Nuopelnai: neįkainojami ir niekiniai

Rūta Oginskaitė 2011-01-21 lrytas.lt, 2011 01 21
„Kviečiu visus į mano naujos skrybėlės premjerą!”. Andrzejaus Mleczkos piešinys

aA

Rūta Oginskaitė

Įdomu, kokiu gyvenimo lygiu mėgaujantis gali atrodyti, kad 400 ar net 800 litų neturi jokios reikšmės ir žmogus ramiausiai gali be jų išsiversti? Užtat valstybė, tų šimtų nemokėdama, kasmet sutaupytų per 300 tūkstančių litų!

Tokia logika vadovavosi solidžias algas ir išmokas gaunantys seimūnai, dar pernai nusprendę nuo šių metų sausio nebeskirti valstybinių pensijų už nuopelnus. Bet aplink tuos garbius žmones, kurie tų pensijų negaus, tūkstančiai litų nešlama.

Dabartiniai šešiasdešimtmečiai - tie, į kurių nuopelnus nusispjaunama - daug ką kūrė be atlygio. Už vidutinišką algą, dažnai už ačiū ir už publikos meilę. Pastarasis dalykas - malonus, bet sąskaitų juo neapmokėsi. Nesinori menininkų portreto tapyti kaip elgetų, bet žinant mūsų šalies senatvės pensijų dydį tas portretas nusipaišo savaime.

Kol jokia klastinga liga žmogaus neprispaudė, jis dar eina, vaidina, šypsosi. Laksto lyg studentas iš scenos į sceną, kad pragyventų. Nes jo nuopelnai neįkainoti nei pirmo, nei antro laipsnio valstybės pensijomis.

Protestuoti? Čia ne Prancūzija, kur visos šalies scenos technikai savo streiku sustabdė 2003 metų Avinjono festivalį vien dėl to, kad jiems grėsė dirbti viena valanda ilgiau nei jie pratę.

Čia ir ne Italija, kur choristai leidžia sau per premjerą Milano „La Scala" teatro scenoje pasirodyti ne su personažų kostiumais, o su džinsais, sportbačiais, motociklininkų šalmais. Ir tai - dėl kažkokio procento, kurio grėsė netekti, nors italų choristų algos tokios, kokios žymiausiems lietuvių menininkams nė nesisapnavo.

Tiesa, yra ir kuo pasiguosti: menininkai, kuriems valstybės pensijos už nuopelnus mokėtos iki šiol, gaus jas ir toliau. O gal jau sugalvota, kaip sutaupyti ir jų sąskaita? Pavyzdžiui, pagreitinti jų laidotuves.

LRYTAS.LT

Komentarai
  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.

  • Įsimintiniausi 2024 m. teatro ir šokio įvykiai

    Kas 2024-iaisiais scenos meno lauke paliko didžiausią įspūdį – akimirkos, spektakliai, režisieriai, aktoriai ir atlikėjai, tekstai, iniciatyvos, įvykiai ir procesai? Įsimintiniausius darbus įvardijo kritikai.

  • Iš bloknoto (51)

    Pamilau tą puošnią, jaukią, spindinčią koncertų salę, po truputį pažinau visus muzikantus ir vėliau, jau profesionalioje scenoje, juos matydavau kaip artimus pažįstamus. Tarp jų buvo ir Anatolijus Šenderovas.

  • Tolimos Liudo Truikio visatos šviesa

    Neįsivaizduoju, kaip į nedidelį tekstą sutalpinti visa, ką reikėtų pasakyti apie Liudą Truikį ir jį pristatančią parodą Kaune. Ir vis dėlto pokalbį pradėčiau nuo Vilniaus, nuo Operos ir baleto teatro.

  • Aktyvizmo ar eskapizmo?

    Festivalių pavyzdžiai atskleidžia: kaip skirtingai jie gali reaguoti į kintantį pasaulį; kaip skirtingai elgtis su status quo; kokiems skirtingiems tikslams pasitelkti ilgametę festivalio patirtį ir prestižą.

  • Iš mūsų vaidybų (XXII)

    Apmaudu, jog pastaruoju metu stebėdama Varno spektaklius jaučiu didžiulį jo nepasitikėjimą žiūrovu ir kritiką, skirtą žmonėms, kurių salėje nėra, nes, kaip pats puikiai supranta, jie į teatrą nevaikšto.

  • Varėna, spalis, teatro trauka

    Ar įmanoma į regioną „nuleisti“ festivalį ir tikėtis, kad jis bus reikalingas? Tai, kad festivalis vyksta 15 metų, kad jis yra įdomus ir stiprus, rodo, jog jis pirmiausia reikalingas Varėnos žmonėms.

  • Iš bloknoto (50)

    Apie vieną svarbiausių spalio kultūrinių įvykių – Liudo Truikio parodą „Menas yra auka Kosmoso lygsvarai“. Taip pat – spektaklį „Katė ant įkaitusio skardinio stogo“ Vilniaus mažajame teatre.