Bendrosios partijų programos apie kultūrą (13-24)

2007-02-04

aA

13. Lietuvos socialdemokratų partija – LSDP (Algirdas Brazauskas)

20. Mes siekiame, kad:

- mūsų vaikai ir anūkai būtų sveiki, išsilavinę ir kultūringi žmonės, galintys ir norintys dirbti Lietuvoje ir Lietuvai, - to reikalauja humanizmo principai bei prasidedanti informacijos ir žinių visuomenės epocha;

21. Mes įsitikinę, kad:

- visuomenė turi užsibrėžti demokratinį tikslą - kurti gerovę visiems, kuri pasiekiama keliant visuotinį kultūros, mokslo, švietimo, sveikatos priežiūros, gyvenimo lygį, diegiant aukštesnius gyvenimo kokybės standartus;

Mes siūlome Lietuvai politinę, ekonominę, socialinę ir kultūrinę demokratiją,

Tauta ir kultūra

48. [Globalizacijos] sąlygomis ypač svarbiu uždaviniu tampa tautų tapatumo, jų kultūrinės įvairovės išsaugojimas. Atsiverdamos kitų tautų kultūroms pačios tautos turi saugoti savo gimtąją kalbą, raštą, papročius, kultūros paveldą, kad būtų užtikrinta žmonijos kultūrinė įvairovė ir jos apsauga nuo niveliuojančių globalizacijos įtakų. (...) kultūrinės autonomijos užtikrinimas, kultūrinio identiteto apsauga šiandien atveria dideles galimybes plėtoti kultūrinį suverenitetą, įtvirtinti pasaulio kultūrų įvairovę, siekti valstybingumo. (...) Pagarba žmogaus teisėms ir laisvėms neatsiejama nuo kultūrinio identiteto išsaugojimo ir kultūrinės įvairovės užtikrinimo, lygiaverčių kultūrinių mainų ir tautų kultūros atvirumo bei prieinamumo. Socialdemokratams tautiškumas yra tokia pati vertybė, kaip ir tarptautinis solidarumas ir bendradarbiavimas.

Nevyriausybinės organizacijos

72. Piliečių susibūrimai į jų interesus tenkinančias nevyriausybines organizacijas sudaro puikias sąlygas formuotis pilietinei visuomenei. Nevyriausybinių organizacijų tinklas leidžia įgyvendinti konstitucines žmogaus teises visuomenėje, sudaro geras prielaidas ugdyti pagarbą esminėms Europos Sąjungos vertybėms, padeda plėtotis demokratijai. Lietuvos socialdemokratai yra karšti nevyriausybinių organizacijų plėtojimo ir jų veiklos stiprinimo Lietuvoje šalininkai.

IV. Informacinė ir žinių visuomenė visiems

76. Informacinės ir žinių visuomenės, pagrįstos mokslu ir inovacinėmis technologijomis kūrimas yra socialdemokratų akcentuojamas strateginis Lietuvos uždavinys ir ekonominės plėtotės kryptis. Tai padės kraštui atsiverti pasauliui, veiksmingai pasitelkti Lietuvos piliečių kūrybines galias ir, naudojantis informacinių technologijų teikiamomis galimybėmis, leis užtikrinti nacionalinės ekonomikos tarptautinį konkurencingumą, sukurti daugiau naujų ir geresnių darbo vietų, aukštą gyvenimo kokybę. Lietuvos įsijungimas į ES ekonominės ir socialinės sanglaudos procesą, Lisabonos strategijos įgyvendinimas spartins informacinės ir žinių visuomenės kūrimą šalyje.

77. Žinių visuomenėje išskirtinę reikšmę įgyja žmonių žinios ir kompetencija. Tai tampa esminiu rodikliu mokantis, įgyjant išsilavinimą ir profesiją, dirbant ir kuriant gerovę.

78. Lietuvos socialdemokratai skatina gyventojų naudojimąsi informacinėmis technologijomis, plėtojant viešųjų interneto prieigų tinklą, gerinant sąlygas per mokestines lengvatas apsirūpinti kompiuteriais ir internetu. Įgyvendinant Lisabonos strategiją informacinės ir žinių visuomenės plėtros srityje Lietuvoje, turime:

- skatinti plačiajuosčio interneto ryšio plėtrą, užtikrinti saugias e.paslaugas, taikomąsias programas ir elektroninio turinio paslaugas (e.mokymas, e.valdžia, e.sveikata, e.verslas), o tai padės mažinti kaimo ir miesto raidos netolygumus;

- aprūpinti švietimo ir mokymo įstaigas informacinių technologijų priemonėmis, kad besimokantys naudotųsi elektroniniais informacijos ištekliais ir įgytų būtinus būsimai darbinei veiklai IT naudojimosi įgūdžius;

- daugiau investuoti į išsilavinimą ir kvalifikaciją, mokymąsi visą gyvenimą, kompiuterinį raštingumą, mažinti skaitmeninę atskirtį;

- didinti ir tobulinti investicijas į mokslinių tyrimų ir technologijų sritį, sudaryti sąlygas mūsų mokslui įsilieti į ES mokslo ir tyrimų erdvę, skatinti mokslo institucijų ir verslo bendradarbiavimą.

Tautinės bendrijos

- pilnavertiškai įsilieti į visuomeninį, politinį, ekonominį ir kultūrinį valstybės gyvenimą Konstitucijos, tarptautinių žmogaus teisių ir laisvių dokumentų, šalies įstatymų pagrindu;

- puoselėti ir plėtoti savo nacionalines kultūrines tradicijas;

- rinkos dėsniai iš esmės neveikia sveikatos apsaugos, švietimo, kultūros, mokslo ir studijų srityse, taip pat valstybinio socialinio draudimo, šalies gynybos, teisėsaugos ir teisėtvarkos sferose.

X. Kultūrinė demokratija

157. Mums kultūrinė demokratija:

- tai įvairių pasaulėžiūrų bendruomenių savivalda, įtvirtinanti kiekvieno bendruomenės nario laisvę gyventi ir kurti pagal savo sąžinę;

-tai visuomenės dalyvavimas kultūros politikoje, įgyvendinant kultūros programas, tobulinant kultūrinio bendradarbiavimo formas.

Kultūrinė demokratija padeda įgyvendinti toleranciją kaip kultūros principą, bendraujant skirtingų pasaulėžiūrinių ir tautinių bendrijų žmonėms.

158. Investicija į žmogų yra svarbiausias mūsų politikos tikslas. Tik tokios investicijos leidžia sukurti daugiau ir geresnių darbo vietų, skatinti ekonominį šalies augimą ir garantuoti geresnę visuomenės socialinę sanglaudą. Investicija į kultūrą, švietimą, mokslą ir naujausias technologijas yra esminis veiksnys, galintis lemti mažas pajamas turinčios šalies klestėjimą. Tą rodo daugelio Vakarų Europos valstybių istorinė patirtis.

Pasisakydami už visuotinę galimybę visų socialinių sluoksnių žmonėms kuo išsamiau pažinti kultūros vertybes, įgyti bendrąjį, profesinį, aukštesnįjį ar aukštąjį išsilavinimą, sieksime, kad švietimas, mokslas, kultūra būtų remiami ne tuščiais politiniais pažadais, o realiais sprendimais.

159. Mūsų tikslas – pasiekti, kad Lietuva taptų aukštos kultūros, išsilavinusių žmonių šalimi Svarbiausias mūsų švietimo politikos uždavinys yra užtikrinti gerą švietimo prieinamumą, pasiekti deramą jo kokybę ir veiklos veiksmingumą, kad efektyviai būtų naudojami visi finansiniai ištekliai. Kultūros politika turi būti orientuota į tai, kad būtų išsaugomas mūsų valstybės kultūros paveldas, plėtojamas profesionalusis menas, puoselėjama Lietuvos, kaip daugiatautės valstybės etninė kultūra, stiprinama lietuvių kalba. Kultūros politika turi remtis tuo, kad būdami Europos sąjungos šalimi praturtintume Europos kultūrą, paimtume geriausias šalių kultūros tradicijas, tačiau išsaugotume savo kultūrinį identitetą. Tam svarbiausia yra užtikrinti tinkamą švietimo, mokslo ir kultūros finansavimą. Įgyvendinant šiuos uždavinius būtina:

- nenukrypstamai laikytis švietimo ir mokslo finansavimo politikos tobulinimo, siekiant, kad skiriamos lėšos užtikrintų gerą švietimo ir mokslo kokybę, kad šalyje daugėtų išsilavinusių žmonių, kartu laikantis finansavimo veiksmingumo principo;

-užtikrinti stabilų kultūros finansavimo augimą bei veiksmingą lėšų panaudojimą, užtikrinti didesnį skaidrumą skiriant lėšas ir atsiskaitant už atliktą darbą;

- puoselėti ekonomiškai, socialiai ir kultūros požiūriu optimalų finansavimą, kad neišnyktų kaimo ir miestelių mokyklos;

- kuriant atvirą, informacinę visuomenę, atskleisti pasauliui Lietuvos kultūrą.

Kultūros politika

163. Mums svarbiausia kultūros politikoje yra:

- principo – „kultūra visiems“ įtvirtinimas;

- tobulinti teisinę sistemą taip, kad ji užtikrintų humanizmo, demokratiškumo, tolerancijos, kultūros prieinamumo, tapatumo išsaugojimo, sprendimų kultūros srityje viešumo principus, gerintų paveldo apsaugą, jo kaupimą ir kontrolę, skatintų kultūros rėmimą ir plėtrą;

- kartu su kultūros darbuotojais, menininkais ir mokslininkais, jų kūrybinėmis ir profesinėmis organizacijomis tobulinti kultūros programą, nustatant problemas ir prioritetus, formuoti ilgalaikę strategiją jos įgyvendinimui; rengti kultūros plėtojimo valstybines ir regionines programas;

- teisiškai sureguliuoti nacionalinių kultūros institucijų kompetenciją ir atsakomybę visuose lygiuose (Vyriausybės, apskričių ir savivaldybių), visuomenės ir valstybinių institucijų sąveiką, įvedant realią kultūros valdymo decentralizaciją, suteikiant savivaldybėms daugiau teisių ir įgaliojimų, sudaryti lygias sąlygas aktyviai dalyvauti visiems visuomenės sluoksniams ir regionams kultūros veikloje;

- užtikrinti žmonėms laisvę ir galimybę ginti savo dvasines vertybes, apsaugant visuomenę, jaunąją kartą nuo vis labiau įsigalinčios dvasinės degradacijos ir agresijos reiškinių kultūroje;

- skatinti kūrybą, profesionalaus meno įvairovę, neišstumiant klasikinių ir nacionalinių meno vertybių.

- užtikrinti tapatumo principą, kaip tautos ir valstybės įtvirtinimo, saugumo ir išlikimo garantą, siekiant, kad kitų kultūrų perėmimas nevirstų savosios kultūros praradimu;
- siekti, kad kultūra, turinti tiesioginę ir didelę įtaką tiek valstybės politikai, tiek ir ekonomikai, būtų deramai finansuojama;

- kelti kultūros darbuotojų atlyginimus, skatinti kūrinių pirkimą muziejams, formuoti valstybinius užsakymus fondams. Deramai rūpintis iškiliausiais kūrėjais ir kultūros darbuotojais senatvės ir ligos atvejais;

- siekti, kad regionų kultūros įstaigų savarankiškumas netaptų dingstimi valstybei atsiriboti nuo atsakomybės už šalies kultūros būklę. Valstybės vaidmuo vystant kultūrą, išsaugant ir kaupiant paveldą turi išlikti svarbus. Reikia siekti, kad kultūros problemos nebūtų paliktos spręsti vien tik rinkai;

- pakeisti valstybės paramos leidybai būdą, finansuojant vartotoją, visų pirma - bibliotekas;

- skirti pakankamai lėšų bibliotekų fondams formuoti, panaikinti atsilikimą šioje srityje nuo kitų ES šalių. Bibliotekos turi tapti ne tik informacijos skleidėju, bet ir bendruomenių branduoliu (kartu su kultūros centrais);

- sustabdyti tolimesnį kultūros įstaigų veiklos „programizavimą“, nes jis mažina biudžetinį finansavimą, o tai gali tapti kultūros, ypač miesteliuose ir kaimuose naikinimu;

- tobulinti ilgalaikės valstybinės paveldosaugos strategiją ir perspektyvinę kultūros vertybių išsaugojimo programą;

- remti kultūros vertybių tyrimus, apskaitą, konservavimo ir restauravimo darbus;

- plačiau informuoti ir šviesti visuomenę paveldosaugos klausimais;

- sukurti sąlygas, skatinančias saugoti kultūros paveldą, diegti mokesčių ir lengvatinių kreditų sistemą, skatinančią paveldosaugą;

- skatinti turizmo verslo ir kultūros institucijų bendradarbiavimą, investicijas į kultūros objektus, siekiant, kad jie būtų išsaugoti ir gyvybingi, pritrauktų turistų;

- stiprinti kultūros įstaigas kaimuose, mažose gyvenvietėse, palaikyti kultūrinę saviraišką;

- remti užsienio lietuvių bendruomenių ir jų visuomeninių organizacijų kultūros, švietimo ir sporto programas;

- žymiai geriau finansuoti vaikų sporto mokyklas, plėsti sporto mokyklų tinklą, skatinti sporto masiškumą, plačiau įtraukti į šią veiklą visuomenę, sporto veteranus;

- siekti, kad darbdaviai dirbantiesiems sudarytų palankias sąlygas sportuoti, sukurti tokią įstatyminę bazę, kuri skatintų verslą remti sportą.

- nustatyti aiškius kriterijus ir normatyvus, pagal kuriuos būtų remiamos aukšto sportinio meistriškumo profesionalaus sporto nacionalinės komandos ir individualūs meistrai.

14. Lietuvos liaudies sąjunga „Už teisingą Lietuvą“ (Julius Veselka)

4. Švietimas, mokslas, sveikatos apsauga, kultūra

Tai bus prioritetiniai valstybės finansavimo ir rūpinimosi tikslai. Jaunimas turi universitetus, o ne kalėjimus praeiti. Bus sudaromos palankiausios sąlygos užsiimti švietimu, mokslu, kultūra, sportu. Fizinė kultūra ir sportas bus vertinami, kaip žmonių sveikatos gerinimo priemonės. Taupyti negalima sveikatos apsaugos sąskaita. Sveikatos apsauga turi būti nemokama, ypač mažas ir vidutines pajamas gaunantiems. Valstybės pažangą, klestėjimą, saugumą turi užtikrinti ne karinė jėga ar priklausymas kariniams blokams, o sveiki, išsimokslinę, aukštos kultūros, turintys gerai apmokamą darbą žmonės. Tai bus Lietuvos klestėjimo, saugumo ir vienybės pamatas.

15. Lietuvių tautininkų sąjunga (Gintaras Songaila)

Tautos ugdymas

Tautos ugdymo kertiniai akmenys yra šeima ir mokykla. Palanki tautinė aplinka, išvystyta kultūra, mokslas, visuotinai naudojama lietuvių kalba tinkamai formuoja ne tik asmenybes, bet ir visuomenę.

Kultūra – tautos dvasinių ir medžiaginių vertybių sankloda, išreiškianti bei ugdanti jos kuriamąsias galias, sąlygojanti žmonių bendravimo formas ir gyvenimo būdą. Kultūros atsinaujinimas yra tautos gyvybingumo laidas.

Lietuvių tautos kultūra – tai visa mūsų praeitis, mūsų baltiškosios pasaulėjautos ir krikščionybės sąveika, liaudies ir profesionalusis menas, mūsų tarpusavio bendravimo būdas.

Per visą tautos istoriją kultūros raida nebuvo laisva, lietuvių tautos kultūra anksčiau ištvėrusi prievartinį svetimų kultūrų brukimą, vėliau „sovietizaciją“, dabar yra gniuždoma vienpusiškos komercinės „vesternizacijos“. Tai rimta grėsmė tautos tapatumo išlaikymui. Mūsų kultūra, būdama atvira pasauliui, neturi prarasti tautinio savitumo. Pernelyg didelė svetimųjų, ypač kosmopolitinių kultūrų įtaka skurdina tautos dvasią, veda į nutautėjimą.

Kūrybine galia apdovanotos asmenybės kelia tautą į naują lygmenį, didina jos vertę. Būtina globoti lietuvišką kultūrą ir remti jos kūrėjus. (...)

Minimalaus darbo užmokesčio turi pakakti dirbančiojo ir jo šeimos būtiniausiems poreikiams: maistui, drabužiams, būstui, kultūriniams poreikiams tenkinti.

16. Smulkaus ir vidutinio verslo partija (Žanas Mongirdas)

Internetinio puslapio neturi, partija įkurta 2006 m. lapkritį

17. Lietuvos rusų sąjunga (Sergejus Dmitrijevas)

Internetinis puslapis tik rusų kalba

Руководство СРЛ совместно с фракцией в Вильнюсском самоуправлении уже на протяжении нескольких лет занимается решением правовых, социальных, культурных проблем наших соотечественников. Это вопросы, связанные с возвратом имущества православным храмам в Литве, в частности, храму Св. Архистратига Михаила, сохранением культурно-исторического наследия национальных меньшинств. Литва неразрывно связана с русской культурой, православием, русскими именами. Сохранить память о них, рассказать сегодняшним поколениям о русских в истории Литвы - наш священный долг и обязанность. Русская духовность и культурное наследие - не только наше сокровище, но и общемировая ценность, но именно от нас зависит ее сохранность, ее заслуженное место в мозаике культур других народов. Мы будем использовать все цивилизованные меры, безусловно, допустимые в рамках действующего законодательства. Наши приоритеты остаются прежними – отстаивать интересы русскоговорящих жителей Литвы, поддерживать сферу образования, культуры (...)

18. Pilietinės demokratijos partija (Viktoras Muntianas)

Ekonomika ir verslas

pasiekti esminį ekonomikos prieaugį žinių ekonomikos, mokslo inovacijų žinių ir naujausių technologijų pagrindu;

plėsti mokslo ir gamybos partnerystę ir kooperaciją, skatinti gamybinių susivienijimų, dirbančių rinkos principais, atsiradimą.

10. Kultūra

1. Optimizuoti kultūros įstaigų finansavimą, tinkamai paskirstant biudžeto lėšas.

2. Skatinti verslo struktūras investuoti į kultūrą, numatant mokesčių lengvatas.
3. Į kultūros proceso formavimą įtraukti menininkus ir meno organizatorius. Remti religinių bendruomenių pastangas ginant dorovingumą.
4. Tobulinti kultūros paveldo apsaugos sistemą.
5. Atnaujinti bibliotekas, muziejus, kitus kultūros centrus, sustiprinti kultūros įstaigas kaimo vietovėse.
6. Gerinti Lietuvos kultūros ir meno pristatymą užsienyje, pritarti etninių, regionų, dainų ir kitų švenčių tradicijoms, kultūrinių ryšių su užsienyje gyvenančiais lietuviais palaikymu.

19. Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjunga (Kazimiera Prunskienė)

... programos objektas – savitas ir kuriantis žmogus, kad ir kas jis būtų – vyras ar moteris, tarnautojas ar ūkininkas, verslininkas ar menininkas. Tokiai žmogaus saviraiškai reikalingos atitinkamos teisinės, ekonominės, socialinės ir kultūrinės prielaidos.

(...) Pasaulyje pripažinta mokslininkė lietuvė Marija Alseikaitė-Gimbutienė savo darbuose atskleidė Europos ir Lietuvos senosios matristinės kultūros sluoksnį, prislėgtą pastarųjų tūkstantmečių patriarchalinio antsluoksnio. Ji įrodė, kaip svarbu šiai kultūrai grįžti į mūsų gyvenimą, kad žmonija pagaliau liautųsi kariavusi ir griovusi, kad pasiekusi vyrų ir moterų santykių harmoniją, pilnavertę abiejų lyčių saviraišką, laisvai vystytųsi ir tobulėtų.(...)

IV. Etninė ir bendroji kultūra

Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjungos nariai susirūpinę, kad politizuotoje visuomenėje menkėja inteligentijos vaidmuo, o kultūra ir švietimas skursta. Pavojuje kultūrinis savarankiškumas, nyksta kultūrinės gyvensenos formos, ypač tai būdinga kaimui, kur pavojingu tempu retėja švietimo ir kultūros įstaigos.

(...) etninė kultūra yra tautos kultūros raidos pagrindas, kad Lietuvos valstybę kuria tauta.

sąjunga, remdama laisvai pasirenkamas dvasinės – kultūrinės veiklos formas, sieks, kad būtų išsaugotas senosios kultūros paveldas – papročiai, tautosaka, visi materialinės kultūros raiškos būdai. Sieks, kad būtų sudaromos sąlygos tautinių mažumų kultūroms augti. (...) Etnokultūrinis švietimas visų pakopų mokyklose – būtina sąlyga savasčiai pažinti.

(...) sąjunga siekia, kad etninė kultūra taptų prioritetine sritimi kuriant teisines normas, finansuojant ir organizuojant Lietuvos kultūros struktūras bei valdymą; remia valstybines ir visuomenines organizacijas, tvarkančias etninės kultūros, švietimo, apsaugos tęstinumo reikalus.

Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjunga akcentuoja, kad priešinti politiką ir kultūrą beprasmiška, o pačią politiką pripažįsta sudėtine kultūros dalimi. Kultūros sferų ir kultūros įstaigų savarankiškumas negali būti dingstis valstybinėms struktūroms atsiriboti nuo valstybės atsakomybės už kultūros būklę, už jaunuomenės auklėjimą, jos gebėjimų skatinimą, už kultūringos, sąmoningos ir doros asmenybės ugdymą, visuomenės humanizavimą.

Knygų, žurnalų, laikraščių leidyba

(...) teisiniais ir ekonominiais svertais skatinti vertingą, savastį atskleidžiančią kūrybą, riboti menkavertę, svetimos masinės kultūros produkciją, už kurią pagal tarptautinius įsipareigojimus moka mokesčių mokėtojai, ir per kurią radijo ir televizijos stotys praranda kultūrinį savitumą.

(...) kad būtų tobulinamas labdaros įstatymas

(...) Lietuvoje kultūrai, sportui, rekreacijai skiriama per menka dalis vidinio produkto.

Lietuvos valstiečių liaudininkų sąjunga sieks, kad šios lėšos būtų sparčiau priugdomos, nes biudžeto lėšų, skirtų jėgos struktūroms, augimo tempai keleriopai viršija švietimo, kultūros, sveikatos apsaugos sistemų finansavimo augimo tempus. Skatindama remti lietuviškosios kultūros sklaidą, Sąjunga sieks, kad Lietuvos menininkai lygiaverčiu principu dalyvautų tarptautiniuose forumuose, meno mainų ir prekybos procese, kad didėtų meno produkcijos eksportas.

Būtina kuo skubiau priimti Etninės kultūros ir Etninės kultūros apsaugos įstatymus, nes tik tautos savastis nuspalvina visuomenės ir valstybės raidos kelią, daro jį įdomų ir patrauklų kitoms Europos tautoms ir viso pasaulio bendrijos nariams.

Pakeitimai ir papildymai padaryti 2005 10 10

20. Tėvynės sąjunga (Lietuvos konservatoriai, politiniai kaliniai ir tremtiniai, krikščioniškieji demokratai) (Andrius Kubilius)

Neįveikę šių „probleminių iššūkių“, mes nesukursime sėkmės. Tie iššūkiai, tai:

- elgsenos skurdas - vis labiau plintantis individualus ir visuomeninis elgsenos skurdas, kai prarandamas noras mokytis, dirbti ir turėti normalią šeimą, o valstybė savo neišmintinga socialine politika tai tik dar labiau skatina; kai valstybės neginamos nyksta arba neatgimsta dorovinė, moralinė ir pilietinė bendruomenės ir tautos tradicija;

- valstybės silpnumas

- ekonomikos silpnumas

[atsakydami į iššūkius] mes tikime:
visuomenėje – tvarka (besiremianti ne tik į Baudžiamąjį Kodeksą ir policiją, bet pirmiausia – į bendrai puoselėjamų moralinių vertybių pagrindą) ir pilietiškumas;

Tai tautos, sugebančios per stiprią šeimą ir stiprią bendruomenę saugoti ir puoselėti moralinę tradiciją, o tuo pačiu ir tvarką visuomenėje, vizija;

Todėl, jeigu norime stiprios visuomenės ir tvarkos visuomenėje, paremtos bendromis krikščioniškomis vertybėmis, o ne vien policijos jėga, turime pagrindiniu savo politikos šūkiu paskelbti „Atgal į bendruomenę, atgal į sveiką šeimą“.

Bendruomenių atsigavimas gali ir turi prasidėti nuo šeimos ir mokyklos. Valstybės politika turėtų skatinti gyventi šeimoje. Stipri šeima būtų pajėgi gerokai sumažinti priežastis, sukeliančias daugelį visuomenės ydų, nes vaikus mokytų ir supažindintų su tradicinėmis vertybėmis, kuriomis pagrįsta visuomenės tvarka.

Mokykla negali likti nuošalyje nuo moralinių ir bendruomeniškų vertybių ugdymo. Išsilavinęs žmogus turi būti kultūringu žmogumi, išsilavinimas turi išmokyti ne tik dirbti kompiuteriu, bet ir pažinti krikščioniškosios kultūros, tuo pačiu ir moralės kultūros pamatus.

Bendruomeniškumas, pasitikėjimas, socialinis kapitalas – tai ir ekonominės sąvokos.

Šiame pasaulyje gimė naujos gyvensenos ir veiklos vertybės. Tuo pat metu valstybinis sektorius daug kur išliko sustabarėjęs ir nepajėgiantis nei suprasti procesų, nei juo labiau tinkamai juos įtakoti. Naujos vertybės vis daugiau atsitrenkia į sustingusias administracines struktūras ir administracinė kultūrą.

Kelias į spartesnį ūkio kilimą, konkurentiškumą, žinių ekonomikos plėtrą nubrėžtas mūsų inicijuotame ir parengtame Nacionaliniame Susitarime. Toks pasirinkimas reikalauja daugiau dėmesio švietimui, vadybai, informacinėms technologijoms, mokslo tyrimams - viskam, kas įgalintų mūsų verslą paversti dinamišku, imliu žinioms ir inovacijoms verslu, sėkmingai konkuruojančiu pasaulio rinkose.

Žinios, žinių įgijimas, žinių valdymas turėtų tapti svarbiausiu valstybės prioritetu. Darbo rinkai reikalingų žinių turintys žmonės žymiai greičiau susiranda darbą, toks žmogus jaučiasi saugesnis.

Todėl kaip papildomą svarbiausią artimiausio laikotarpio uždavinį mes deklaruojame deramos europietiškos infrastruktūros smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai sukūrimą bei veiksmingos regioninės politikos įgyvendinimą, paremtą Europos Sąjungos struktūrinių fondų panaudojimu užtikrinant, kad ši parama pateks ne vien tik į didmiesčius.

21. Darbo partija (Kęstutis Daukšys)

Kultūra

Tikslas

Sudaryti valstybėje palankias sąlygas ugdyti savarankišką asmenybę, plačios pasaulėžiūros formavimui, dvasiniam tobulėjimui, laisvai kūrybai, talentų ugdymui, visiems visuomenės nariams aktyviai dalyvauti kultūriniame gyvenime ir naudotis kultūros vertybėmis.

Skatinti profesionaliojo meno plėtrą. Teikti finansinę valstybės paramą toms kultūros sritims, kurios negali pačios išsilaikyti rinkos sąlygomis. Pasiekti, kad mokesčių sistema skatintų kultūros ir švietimo rėmimą.

Esama padėtis

Globalizacijos, naujų komunikacijų plėtros, didesnio žmonių mobilumo sąlygomis kyla reali kultūrų niveliacijos grėsmė, atsiranda etninės kultūros autentiškumo praradimo pavojus.

Nepakankamas kultūros finansavimas, visuomenės, ypač jaunimo, švietimas ir žinių skleidimas apie Lietuvos kultūros paveldo savitumą, jo reikšmę nesudaro palankių sąlygų aktyviam visuomenės dalyvavimui kuriant ir puoselėjant Lietuvos kultūrą.

Didžioji kultūros ir sporto fondo lėšų dalis (71%) skiriama didžiuosiuose Lietuvos miestuose vykdomoms programoms, todėl nepadeda spręsti regionų plėtros ir kultūros decentralizacijos problemų.

Valstybinė lietuvių kalba netinkamai vartojama viešajame gyvenime, ją neleistinai keičia įvairūs skoliniai. Vien Vilniaus miesto Gedimino prospekte pilna įvairiausių iškabų ir kompanijų pavadinimų užsienio kalbomis. Nepakankamai skatinama gerbti lietuvių kalbą mokyklose. Stoka programinės kompiuterinės įrangos lietuvių kalba.

Nevykdoma regionų kultūros plėtros programa, neatliekama valdymo decentralizacija, nesureguliuotos nacionalinių kultūros institucijų veiklos sritys ir atsakomybė. Nėra regionų strateginių ilgalaikių kultūros planų, nesukurtos bendros vizijos. Sociologinės apklausos rezultatai rodo, kad didesnė valstybės lėšų, skiriamų teatrų ir koncertinių organizacijų veiklos finansavimui, dalis tenka daugiau pajamų ir aukštesnį išsilavinimą turintiems šalies piliečiams, gyvenantiems didmiesčiuose; todėl jomis pasinaudoja tik nedaugelis kaimo gyventojų, taip pat neturtingų, socialiai remtinų bei vyresnio amžiaus asmenų. Regioninėse bibliotekose dokumentams įsigyti vienam gyventojui skiriama tik 0,9 lito per metus, kai ES šalyse – 20-30 litų.

Neturime aiškaus ir apibrėžto kultūros projektų, meno institucijų, atskirų kultūros, literatūros ir meno kūrėjų viešo konkursinio finansavimo kriterijų, dėl ko atsiranda sąlygos piktnaudžiavimui.

Sprendimo būdai

Tobulinti įstatymų bazę, aiškiau ir konkrečiau apibrėžiant valstybinę kultūros politiką, strategiją ir taktiką.

Įsteigti Lietuvos meno akademiją, kurią sudarytų iškiliausi šalies kultūros, meno, literatūros ir dailės atstovai. Parengti kultūros ir meno darbuotojų socialinio rėmimo programą.

Parengti įstatymus, kurie turėtų skatinti privačių kultūros institucijų (viešųjų įstaigų) atsiradimą, jų veiklos lygiateisiškumą ir sąžiningą konkurencingumą su valstybinėmis įstaigomis. Sukurti teisinę bazę privačioms investicijoms ir mecenatų iniciatyvai remti šalies kultūrą bei meną.

Įgyvendinti bibliotekų modernizavimo programą, diegti bibliotekose informacines sistemas, sudaryti sąlygas skaitytojams nemokamai naudotis interneto paslaugomis. Regionų kultūros plėtra. Plėsti regionų kultūros programų finansavimą. Skatinti kūrybines gyventojų iniciatyvas ir saviraišką, kultūrinį užimtumą. Pasiekti, kad kultūros vertybės būtų prieinamos visiems šalies gyventojams, visiems gyventojų socialiniams sluoksniams.

Lietuvių kalbos apsauga ir tęstinumas

Sukurti lietuvių kalbos apsaugai būtiną teisinę bazę, ugdyti visuomenės poreikį vartoti taisyklingą lietuvių kalbą. Kontroliuoti ir užtikrinti, kad valstybinė kalba būtų vartojama visose viešojo gyvenimo srityse, visuomenės informavimo priemonėse ir kultūros įstaigose, taip pat informacinėse technologijose bei internete.

Kultūros paveldas ir jo apsauga.

Saugoti kultūros paveldą, plačiau jį pritaikyti kultūros ir turizmo bei verslo reikmėms, pasinaudoti ES finansine struktūrinių fondų parama. Plėsti ir skatinti šalyje kultūrinį turizmą, deramai jį pristatyti tarptautinėse turizmo mugėse.

Plačiau pristatyti visuomenei šalies muziejuose saugomas valstybės kultūros istorijos ir meno vertybes, rengti parodas bei įgyvendinti muziejų programas.

Skatinti mėgėjų meninę veiklą.

Lietuvos įvaizdžio formavimas.

Sukurti Lietuvos įvaizdžio formavimo koncepciją, kuri tinkamai pristatytų Lietuvos kultūrą ES ir pasaulyje. Sukurti kultūros sklaidos užsienyje infrastruktūrą. Plėtoti tarptautinius kultūrinius mainus, skatinti šalies kultūros institucijas ir menininkus kuo aktyviau dalyvauti kultūrinėse ES ir kitų šalių programose.

22. Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdis (Petras Auštrevičius)

Laisvas, kūrybingas ir atsakingas žmogus yra PILIEČIŲ RESPUBLIKOS pamatas ir tikslas. (...) Lietuva sėkmingai konkuruos globaliame pasaulyje puoselėdama savo kultūrinę tapatybę ir patriotizmą, savigarbą ir ambiciją.

Teisinga valstybė

- realiai vertinsime valstybės biudžeto finansuojamų programų efektyvumą ir rezultatus;

- supaprastinsime ES struktūrinės paramos valdymą, įtrauksime nevalstybinį sektorių;

Išsilavinusi visuomenė

PILIEČIŲ RESPUBLIKOS ateitį užtikrins tik išsilavinęs ir kūrybingas žmogus, gebantis konkuruoti šiuolaikinėje žinių visuomenėje.

Kultūra ir intelektinis potencialas skatina visuomenės kūrybiškumą ir veržlumą, būtiną šaliai konkuruojant pasaulinėje rinkoje, todėl gaivinsime profesionaliosios kultūros dialogą su žmonėmis visoje Lietuvoje. (...)

- bus ugdomi vaikų gebėjimai, kūrybingumas ir vertybės, o ne vien diegiamos žinios;

- puoselėsime tolerancijos dvasią ir kultūros atvirumą kaip atsvarą smurto kultūrai žiniasklaidoje ir visuomenėje;

- bibliotekos, muziejai, teatrai ir kitos kultūros institucijos taps turiningais ir kiekvienam žmogui prieinamais visuomeninio gyvenimo traukos centrais;

- kultūros paveldas bus aktyviai pasitelkiamas kaip ugdymo šaltinis;

- sudarysime palankias sąlygasremti meną, kultūrą ir sportą.

23. Krikščionių konservatorių socialinė sąjunga (Gediminas Vagnorius)

Programos gairės

1.1. Atnaujinti mokytojų, dėstytojų ir mokslininkų darbo užmokesčio didinimo programą;

1.2. Įgyvendinti kultūros centrų rajonuose ir miesteliuose finansavimą „krepšelio“ principu;

1.3. Regionines kultūros programas finansuoti iš valstybės biudžeto;

1.4. Paspartinti mokyklų, ligoninių ir kultūros centrų renovavimą.

Iš „14 svarbiausių nuostatų“

12. Pagal faktinį šalies ekonomikos lygį padidinti nepagrįstai sumažintą sveikatos apsaugos, švietimo ir kultūros, taip pat policijos įstaigų finansavimą, atnaujinti ilgalaikę atlyginimų kėlimo programą.

Programa 2004 m. Seimo rinkimams

24. Naujoji sąjunga (socialliberalai) (Artūras Paulauskas)

Socialinis liberalizmas, siekdamas liberalizuoti ekonomiką bei nuosavybės santykius, kartu stengiasi užtikrinti socialines garantijas visiems visuomenės sluoksniams. Jis siekia sukurti visuomenę, kurioje dominuotų vidurinioji klasė. Socialliberalai neneigia privatizacijos, tačiau laikosi nuomonės, kad valstybinės monopolijos yra geriau už privačias, todėl sutinka, kad natūralių monopolijų objektai gali būti privatizuojami tik dalinai, paliekant valstybei galimybę tam tikru mastu kontroliuoti jų veiklą.

Socialliberalai pasisako už socialines garantijas, pakankamas normaliam gyvenimui ligos, nedarbo atveju bei sulaukus senatvės.

1.2.1. Demokratija ir pilietinė visuomenė

Tikslinga daugiau galių suteikti ir patiems žmonėms, remti savaveiksmes piliečių organizacijas ir pilietines iniciatyvas, skatinti bendradarbiavimą visuomenėje, įgyvendinti subsidiarumo principą (…)

1.2.2. Socialiai orientuota rinkos ekonomika

Į investicijas, skiriamas švietimui, ugdymui, mokslui, žiūrima kaip į sąlygų sudarymą žmonių gebėjimų vystymui ir naujų žinių įgijimui, o į investicijas aplinkos apsaugai, sveikatos priežiūrai ir viešosios tvarkos palaikymui – kaip į sąlygų sudarymą sukaupto žmogiškojo potencialo išsaugojimu.

(...) reikia kuo daugiau investuoti į žmogaus lavinimą, ugdymą, mokymą, kvalifikacijos kėlimą, sveikos aplinkos puoselėjimą. Šios investicijos yra efektyvesnės už investicijas į techniką.

1.2.4. Moderni valstybė ir moderni administracija

Mūsų piliečiai turi išmokti sugebėti išvengti neigiamų visuotinės globalizacijos padarinių ir pasinaudoti jos teikiamomis didelėmis plėtros galimybėmis, išsaugodami savo dvasinį ir kultūrinį tapatumą.

3.1.3. Pilietinių bendruomenių plėtotė

Siekdami, kad bendruomenės būtų stiprios ir saugios, turime:

Teikti intelektualią, juridinę ir finansinę paramą nevyriausybinių organizacijų veiklai, kuri padeda spręsti iškylančias vietos bendruomenėms problemas, puoselėti kaimo bendruomenių gyvybingumą, suteikiant joms daugiau galimybių rūpintis „socialinės ekonomikos“ plėtra.

Remti bendruomenių iniciatyvą, tausoti kultūrinį ir istorinį kaimo paveldą, skatinti etnokultūrinį savitumą, įgyvendinti etnokultūrines kaimo atnaujinimo programas.

3.1.4. Teisės vietos savivaldai ir regioninė politika

Skatinti ir išlaikyti etnografinį - kultūrinį regionų savitumą, nes ekonominiu ES požiūriu Lietuva – vienas ekonominis regionas.

Švietimo sistema turi:

1) padėti žmogui suvokti šiuolaikinį pasaulį, įgyti kultūrinę bei socialinę kompetenciją ir būti savarankiškam, veikliam, atsakingam, norinčiam ir gebančiam nuolat mokytis bei kurti savo ir bendruomenės gyvenimą;

2) padėti žmogui įgyti profesinę kvalifikaciją, atitinkančią šiuolaikinį technologijų, kultūros ir asmeninių gebėjimų lygį, ir sudaryti sąlygas mokytis visą gyvenimą – nuolat tenkinti pažinimo poreikius, siekti kelti kompetenciją ir kvalifikaciją, kurios reikalingos jo profesinei karjerai ir gyvenimo įprasminimui;

3) užtikrinti darnią, žiniomis grįstą krašto ūkio, aplinkos ir kultūros plėtrą, vidinį ir tarptautinį ūkio konkurencingumą, nacionalinį saugumą ir demokratinės valstybės raidą ir taip stiprinti visuomenės kūrybines galias;

4) laiduoti tautos ir krašto kultūros tęstinumą, nuolatinį kūrimą, tapatybės išsaugojimą, puoselėti šios kultūros atvirumą ir dialogiškumą;

- skatinti žinių visuomenės sukūrimą: plėtojant žmogiškuosius išteklius, siekiant meno, mokslo, švietimo, kultūros sistemų ir jų turinio gerinimo ir darbuotojų kvalifikacijos tobulinimo;

DOROVĖ – TEISĖS ŠALTINIS

Naujoji sąjunga (socialliberalai) (…) sieks:

- esminių pokyčių kuriant kompleksinę dorovės ir patriotizmo ugdymo sistemą, apimančią šeimą, mokyklą, socialinę aplinką, darbo veiklą: atitinkamai koreguojant teisinę bazę, remiant darnias šeimas, ugdymo įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų iniciatyvas, plačiai diegiant naujus veiksmingus ugdymo metodus, periodiškai keliant ugdymo specialistų kvalifikaciją;

- ugdyti valstybės ir vykdomosios valdžių etinę kultūrą: reglamentuojant elgesio normas ir paprotinę teisę etikos (elgesio) kodeksuose, siekiant, kad valstybės ir vykdomoji valdžios taptų dorovinių ir dvasinių žmonių interesų saugotojos ir garantai;

- skatinti visuomenės informavimo priemones ugdyti etinę kultūrą: informavimo priemonės, skleisdamos informaciją (tiek teigiamą, tiek neigiamą) privalėtų sudėti pamatuotus doros akcentus, kad žmogus, gavęs informaciją, galėtų lengviau orientuotis situacijoje ir susidaryti nuomonę;

- puoselėti tradicinę kultūrą: sudarant kiekvienam Lietuvos piliečiui prieinamas sąlygas plačiau susipažinti su Lietuvos istorija, tautos tradicijomis, kultūra, kaip doros šaltiniais.

Parengė Menų spaustuvė

Komentarai
  • Atminties sluoksniai operoje

    Laiškuose nagrinėjome operos žanro kaip atminties saugyklos idėją, operos analizę kaip archeologinį tyrinėjimą, žanro poveikį miestams ir visuomenėms, aptarėme naujosios operos bruožus.

  • Liūdnumai ir malonumai

    Man atrodo, kad abu spektakliai – „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ ir „tremolo“ – tai tas išvažiavimas prie išdžiūvusių ežerų, kur sudėtos mažutės žmonijos paslaptys.

  • Latviško Art deco spindesyje – Lietuvos teatro blyksniai

    Pasivaikščiojimas po parodą „Ludolfs Liberts (1895–1959). Hipnotizuojantis Art Deco spindesys“ – lyg sugrįžimas į idealizuojamą Latvijos (taip pat ir Lietuvos) kultūros aukso amžių.

  • Iš bloknoto (53)

    Net saldu skaityti apie spektaklio gimimą nuo pat pirmo, lyg ir visai netikėto, sumanymo blyksnio iki pabaigos, kuri visuomet siejama su publikos reagavimu ir vertinimais.

  • Iš bloknoto (52)

    Buvau dėl to, kad tokie susitikimai kalėjime – drąsus jaunų menininkų sumanymas, kad abiejose stalelio pusėse buvom žmonės, tik skirtingų likimų, ir gali būti, kad ir tas laisvasis, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, gali tapti nelaisvas.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIII)

    Suprantu, kad teatrui priimtinesnis tas, kuris labai ankstyvoje stadijoje turi (beveik baigtą) formą, apima mažas finansines ir emocines sąnaudas. <...> Tačiau duoklė teatrui kartais kažką gali atimti ir iš paties kūrėjo.

  • Kelionė link žmogaus balso

    Nepaisant nepatenkintų lūkesčių, Philipo Glasso „Kelionė“ Klaipėdoje tapo ne tik kultūriniu įvykiu, bet ir drąsia šiuolaikinės operos interpretacija Lietuvos scenoje.

  • Festivaliui pasibaigus

    Iš kuklaus žanrinio renginio „Com•media“ Alytuje tapo gana solidžiu festivaliu su gausybe konkursų, kūrybinių dirbtuvių, atskiromis vaikų, jaunimo, suaugusiųjų programomis ir užsienio svečių darbais.