Ir tai buvo laurai už supervalstybę. Rimo Tumino ir Arvydo Dapšio spektakliui pagal Mariaus Ivaškevičiaus pjesę „Madagaskaras“ pirmasis kelias į užsienį „išpuolė“ į Latviją. Latvijos teatro sąjunga, pasiryžusi su kolegomis iš Estijos atgaivinti senąjį „Pabaltijo teatrų pavasarį“ (kas 2007 m. imsis šio žygdarbio Lietuvoje – klaustukas), Rygoje surengė festivalį „Žvilgsnis 2005“.
Buvo parodyta 11 spektaklių iš trijų „Baltijos sesių“. Žiuri komisija, kurią sudarė keturi teatralai – Mati Linavuoti (Suomija), Rima Krečetova (Rusija), Kalina Stefanova (Bulgarija) ir Ilze Klavinia (Latvija) neskirstė 1-32 vietų, tačiau pagal piniginę sumą didžiausia jos dalis atiteko „komandiniam režisieriaus ir dramaturgo bei aktorių trupės darbui“ – „Madagaskarui“. Visos vietos buvo „politiškai korektiškos“ – iš „Sirenų“ pažįstamas Alvio Hermanio „Ilgas gyvenimas“ (kiek, deja, jau įgavęs automatizmo) pelnė antrąją premiją, trečioji teko Andruso Kivirähko „Estiškoms laidotuvėms“, kurias pastatė garsus (ar dar šiandien?) estų režisierius Priitas Pedajasas.
Po festivalio vykusioje konferencijoje žiuri narė Rima Krečetova (jau ėmusi nuo lietuvių spektaklio „kaifuoti“ dar po pirmosios jos dalies) pastebėjo, kad tai „retai matoma aktoriaus ir teksto sąjunga, leidžianti rastis keisčiausiems dalykams, ir tai neprievartauja nei pjesės, nei žiūrovų. Teatras, kaip žinia, yra socialinė meditacija. Ir „Madagaskare“ meditacija yra šviesi“.
O žiuri pirmininkas Mati Linavuoti (dieną prieš tai kavinėje išsiklausinėjęs apie jam neaiškų „Lituanicos“ skrydžio epizodą ir beveik „nupirktas“ 10 litų banknotu) ramiai pareiškė: „Po „Madagaskaro“ man Lietuva yra kultūrinė supervalstybė, gal ir be žodžio „kultūrinė“. Taip interpretuoti savo istoriją ir ją išrasti teatre reikia turėti galios“.
Pirmieji „Madagaskaro” laurai buvo pelnyti Rygoje
-
Prisiminimų ir tikrovės peizažai
Teatrą Alvis Hermanis atranda tik per žmogų, todėl jo teatras labai subtilus, tylus, aristokratiškas. „Arkadija“ – ypač ryškus pavyzdys. Ji prasideda lyg tylus fortepijono balsas ir baigiasi vargonų polifonija.
-
Mūzos ir medūzos
Iš septynių spektaklių ekranai buvo trijuose, bet tik viename kaip konceptuali priemonė. Kitur, deja, ekranas atlieka tą pačią paslaugą: išnaikina aktorinę meistrystę ir kuria prastą mėgėjišką videofilmą.
-
Integracija kaip teisė priimti sprendimus
Pokalbis su festivalio „No Limits“ organizatorėmis Elisabeth ir Christina Schelhas: ne tik pristato negalios paliestus žmones kaip profesionalius kūrėjus, bet ir sprendžia problemas.
-
Lietuvos šiuolaikinis cirkas Prancūzijoje: vertingos pamokos menininkams ir žiūrovų „Cʼest génial“
Baigėsi Lietuvos sezonas Prancūzijoje. Šiuolaikiniu cirku garsėjančioje šalyje buvo pristatyti trys lietuviški spektakliai.
-
Gaivaus oro gūsis šokio scenoje
Lietuvos sezone Prancūzijoje pristatyta plati choreografinių darbų panorama: „Lietuvos šokis atrodo nepaveiktas griežtų kodų ir kartais dulkėtos istorijos, supančios šią meno formą Prancūzijoje“.
-
„Pasišiukšlinę“, arba Pasakojimas vaikams apie klimato kaitą
Trupė „Teatro istorijos“ kuria gana nuoširdų paveikslą, kurį būtų galima pavadinti „Suaugusieji nežino, ką daryti“.
-
Teatras grėsmės akivaizdoje
Savo forma keturi Rygos spektakliai skirtingi, tačiau visiems be trauminių dabarties laiko ir istorinės praeities atspindžių svarbi ir menininko bei meno misijos tema grėsmingų politinių tendencijų metu.
-
„Focus Lituanie“ Paryžiaus centre: dėmesys Lietuvos politinio performanso scenai
Dėmesys Lietuvos teatrui išplėtė Paryžiaus žiūrovų akiratį spektakliais, pažangiais ne vien savo turiniu, bet ir forma.