Kas ir kaip išties ranką?

2011-07-15 lrt.lt, 2011 07 15
Grąža pribrendo, premainos – dar ne

aA

Andrius Navickas, portalo bernardinai.lt vyr. redaktorius

Rusų rašytojai Ilfas ir Petrovas pasauliui padovanojo nuostabų personažą Ostapą Benderį, į kurio lūpas įdėjo daugybę puikių frazių, populiarių iki šiol. Vieną jų iš karto atėjo į galvą, išgirdus tezę, jog kultūros politikoje turime pereiti prie „ištiestos rankos" modelio. Kai buvęs dvarininkas Ipolitas Matvejevičius Vorobjaninovas išdidžiai pareiškė, kad jis niekada gyvenime neprašys išmaldos, Ostapas Benderis jam pasakė: „Jei neištiesite rankos, tada teks ištiesti kojas."

Visa tai, kas per pastaruosius dvidešimt metų vyko Lietuvoje kultūros politikos srityje, deja, labai primena karštligiškas Vorobjaninovo pastangas atrasti, kurioje kėdėje paslėpti briliantai. Tuo labiau kad turėjome ir tokių kultūros ministrų, kurie degė „naujųjų Vasiukų" projektais, be jokio aiškesnio plano švaistė kultūrai remti skirtus pinigus ar labiausiai rūpinosi ne kultūros politikos formavimu, bet savo paties garderobu.

Tai, jog Lietuvoje vis dar turime talentingų kūrėjų, čia vyksta solidūs festivaliai, kultūrinis kraštovaizdis gana įvairus ir vis atsinaujina, tikrai ne politikų nuopelnas, bet veikiau įrodymas, kad, dėkui Dievui, kultūros procesai nėra pavaldūs vien politiniams kaprizams. Kita vertus, tik pasvajoti galima, kaip šiandien gyventume, jei mokesčių mokėtojų pinigus skirstančios institucijos į kultūrininkus būtų žvelgusios ne kaip į išlaikytinius, kuriuos patogu prijungti prie varganos finansinės paramos lašelinės, bet kaip į labai svarbų valstybės potencialą, į kurį investicijos ateityje atsiperka keleriopai.

Beveik du dešimtmečius gyvenome pagal savą „ištiestos rankos" modelį kultūroje, kai kūrėjai priprato tiesti rankas į politikus ir žinojo, kad investicijų į kultūrinių procesų skatinimą kryptis labiausiai priklauso ne nuo viešai patvirtintų prioritetų, kūrėjo talento, bet nuo kuo artimesnės pažinties su valdžioje esančiais politikais. Būtent politikai tapo svarbiausiais ekspertais, nuo kurių priklausė, kas, kiek ir kodėl bus finansuojama.

Keisti dar iš sovietmečio paveldėtą sistemą ir įpročius nėra paprasta. Todėl tikrai nesistebiu, jog kultūros ministrui Arūnui Gelūnui viešai pristačius Menų tarybos idėją, kilo gana nemažas pasipriešinimas.

Dalis politikų taip ir nesuprato, kodėl siūloma kultūros politikos įgyvendinimo iniciatyvą perleisti patiems kultūrininkams. Panašu, jog Lietuvos politikai nuoširdžiai įsitikinę, kad viskas, ko jie negali tiesiogiai kontroliuoti, pasmerkta korupcijai ir chaosui. Nors patirtis rodo, kad būtent tos sritys, kur politikai įprato labiausiai kištis, patiria didžiausių sunkumų. Sunku pripažinti, kad siūloma ne tiek menininkams tiesti rankas į politikus, kiek politikai raginami bent per ištiestos rankos atstumą atsitraukti nuo kišimosi į kultūros politikos įgyvendinimą.

Taip pat ir dalis kultūrininkų įtariai žvelgia į vieną radikaliausių per visa Nepriklausomybės laikotarpį reformą kultūros politikos srityje, nes natūraliai bijo, kad vyks ne depolitizacija, tačiau atsiras tik dar viena institucija, į kurią reiks vaikščioti su ištiesta ranka.

Tikrai sutinku, kad Arūno Gelūno reforma, kurioje siekiama politinių simpatijų principą skatinant kūrybinius procesus pakeisti ekspertine savireguliacija, turės įveikti labai pavojingus rifus. Pastaraisiais metais vis labiau kritikuojamo Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo, kuris taip pat buvo kuriamas pagal principą, kad viskas turi būti perduota įvairioms kūrėjų sąjungoms, pavyzdys yra perspėjimas, jog, kuriant Menų tarybą, labai svarbu, kad jos nariai atstovautų ne tik savo „cecho" interesams, o ekspertavimas nevirstų „savųjų" ir „svetimųjų" kautynėmis.

Taip pat akivaizdu, kad Menų tarybos veiklos sėkmė daugiausia priklausys ir nuo to, kokiu biudžetu ji gales disponuoti. Prisiminkime, kad dabar veikiančių fondų didžiausios vidinės bėdos prasidėjo tada, kai jiems teko vis mažesnes lėšas paskirstyti vis daugiau kūrybinių projektų. Galiausiai visi tapo įtarūs, nepatenkinti, vis daugiau laiko prarijo niurzgėjimas ir skundimasis, o ne kūryba.

Nepaisant visų šių pavojų, mano įsitikinimu, galima tik pasidžiaugti, jog pagaliau turime kultūros ministrą, kuris ne tik protingai kalba, bet ir stengiasi įgyvendinti esmines reformas, be kurių lietuviška kultūros politika neabejotinai „ištiestų kojas".

Menų taryba tikrai neišspręs visų įsisenėjusių problemų, tačiau būtų svarbi galimybė ir pačiai Kultūros ministerijai atsikratyti pašalpų dalintojos mentaliteto ir daugiau susitelkti į kultūros politikos prioritetų gryninimą ir kūrybinio valstybės potencialo ugdymą.

LRT.LT

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.