Kita jūros pusė – Lietuva iš švedų perspektyvos

2009-12-09 Menų faktūra
„Kitoje veidrodžio pusėje”. Nuotrauka: Bertil Hertzberg

aA

Švedijos sostinėje įsikūręs šiuolaikinę dramaturgiją propaguojantis teatras „Dramalabbet" šiemet ėmėsi statyti lietuvės dramaturgės Gabrielės Labanauskaitės pjesę. Spektaklio premjera Stokholmo žiūrovams pristatyta spalio mėnesį, o gruodžio 11 d. 19 val. šis spektaklis tik vieną kartą bus parodytas vilniečiams - Menų spaustuvėje. Jau rašėme, kad Lietuvoje diskutuojamas Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos informacijos įstatymas sukėlė didžiulį užsienio šalių pasipiktinimą, taip pat ir teatralų. „Dramalabbet" nebuvo nuošalyje. Todėl visai pravartu pažvelgti į šią problemą ir iš kitos pusės.

Spektaklio režisierė AnnaLina Hertzberg teigė praeitais metais važiavusi į Vilnių specialiai tam, kad surastų pjesę savo naujam spektakliui. Teatras „Dramalabbet" nuo savo gyvavimo pradžios yra sukūręs per 40 spektaklių pagal šiuolaikinių dramaturgų kūrinius, tačiau tai tik antrasis pastatymas pagal užsienio dramaturgo darbą.

Hertzberg teigia pasirinkusi Labanauskaitės pjesę „Skaudžiausia2" būtent todėl, kad jaunos dramaturgės literatūrinis pasaulis jai pasirodė įdomus ir artimas. Tačiau pripažįsta, jog statant spektaklį pjesėje nemažai reikėjo keisti, priartinti temas ir problematiką prie švedų žiūrovo; tuo pačiu nuspręsta ir pakeisti pavadinimą. Naujasis pavadinimas „Kitoje veidrodžio pusėje" pabrėžia priešpriešą tarp to, ką suvokiame kaip save ir to, kas mums yra Kitas. Spektaklis gvildena tolerancijos problemą mūsų visuomenėje - ypač gėjų bei lesbiečių teises Lietuvoje, kai Seimo svarstomi šias teises pažeidžiantys įstatymai emocingai aptarinėjami visoje Europoje.

Pjesė „Skaudžiausia2" Gabrielės Labanauskaitės kūrybiniame bagaže yra bene pirmoji. Tačiau užsienyje ji statoma jau antrą kartą - pirmą kartą pjesės ėmėsi britų režisierė Svetlana Dimcovič, pastačiusi ją Londono „Southwark Playhouse" teatre. Pati dramaturgė sako, kad mielai nukištų šią pjesę giliai į stalčių - ir visai ne dėl to, kad ji eskaluoja homoseksualumo ir homofobijos temą, o todėl, kad šią pjesę laiko savo „pirmuoju dramaturginiu blynu", iškeptu prieš daugiau nei penketą metų. Pasak autorės, paradoksalu nebent tik tai, kad ir po tiekos metų Lietuvai aktualios tos pačios problemos ir galioja tie patys stereotipai - daugeliui apklaustųjų geriau kaimynas tegul būna vagis, bet ne gėjus (nes gėjus vis dar asocijuojasi su pedofilijos sąvoka), o kai kurie vis dar tiki, kad orientaciją įmanoma pakeisti, „išgydyti ligonį".

Valandos trukmės švedų spektaklis - šiuolaikiškas ir provokuojantis ne tik savo tema, liečiančią skaudžių diskusiją objektą, bet ir pasirinktomis priemonėmis - tarkime sceniniame garso takelyje tarp kitos muzikos skamba ir Lietuvai artimi garsai. Spektaklio garso režisierius Thomas Janssonas teigia: „Desakralizuodamas vieną „šventą karvę" scenoje - himną,- išties siekiau paminti kitą - heteroseksualumo suvokimą kaip normą. Bandau ardyti išankstines nuostatas apie tai, kas yra normalu".

Spektaklis „Kitoje veidrodžio pusėje" bus rodomas Menų spaustuvės Juodojoje salėje gruodžio 11 d. 19 val. Bilietų kaina 20 lt, juos platina Tiketa. Spektaklis vyks švedų kalba su lietuviškais subtitrais.

Menų spaustuvės inf.

Užsienyje