
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras ir žurnalas „Bravissimo" lapkričio 20 dieną rengia V-ąjį Tarptautinį operos kritikų seminarą „Nuo ´Traviatos´ iki ´Valkirijos´...", skirtą Lietuvos operos 90-mečiui ir Lietuvos Nepriklausomybės 20-mečiui.
Nacionalinis operos teatras 1920 metais gimė drauge su Giuseppe´s Verdi „Traviata". Ir nors Pirmosios nepriklausomybės laikotarpiu teatro repertuaras buvo įvairus, o vėliau, po karo, ištisus 50 metų Opera džiugino savo gerbėjus puikiais klasikinio repertuaro pastatymais, paradoksas - Verdi amžininko Richardo Wagnerio vėlyvoji kūryba į LNOBT sceną įžengė tik pastarąjį dešimtmetį, jau Atkurtos nepriklausomybės laikais. Taigi, Nacionalinės operos scenos raidą simboliškai įrėmina 1920-ųjų „Traviata" ir 2007 m. pagaliau sulaukta lietuviškoji „Valkirijos" premjera. Ši opera, kaip ir Richardo Strausso „Salomėja", J. S. Bacho „Pasija pagal Joną", Peterio Eötvöso „Meilė ir kiti demonai" bei kiti pastaruosius kelis dešimtmečius sukurti pastatymai ženklina kitokios eros atėjimą į Vilniaus operos sceną: šiuolaikinio, o kartais net avangardinio teatro, iki tol nestatytų kūrinių, nepaprastai intensyvaus tarptautinio bendradarbiavimo.
Sutapus dviem reikšmingom datom - Operos 90-mečiui ir Atkurtos nepriklausomybės 20-mečiui - maga naujai, pasitelkus ir žvilgsnį „iš šono", įvertinti Nacionalinio operos teatro pradžią ir jo dabartį.
Tad kokia gi buvo toji pradžia? Iki šiol niekur neskelbtų faktų apie Nacionalinio operos teatro steigimo 1920 metais aplinkybes žada pažerti muzikos istorikas, profesorius Jonas Bruveris („Operos vaidykla: keletas įsteigimo štrichų").
Kai gaudžia pabūklai, mūzos nutyla?.. Dramatiško laikotarpio - II Pasaulinio karo metų - Lietuvos muzikinių teatrų (Kauno, Vilniaus ir Šiaulių) veiklos panoramą nušvies muzikos kritikė, dr. Vytautė Markeliūnienė („Muzikinis teatras tautinio tapatumo sargyboje. Karo metai: 1941-1944").
Mūsų istorija ir patirtis unikali ar vis dėlto atspindi bendresnes regiono, o gal ir europines tendencijas? Tai įvertinti padės svečiai iš Rygos ir Berlyno. Operos kritikas, Richardo Wagnerio draugijos Latvijoje narys Mikusas Čeže mus supažindins su iki šiol ginčus įžiebiančia Latvijos nacionalinės operos steigimo istorija, mat mūsų kaimynai vis dar nesutaria, ką laikyti atskaitos tašku...
Įdomų pokalbį žadą ir autoritetingą operos žurnalą „Dar Opernwelt" atstovaujantis kritikas Borisas Kehrmannas, pasišovęs palyginti LNOBT ir kitų Baltijos kraštų (taip pat ir Vokietijos) operos teatrų repertuaro tendencijas plačiame europiniame kontekste. Ypač intriguoja kritiko ketinimas atskleisti, kokių atsiliepimų šiaip jau avangardą adoruojančioje Vokietijoje sulauktų jo matyti LNOBT spektakliai - bene kontroversiškiausias teatro pastatymas, Modesto Musorgskio „Borisas Godunovas" (rež. Mariuszas Trelinskis), ir gerokai nuosaikesnės stilistikos Amilcare Ponchielli „Lietuviai" (rež. Jonas Jurašas).
Į bendrą diskusiją kviečiama įsijungti visus, neabejingus operos menui. O „teorinę" seminaro dalį vainikuos lapkričio 20-osios vakarą teatre rodoma Richardo Wagnerio opera „Valkirija" (režisierius Eimuntas Nekrošius), kurią diriguos Modestas Pitrėnas.
Seminarą remia Kultūros rėmimo fondas
Kviečiame registruotis iki lapkričio 18 d. elektroniniu paštu zurnalas@opera.lt,
tel. (8 5) 2610493. Seminaras vyks lietuvių ir anglų kalbomis (su sinchroniniu vertimu).
„Bravissimo" inf.