - tarsi klajotų nematoma dvasia, kažkas judėtų, - bandė atkurti savo pojūčius Milano šventovėje solistas. - Per vieną repeticiją netikėtai nukrito sunki uždanga ir vos neprispaudė šokėjos."
Galbūt tai buvo mergina, spektaklyje nuogutėlė bėganti per sceną? Šis R.Carseno personažas paliko mįslę tiek artistams, tiek žiūrovams, o „La Scala" tradicijų saugotojams gal net pasirodė išniekinantis šimtamečio teatro aurą.
Laukia nauji debiutai
Vasario mėnesį K.Smorigino laukia nauja premjera - K.Szymanowskio „Stabat Mater" Birmingame (Didžioji Britanija). Solistas dainuos kūrinį lenkų kalba su Birmingamo simfoniniu orkestru.
Po „Karmen" spektaklių Rygos nacionalinėje operoje artistas debiutuos Eskamiljo vaidmeniu Zalcburgo Velykų ir vasaros festivaliuose. Lietuvio partneriai šiuose spektakliuose bus vienas žymiausių tenorų J.Kaufmannas ir mecosopranas M.Kožena. Solistams akompanuos S.Rattle´o diriguojamas Berlyno filharmonijos orkestras. Opera bus įamžinta EMI kompaktiniame diske.
Šį pavasarį K.Smoriginas debiutuos ir Leporelio vaidmeniu „Don Žuane" Bordo teatre Prancūzijoje.