Tarp edukacijos, pramogos ir eksperimento (3)

Ridas Viskauskas 2008-06-23 Literatūra ir menas, 2008 06 20
„Laimės pasaga“

aA

Gegužės 23 d. 11 val. Užkarpatės srities lėlių teatro spektaklis „Laimės pasaga“

Ukrainiečių spektaklio „Laimės pasaga“ šaknys – šios tautos folkloras, kaimo kultūra. O spektaklio sėkmė – tiksliai pagautas muzikinės komedijos žanras ir stilius, aktorių temperamentas, sceninis žaidimas (nors iš pradžių aktoriai Svetlana Kobizistaja, Andrejus Opiokas, Pavlo Prodaniuk labiau rodė, kad žaidžia, negu žaidė iš tiesų…) bei režisieriaus Volodymyro Bogdanetso švelni ironija. Žinoma, ir Volodymyro Dnyletso pjesė: veikėjai čia „ne filosofuoja“, o aktyviai veikia, dramaturginė eiga aiški, o dialogai šmaikštūs.

Svečių spektaklis priminė mūsų Keistuolių teatro vaidinimus: vienas aktorius atlieka po kelis šaržuotus vaidmenis; atvirai demonstruojama, kaip daromi triukai; funkcionalūs kostiumai ir dekoracijos. Iš paprasto vežimaičio, jį narstydami ir naujai sudėliodami, artistai per spektaklį sukūrė gal daugiau nei 10 naujų scenografijos kompozicijų (dailininkė – Vera Turickaja).

Dinamiškas, gerai sutvarkyto ritmo spektaklis pirmiausia skirtas mažiesiems žiūrovams, bet nenuobodžiauja ir suaugusieji. Potekstės! Asiliukas nebenori tarnauti šeimininkams ir iškeliauja laisvės-laimės ieškotis. (Kažin kodėl prisiminiau hipių laikus…) Bet šiais laikais nerasi „laisvos žemės“: kad ir kur atsiduria svajoklis asiliukas, visur išnyra „teisėti savininkai“ –­ meškinas, lapė, vilkas… Kiekvienas jų siekia pavergti asiliuką savo tikslams. Šiam nelieka nieko kita, kaip sprukti nuo jų ir laisva valia grįžti pas šeimininkus, į kasdienę tarnybą. Tokia ta asiliuko laimė… Liūdna prisitaikymo komedija su dviprasmiška išvada: „Neapgausi –­ negyvensi.“

20 val. Antje Topfer monospektaklis „Pandora“ (Vokietija)

Užrašų knygelėje pasižymėjau: „Daug puikių idėjų baldų dizaineriams! Aktorė ne vaidina, o rimtai dirba, narstydama kubą.“ Išties A. Topfer (ji ir spektaklio dailininkė kartu su Janu Reinboldu) tarsi žaidžia su materija, erdve ir prasmėmis. Spektaklį režisavo jaunas menininkas Florianas Feiselis, kuris 2003 m. Kauno festivalyje vaidino intriguojantį monospektaklį „Ikaro kritimas“. Su Vitalijumi Mazūru po „Pandoros“ kalbėjome: spektaklis – kaip studijų etapas, skirtas kompozicijai (aktorius ir scenos objektai) bei kinetikai (statiškoms išnarstomo kubo detalėms priešinamas daugybės įvairaus dydžio rutulių krytis). Viskas logiška, bet nėra širdies poreikio menininkams išsisakyti. Žaidžiama su kubu, bet galima tai daryti gal ir su kita geometrine forma. O jei spektaklį vaidintų juodaodė aktorė? Ar tuomet dirbtinių moters kūno dalių „koliažas“ ant kubo (technologiniu požiūriu – išradingas magnetų panaudojimas!) neįgautų papildomų prasmių?.. 

Spektaklyje nėra siužeto. Dramaturgija čia irgi savaip „mechaninė“: nuo vienos išnarstomo kubo kompozicijos – prie kitos. Fone – tikro radijo garsai. Kai publika išgirsta bene pasakos vaikams lietuvišką fragmentą, ima prunkšti: įdomi ta pasakaitė, kurią moteris papildo vaizdu –­ ranka, koja, liemeniu, galva… Siaubo turbūt.

Gegužės 24 d. 10 val. „Jūra“ (Vaidos Čiuželytės debiutas)

Kauno lėlių teatro Mažojoje salėje matėme jautrų poetišką Klaipėdos universiteto IV kurso studentės Vaidos Čiuželytės autorinį spektaklį. Pirma asociacija: Rezo Gabriadzė! Minimalizmas, taupi priemonių atranka, sceninė švara. Žinoma, R. Gabriadzė kuria savotišką „atminties teatrą“ – jame (be raiškios herojų meilės ir mirties istorijos) svarbus epochos kultūros ženklų atpažįstamumas, graudi ironija dėl negailestingos laiko tėkmės. V. Čiuželytė lyriškesnė, ji pasitenkina subtilia žmonių santykių plėtote be istorinio konteksto. Vitalijus Mazūras susijaudinęs pavadino „Jūrą“ vienu gražiausiu festivalio spektakliu. Suprantama – čia buvo veikiama žiūrovų vaizduotė, o ne vien iliustruojamas siužetas.

Spektaklio pradžioje pasirodo keturi jaunuoliai (Sigita Bartulytė, Kamilė Kondrotaitė, Karolis Pronckus, Artūras Ženčius). Už juodo stalo jie pasideda po balto popieriaus lapą, plunksnas, rašalines. Visi pradeda vienu metu rašyti (ir balsu sakyti) laišką. Išsitraukia miniatiūrines pašto dėžutes, klijuoja laiškus, įmeta juos. Nusileidžia šiaudiniai miniatiūriniai žmogeliukai. Atidaroma juoda „stalo teatro“ erdvė. Pučiamas smėlis, nusileidžia baltas lapas, kuris virsta jūroje blaškomu laiveliu… Paplūdimy vienas po kito išnyra įvairių „charakterių“ šokantys kilimėliai – Poilsiautojai. Pasirodo laiškas. Etiudas: nei vienas „poilsiautojas“ jo nenori – kilimėliai pabėga įkyruolio persekiojami. Pamatai Dailininką prie molberto, vėliau – Damą (lengvutės marionetės iš plunksnų ir pūkų). Skamba romantinė fortepijono muzika. Mezgasi jausmingas pakylėtas herojų romanas… Žinoma, vėliau bus ir smėlio audra, ir žus herojus…

Pagyrimas aktoriams: tokį „ažūrinį“ spektaklį lengva sugadinti, čia svarbus muzikalumas, plastiškumas, įsiklausymas. Galbūt muzikinis montažas kiek grubokas, lyrizmas nesunkiai virsta sentimentalumu, nuoroda į A. Baricco romaną kiek pretenzinga. Bet atmosfera, atmosfera… Tas veikėjų gyvenimo „būties virpėjimas“ ir efemeriškumas daug atperka…

Bet poezija nūnai turi būti su kumščiais (perfrazuojant žinomą posakį), ir jauna režisierė… Stiprybės Vaidai.

Tęsinys – kitame numeryje

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.