Asta Andrikonytė
„Menininkai išlaiko Gariūnus", - neseniai pajuokavo dirigentas D.Katkus. Mat gariūnininkai išsisuka nuo mokesčių, o meno kolektyvams tenka grąžinti valstybei mokesčiais net iki pusės jos pačios suteikiamos vadinamosios paramos. Taip gyvena Vilniaus savivaldybės Šv.Kristoforo kamerinis orkestras.
Tuo tarpu G.Rinkevičiaus vadovaujamas Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras (LVSO) pernai valstybės asignavimų iš viso negavo, bet mokesčių už savo veiklą sumokėjo apie pusę milijono litų.
Valstybei ypač naudingas orkestro pomėgis statyti operas. Per ketverius metus prie šios veiklos ji teprisidėjo 220 tūkst. litų, o privatūs rėmėjai investavo daugiau kaip 2 mln. litų. Bet netgi tada, kai operoms iš biudžeto nebuvo skirta nė cento, valstybei nuo jų nubyrėjo daugiau kaip pusė milijono litų.
Šiemet tęsti privačių rėmėjų ir publikos išlaikomus „bohemiečių" projektus bus dar sunkiau. Juk darbas pagal autorines sutartis apmokestintas papildomais 15 proc. Matyt, rėmėjams teks dar plačiau atverti pinigines, o atlikėjams - dirbti už mažesnį atlygį. Vis dėlto „bohemiečiai" pasiryžę iš paskutiniųjų priešintis valdžios užmačioms suvaryti meną į valstybinius getus.
Tačiau toks entuziazmas, užveržus mokesčių kilpai, kai kam kelia ne džiaugsmą, o įtarimų. Antai jaunam, uoliam kultūros viceministrui D.Staponkui pasivaideno, kad LVSO operas stato piktnaudžiaudamas valstybės pinigais. Anot šio veikėjo, orkestrui to daryti nevalia - tai teatrų duona.
D.Staponkus viešai išrėžė kaltinimus net nepasivarginęs sužinoti, kad „bohemiečių" surinkti daugiau kaip 7 mln. litų įkrito į tą patį valstybės biudžetą ir leido toliau kvėpuoti nepriklausomam operos kūrėjų sambūriui.
Kita vertus, ko norėti iš nepatyrusio viceministro. Juk atsainiai žerti kaltinimus veikliems kūrėjams jau tapo norma. Tarsi menininkai turėtų ne tik išlaikyti Gariūnus, bet dar ir už tai atsiprašyti.